AFIR: A fost modificat mecanismul de decontare a cererilor de plata

cereri-rambursare.jpg

cereri-rambursare

AFIR doreste ca beneficiarii PNDR sa implementeze cu suces proiectele incepute si, din acest motiv, a decis eficientizarea mecanismului de decontare a cererilor de plata.

O prima modificare vizeaza simplificarea mecanismului de acordare a avansului, in sensul acordarii acestuia inca de la prima achizitie avizata de AFIR. Astfel, beneficiarul privat poate primi in avans un procent maxim de 40% din valoarea eligibila a cofinantarii nerambursabile. Avansul poate fi primit numai dupa ce AFIR va acorda avizul favorabil pentru un dosar de achizitii.

Pentru beneficiarii publici, in cazul in care vor primi avizarea unei singure achizitii din partea AFIR, acestia pot solicita si primi in avans o suma reprezentand maximum 40% din valoarea eligibila a cofinantarii nerambursabile conform bugetului indicativ. Avansul de maxim 50% din valoarea eligibila a cofinantarii nerambursabile va fi acordat doar in cazul avizarii favorabile a tuturor achizitiilor.

O alta masura adoptata pentru beneficiarii privati este cea privind devansarea decontarii platilor aferente cheltuielilor eligibile, cu respectarea insa a intensitatii contributiei proprii. Astfel, AFIR va putea efectua plata sumelor reprezentand cheltuielile eligibile aferente contributiei publice ale proiectelor numai in baza documentelor justificative de tip factura.

Practic, se poate deconta contravaloarea lucrarilor, serviciilor sau bunurilor achizitionate, numai in baza facturilor prezentate la dosarul cererii de plata, dovada efectuarii platii de catre beneficiarii privati urmand a se face intr-un termen prestabilit. Asadar, din valoarea unei facturi pentru plata unei cheltuieli eligibile, beneficiarul privat poate achita doar contributia proprie (cofinantarea privata), AFIR decontandu-i ulterior suma corespunzand procentului nerambursabil din cheltuiala. In acest sens beneficiarul privat trebuie sa deschida un cont distinct la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului, in raza careia este inregistrat fiscal.

O alta modificarea priveste modalitatea de decontarea a TVA-ului pentru beneficiarii publici. Acestia pot solicita decontarea contravalorii TVA fara a avea atasate documentele de plata si extrasele de cont care sa justifice plata TVA-ului inca de la prima cerere de plata si nu doar la ultima cerere de plata. Acest principiu se aplica indiferent de numarul transelor de plata.

Din cauza crizei, beneficiarii privati sunt de multe ori in imposibilitatea de a asigura fluxul de numerar necesar implementarii proiectelor cofinantate din PNDR. Un prim impact este acela de a nu putea efectua cheltuielile prevazute prin proiect, ceea ce, de multe ori, duce la rezilierea contractelor.

Pe langa procedurile de plata, AFIR a simplificat totodata si procedura de achizitie, prin publicarea preturilor de referinta pentru masini, utilaje si echipamente specializate. Astfel, beneficiarii privati pot cumpara direct echipamentul dorit care este afisat in baza de date, fara a mai parcurge nicio alta procedura de achizitie.

Alaturi de depunerea on-line a Cererilor de Finantare, acestea sunt masuri concrete care vor asigura atat absorbtia fondurilor disponibile in PNDR 2007-2013, dar si implementarea corecta si facila a noului Program de finantare a agriculturii si a mediului rural care se va desfasura in perioada 2014 – 2020.

Sursa: AFIR

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *