Absorbtia fondurilor europene – o atitudine de masa!

grafic_bani.jpg

grafic_baniAutor Gabriel Zaharia

S-a declarat mereu ca absorbtia este prioritatea zero! A cui prioritate? A presedintelui sau a primului ministru, a ministrului fondurilor europene sau a ministrilor de resort, a autoritatilor de management sau a organismelor intermediare, a administratiei publice sau a mediului de afaceri? Nimeni nu explica ca de fapt absorbtia depinde de angajamentul tuturor factorilor interesati, si ca de fapt implicarea trebuie sa fie atat la nivelul institutiilor si proiectelor cat si la nivel individual.

Ce indica gradul actual de absorbtie?

Din pacate nu cheltuielile angajate efectiv in proiecte, si nici corectiile financiare aplicate, ci doar sumele efectiv rambursate de Comisia Europeana.

Ce inseamna asta? Ca eforturile au fost mai mari decat o arata rezultatele.

Tocmai din acest motiv absorbtia constituie un barometru exact al capacitatii economiei romanesti de a utiliza co-finantarea UE, al gradului de pregatire a mediului economic romanesc pentru a cheltui aceste fonduri.

Mass-media semnaleaza doar disfunctionalitatile institutiilor statului. Dar oare mediul socio-economic romanesc este pregatit sa indeplineasca cerintele finantatorului de a cheltui banii in acord cu obiectivele asumate?

Orice sondaj de opinie am realiza, 90% din respondenti ar raspunde ca pentru absorbtie avem nevoie de proiecte. De fapt, mai important ar fi ceea ce ar raspunde restul celor 10%. Acestia ar indica elementele esentiale care lipsesc: proceduri simple, resurse umane si financiare, institutii serioase care sa acorde sprijin proiectelor si nu sa le caute “nod in papura”, transparenta, consultanti foarte bine pregatiti in afara oricaror conflicte de interese, banci care sa acorde imprumuturi in conditii avantajoase, fonduri de garantare si contra garantare.

Desi exista un interes foarte mare pentru fondurile europene, demonstrat prin supra-angajarea inregistrata pe unele axe prioritare, lipsa de viziune si de strategie este vizibila. In cazul proiectelor de infrastructura se remarca o necorelare pe tipuri de investitii, accentul se pune pe castigarea cu orice pret a unui proiect, fara un studiu de impact, de multe ori celelalte investitii din zona fiind chiar afectate de implementarea proiectului in cauza.

Situatia este chiar si mai proasta atunci cand ne referim la investitia in oameni. Perceptia generala conform careia proiectele reprezinta o afacere profitabila a condus la o slaba concentrare asupra beneficiarilor finali, relevanta proiectelor fiind scazuta.

De-a lungul timpului institutiile si factorii de decizie au fost de multe ori mai degraba in conflict decat in dialog. In plus, desi indicatorii macro-economici sunt din ce in ce mai slabi, rezervele financiare ale Romaniei cresc. Este foarte clar ca absorbtia fondurilor UE va fi imposibila daca nu vor fi rezolvate blocajele institutionale si cele ale sistemului economic actual.

Din acest motiv consider ca trebuie facut un front comun intre organismele de gestiune si beneficiari pentru perioada urmatoare, anii urmatori fiind esentiali pentru finalizarea actualului ciclu de finantare, respectiv pentru pregatirea viitorului ciclu de finantare. Este necesara stabilitatea institutionala, simplificarea procedurala si concentrarea pe continut in dauna formalitatilor  administrative.

Potentialele solutii, desigur insotite de o maturizare a mediului socio-economic, ar fi:

  • crearea unei viziuni strategice a Romaniei, bazata pe avantajele competitive pe termen scurt si mediu, in context european si international,
  • elaborarea programelor sectoriale multianuale, in acord cu nevoile reale de dezvoltare,
  • crearea unui cadru unitar de evaluare, implementare, monitorizare si control, cu proceduri unice,  cu o buna comunicare la nivelul tuturor autoritatilor de management si o crestere a rolului Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale in administrarea intregului sistem,
  • implementarea unui sistem national de co-finantare in cadrul unui parteneriat intre stat, Banca Nationala a Romaniei si bancile comerciale, crearea unui fond unic de garantare si a unui mecanism al incidentelor bancare referitoare la fondurile europene,
  • fluidizarea sistemului de evaluare, rambursare si audit al proiectelor precum si includerea de penalitati in cazul in care statul este responsabil de intarzieri nejustificate,
  • certificarea consultantilor implicati in scrierea, evaluarea, implementarea si monitorizarea proiectelor si crearea unui registru unic al acestora,
  • asigurarea transparentei in utilizarea fondurilor cu publicarea rezultatelor proiectelor anterioare si crearea de modele pentru potentialii solicitanti.

Desi absorbtia fondurilor are mai degraba o importanta marginala, bugetul total alocat fiind cu putin peste 4% din PIB, prin mediatizare a capatat o conotatie emotionala serioasa.

Ceea ce trebuie sa ne ingrijoreze, este impresia generala creata ca aceste fonduri au fost alocate pentru a salva afaceri sau domenii de activitate. Aceasta arata ca nu suntem inca pregatiti de competitie, mai ales ca un proiect inseamna dezvoltarea sau modernizarea propriei afaceri sau activitati, fondurile europene fiind doar un stimulent si nu un substitut. Din acest motiv, pentru o mai buna administrare a acestor fonduri, este necesara crearea unui consens national.

Programarea si definirea indicatorilor pentru viitoarea perioada de programare sunt o sarcina dificila care necesita consultare publica permanenta dar si o constientizare suficienta.

Ramane sa vedem cum va fi posibil acest lucru!

Sursa: Ancheteonline.ro

2 thoughts on “Absorbtia fondurilor europene – o atitudine de masa!”

  1. Balici Mihai spune:

    O cauza principala este aceea ca statul nu poate sustine aceasta absorbtie
    De fapt statul trebuie sa aiba in buzunarul propriu -bugetul de stat , alocat cate 7-8 miliarde de euro anual si apoi acesti bani pot fi luati inapoi prin rambursari abia in anul urmator (de fapt 85% din ei )
    Nu s-a intele de la inceput ca pentru a absorbi de la UE fondurile puse la dispozitie trebuie tu sa cheltui inainte , sa stii ca pot exista suspendari si astfel sa suporti aceste cheltuieli cel putin 6-8 luni
    Nu vedeti ca toti guvernantii spun -avem contracte incheiate sau proiecte depuse care acopera 200 % valoarea fondurilor alocate de UE , dar se feresc sa spuna ca indicator ,cat s-a rambursat de la UE efectiv
    Degeaba ai mii de contracte incheiate cand foarte multi solicitanti publici nu pot incepe lucrarile ca nu au banii necesari ,cand mii de solicitanti privati renunta pe banda ca nu au bani atat pentru partea nerambursabila cat si pentru partea de cofinantare si renunta
    Cu consultantii sa o lasam mai incet , ca daca nu ar fi buni nu ar fi depuse 300% proiecte peste valoarea alocata de UE , sau vrem sa revenim cand prin anul 2000 o agentie romaneasca ce gestiona un fond pentru comunitatile sarace de la Banca Mondiala impunea ca anumiti consultati acreditati de ea sa faca proiecte si mai era si ideia nastrusnica ,ca consultanta este gratuita
    Intradevar o etapa importanta este durata foarte mare de evaluare ,aprobarea dosarului si incheierea contractui care la unele domenii se poate intinde pe 1-2 ani , cand contextul economic nu mai este viabil si partea de rambursare care are o durata foarte mare si aici trebuie umblat prin impunere de termene stricte
    Dar cand de la buget nu vin banii pentru rambursare ,poti sa ai sute de milioane de rambursat la executanti ,nu ai de unde ,acestia dau faliment si totul se bulverseaza ,asa cum este astazi
    Deci totul se rezuma ca Romania sa aloce cel putin anul acesta 7-10 miliarde de euro blocati pentru aceste absorbtii ,altfel absorbtia promisa de ministri implicati devine virtuala ,un vis frumos care nu se va indeplini in veci vecilor

  2. MIHAI ONILA spune:

    Nu are cum sa existe o discutie reala si detasata din partea celor care sunt la conducere acum…din n cauze…din care am sa va subliniez cateva: Slaba credita in Dumnezeu,nerespectarea moralitatii celor 10 legi din Biblie,Increderea in oameni care este sub orice critica in tara nastra..(fiecare doreste sa ai fie bine gandindu-se cum sail valorifice pe celalat..nicidecum propria sa persoana,care s-ar putea implica prin munca!!!!)si inca multe alte motive pentru care niciunul dintre cei de la conducerea tarii in frunte cu Traian Basescu…la care credinta in Dumnezeu este aproape minima…acesta din urma neavand curaj sa spuna semenilor care l-au ales va iubesc….Este imposibil ca un om serios sa inceapa sa lucreze si sa construiasca o casa cu o sleahta de hoti..cam in situatia aceasta se afla Romania la drept vorbind..si spunanad lucrurilor pe nume!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *