12.000 de euro pentru proiecte jurnalistice despre educatie

burse.jpg

Bursele Superscrieri/BRD 2016 au menirea de a sprijini financiar si profesional autorii de creative non-fiction care pot sa documenteze si sa finalizeze proiecte jurnalistice complexe, de profunzime, pe tema sistemului public de invatamant din Romania.

Status: INACTIV
Depunere pana la: 05.05.2016
Buget: 12.000 euro

Scopul principal este sa incurajeze autorii sa sara bariera de clisee, ss priveasca educatia din alte unghiuri, sa asculte, sa inteleaga si – in cele din urma – sa infatiseze publicului povestea sistemului national de educatie, asa cum arata acesta dupa multiple incercari de reforma facuta de sus in jos.

Se incurajeaza, de asemenea, proiectele care includ inovatie profesionala, fie ca e vorba de etapa culegerii de informatie, de cea de redactare/editare, de felul in care e utilizata tehnologia sau de interactiunea cu publicul.

Tema burselor este sistemul de invatamant preuniversitar de stat. Sunt incurajate mai degraba subiectele care trateaza teme mainstream din educatia publica si probleme care preocupa in fiecare zi publicul urban – parinti, profesori, elevi – si mai putin cele asimilabile cazurilor sociale, a caror rezolvare presupune de obicei solutii venite din afara sistemului de educatie. Ca exemplu, proiectele ar putea explora intrebarile si temerile pe care le au parintii in ceea ce priveste viitorul scolii si al copiilor lor sau acele aspecte care ne pot face sa intelegem cum si de unde pot veni formulele de reformare a sistemului din interior (fie ca ne referim la modele de management, la relatia profesor-elev, sau parinte-profesor – elev la cei care experimenteaza sau la modele concrete de performanta).

Solicitantii eligibili

La Bursele Superscrieri/BRD poate candida orice autor, angajat permanent in media sau freelancer, care poate garanta ca proiectul jurnalistic propus va fi publicat/difuzat in media din Romania.

Echipele pot avea un titular de proiect si doi sau mai multi coechipieri, iar o echipa se poate inscrie cu maximum trei proiecte.

Titularul de proiect:

  • este considerat autorul care trimite aplicatia si isi asuma publicarea materialului rezultat;
  • este cel caruia i se va vira bursa, el urmand sa o gestioneze in functie de contributia fiecarui coechipier;
  • este cel care se angajeaza sa pastreze comunicarea cu organizatorii/mentorul pe parcursul programului.

Autorii care au beneficiat deja de suport prin Bursele Superscrieri/BRD au acces la finantare din doi ani. Concret, bursierii editiei 2015 pot candida in 2017.

IMPORTANT. Incurajam proiectele de echipa, in care titularul aplicatiei lucreaza impreuna cu un autor/fotoreporter/artist vizual/multimedia artist. Cand isi depun candidatura, titularii de proiect sunt invitati, in cazul proiectelor de echipa, sa mentioneze numele coechipierului si sa trimita portofoliul acestuia.

* Candidatii vor anexa la formularul de aplicatie un acord scris de publicare/difuzare semnat de redactorul-sef/editorul canalului media ales pentru publicarea/difuzarea materialului.

In ce consta aplicatia?

Candidatii completeaza in formularul de inscriere detaliile unui proiect jurnalistic pe tema propusa, pe care vor sa il realizeze cu ajutorul unei burse Superscrieri.

Acordarea burselor

Cele sase burse, in valoare de 2.000 euro* fiecare, vor fi platite celor sase titulari de proiect castigatori astfel:

  1. Prima transa (50% din suma), in termen de sapte zile lucratoare de la anuntarea proiectelor castigatoare, cu dovada respectarii calendarului initial.
  2. A doua transa (restul de 50%), la finalul proiectului, dupa publicarea materialului final.

Organizatorii lasa la latitudinea titularilor de proiect sa gestioneze sumele transferate in functie de contributia membrilor echipei la materialul final.

Bursa este de 2.000 de euro este acordata in suma neta, taxele fiind suportate de organizatori.

Bursele Superscrieri/BRD sprijina proiectele coerente, congruente cu misiunea programului, indiferent de canalul pe care vor fi difuzate, genul publicistic ales sau instrumentele utilizate.

Pot primi bursa deopotriva reportajele scrise/video, proiectele fotografice/infografice, eseurile, portretele, documentarele, investigatiile sau proiectele de explanatory journalism.

Calendarul derularii burselor

Inscrieri: 21 martie – 5 mai 2016;
Evaluare inscrieri: pana pe 29 mai 2016;
Anunt proiecte castigatoare: inceputul lunii iunie, 2016. Se vor anunta public primele zece echipe clasate;
Intalnire cu organizatorii si semnarea planului de realizare: 6 – 12 iunie 2016;
Perioada realizare materiale & mentorat: 12 iunie – 30 august 2016;
Publicare: pana la finalul lunii octombrie 2016.

Programul de mentorat

Fiecare bursier selectat va beneficia de trei sesiuni personalizate de mentorat cu Mona Dirtu, cate una pentru fiecare dintre cele trei mari etape ale proiectului – definirea unghiului de abordare, planul de documentare, definitivarea produsului finit (redactare/editare). Mona a lucrat de-a lungul timpului in mod direct, in diverse redactii – fosta retea Monitorul, Mediafax Group, Realitatea-Catavencu, TVR – cu peste 150 de jurnalisti. De asemenea, a fost mentor pentru bursierii din cadrul primei editii a Burselor Superscrieri/Avon si a sustinut Seminariile Superscrieri, o serie de ateliere de scriitura non-fiction la care au participat, in toamna lui 2014 si 2015, 30 de jurnalisti.

Pe langa munca de redactie, Mona a condus traininguri pentru jurnalisti incepand cu 1997 si a sustinut un workshop pe tema “Canale de comunicare – presa scrisa” la Universitatea “Al. I. Cuza” din Iasi.

Criterii de selectie
Bursele Superscrieri/BRD iau in calcul in egala masura punctele tari ale candidatului si ale proiectului:
Motivatie – 10 puncte
Unghiul de abordare al temei – 10 puncte
Relevanta – 10 puncte
Originalitate/Inovatie – 10 puncte

Publicarea/difuzarea materialelor

Fiecare candidat se angajeaza sa obtina acordul unui publisher/difuzor* pentru proiectul propus. Acordul scris al acestuia va fi transmis odata cu formularul de aplicatie.

Alegerea canalului media de difuzare a materialului final este la libertatea autorilor – poate fi orice canal media din Romania. Incurajam, totusi, orientarea catre canale care ar putea asigura o difuzare cat mai ampla a materialului, astfel incat acesta sa ajunga la un public cat mai larg.

Termenul limita de publicare a materialelor este 31 octombrie 2016.

Materialele finale

Atat publisherul, cat si autorii, inteleg si consimt ca dupa publicarea/difuzarea in premiera, pana la termenul limita, pe canalul media ales de bursier, organizatorii burselor vor avea libertatea de a folosi si republica/redifuza materialul pe orice canal media, din Romania si din strainatate, fara niciun fel de restrictie.

Totodata, se angajeaza sa puna la dispozitia organizatorilor materialele finale, intr-un format document (.pdf, .doc), impreuna cu fotografiile si cu inregistrarile audio-video care insotesc materialul.

Criterii de descalificare & retragere a bursei

Criterii de descalificare (la aplicare)
1. Titularul aplicatiei nu respecta termenul limita de trimitere (5 mai 2016).
2. Aplicatia este incompleta si/sau nu se inscrie in tematica propusa.
3. Datele despre candidati si/sau portofoliile acestora includ neadevaruri si/sau falsuri.
4. Exista dovezi ca titularul aplicatiei sau membrii echipei au incalcat Codul Deontologic Unical presei romanesti, adoptat la Conventia Organizatiilor Media din octombrie 2009.

Criterii de retragere a bursei
1. Nerespectarea, in materialul publicat, a temei proiectului prin care a fost castigata bursa si/sau schimbarea nejustificata a unghiului de abordare. Fireste, procesul de documentare poate aduce schimbari legitime ale ipotezei de lucru si unghiului, dar materialul final trebuie sa se inscrie chiar si asa in tematica programului de burse si sa respecte scopul sau central. Titularul proiectului se va asigura, prin discutii cu mentorul, ca materialul final nu deviaza major de la promisiunea facuta in proiectul castigator, indiferent de schimbarile de perspectiva aparute in timpul documentarii si/sau de eventualele modificari de substanta facute de editor/publisher.
2. Abateri de la etica profesionala. Pentru orice situatie delicata titularul proiectului va discuta cu mentorul.
3. Nerespectarea de catre titularul echipei a termenului de predare a primului draft, asa cum este acesta stabilit prin calendarul burselor si/sau impreuna cu mentorul.
4. Nerespectarea termenului de publicare a materialului final.
5. Intreruperea comunicarii cu organizatorii si/sau cu mentorul pe parcursul realizarii proiectului.

Formularele de aplicatie completate pot fi trimise pana la 5 mai 2016 pe adresa [email protected].

Daca in 24 de ore nu s-a primit o confirmare a inscrierii, solicitantii sunt rugati sa dea un mail in care sa solicite o verificare la [email protected]/[email protected].

DOCUMENTATIE

Puteti descarca urmatoarele documente utile:

Website-ul programului
Ghidul aplicantului
Formular aplicatie

Sursa: Fundatia Friends For Friends
Finantator: Avon si BRD Groupe Societe Generale

[caseta-final-fise]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top