Alternativa la alternativa lor – masuri anticriza

monezi_calculator.jpg

codrinpaveliucIn ultima perioada, au aparut pachete de masuri anticriza din partea tuturor partidelor politice, organizatiilor non-guvernamentale, sindicate, patronate etc., idei din partea tuturor oamenilor pe care ii intalnesc pe strada in fiecare zi.

Pentru a nu iesi din tipar, am hotarat sa imi dau si eu, din nou, cu parerea.

Intr-o democratie functionala, statul se ocupa de bunastarea cetatenilor pana la un anumit punct. Dupa ce acest punct este atins, societatea civila este responsabila de acest lucru. Aici incep solutiile mele.

When democracy ends

Propunerea mea:

In Romania exista companii cu capital integral sau majoritar de stat, cu capital privat, sindicate si patronate , asociatii ale producatorilor si procesatorilor, asociatii ale agricultorilor, organizatii non-guvernamentale (pe diferite domenii de activitate: dezvoltare comunitara, dezvoltare rurala, educatie, mediu, tineret etc.), universitati si institute de cercetare, unitati de invatamant preuniversitar, administratii publice locale etc.

Propun unificarea acestora (informal vorbind) sub o „umbrela” pentru a permite o dezvoltare comunitara si depasirea perioadei de criza de catre populatiei afectate (pensionari, tineri fara loc de munca, persoane cu venituri reduse etc.).

Sa vorbim in exemple:

Exemplul 1: nivel economic – preturi scazute/competitivitate/rata profitului – ganditi-va la un Holding (sa zicem Kosarom)

Domeniul: Agricultura -> fermier culturi de camp (a.k.a. taran) – procesator – retea magazine (de cartier, piete agroalimentare, super/hypermarket).

In judetul Iasi (de exemplu), avem 93 de comune in care fermierii exploateaza aproximativ 85 de mii de hectare teren agricol. Printr-o planificare la nivel judetean, regional si national a necesarului de produse agricole, se poate stabili exact structura culturilor pe aceste suprafete, iar cu sustinerea producatorilor de seminte si material saditor si de erbicide, precum si a specialistilor in agricultura (din cadrul universitatilor si institutiilor publice: ANCA, DADR etc.) se pot cultiva aceste terenuri in functie de necesitati.

Stabilirea unei linii directe fermier – procesator – magazine, eliminarea intermediarilor si cresterea ofertei poate duce la scaderea preturilor produselor agroalimentare de prima necesitate (si la existenta unor exporturi), lucru absolut necesar intr-o perioada de criza.

Rata profitului trebuie mentinuta la un nivel de 3-8% pentru toti cei implicati in acest lant pentru a pastra un nivel scazut al preturilor.

Domeniul: Constructii -> administratie publica locala – producator materiale constructii – firma de management spitalitesc/educational/cultural

Propunerea mea in acest domeniu este mentionata de multi in aceste zile, urmand sa fie emisa si o lege in acest sens in curand. Este vorba de parteneriatele public – privat (P-P).

Ideea ar fi urmatoarea:

Avem in comuna X un spital sau clinica/gradinita/scoala/camin cultural in stare avansata de degradare sau, uneori, nu exista, acestea trebuind construite de la zero.

Pentru construirea unitatii respective (spital/gradinita/spital/camin cultural etc), administratia publica locala X va pune la dispozitie un teren adecvat, ocupandu-se totodata si de realizarea studiilor cadastrale, topo, geo si hidro necesare si obtinerea certificatului de urbanism si avizelor necesare constructiei si functionarii unitatii. APL se va ocupa totodata de recrutarea personalului pentru construirea unitatii (de pe teritoriul comunei sau din comunele invecinate).

Materialele de constructii si utilajele vor fi puse la dispozitie de catre producatorul Y, iar, dupa terminarea constructiei, firma de management Z va prelua managementul unitatii, ocupandu-se, totodata, si de utilarea acesteia si recrutarea personalului.

Parteneriatul P-P va presupune asigurarea unei participatii echivalente cu contributia in construirea unitatii (teren+documentatie+personal pentru APL X, materiale si utilaje pentru producator Y, management pentru firma de management Z). In momentul in care contributia producatorului Y va fi recuperata, participatia acestuia va fi preluata de APL X.

Exemplul 2: nivel educational – educatie civica/fair play/ spirit de echipa/leadership – ganditi-va la modelul anglo-saxon;

Domeniul: Educatie/Activitati extracurriculare -> 5.100.000 elevi si studenti – consortiu de organizatii non-guvernamentale.

Propunerea mea: dezvoltarea activitatilor extracurriculare destinate elevilor si studentilor, incepand cu clasa a I-a in functie de capabilitatile fiecarei trepte (concursuri de ortografie pentru clasele I-IV, concursuri de debate pentru V-XII si studenti, concursuri de teatru si poezie, concursuri sportive la toate nivelele etc.).

Acestea pot fi realizate de catre o Retea de Organizatii non-Guvernamentale sustinute de companii private.

Precum stim cu totii, diferite fundatii, asociatii, companii (FUDV, Fundatia Dinu Patriciu, Konrad Adenauer, Coca Cola, HP etc.), acorda an de an burse tinerilor talentati.

Din nefericire, de acestea beneficiaza un numar redus (din cei 5.100.000 de elevi si studenti ai Romaniei). Din acest motiv, trebuie realizat un pachet de activitati (de catre organizatiile non-guvernamentale si companii) menit sa se adreseze intregii populatii scolare.

Aceste actiuni ar constitui o alternativa la educatia formala, ce se obtine prin intermediul cursurilor scolare, neincercand sa o inlocuiasca.

Sfaturi pentru aplicarea acestora cu succes:

  • Eliminarea „caprei vecinului”;
  • Eliminarea lui „merge si asa”;
  • Identificarea unui lider (nu manager) capabil sa unifice toti factori implicati in acest proces si crearea unui „core group” pentru stabilirea unei strategii de lucru la nivel local/regional/national si implementarea/managementul acesteia;

Sfarsitul crizei!?!

Sunt idealist. 

About Codrin Paveliuc

Codrin Paveliuc Olariu este cercetator postdoctoral in cadrul Departamentului de Economie si Dezvoltare Rurala a Gembloux Agro Bio Tech, University of Liege, Belgia. Are un doctorat in Management si marketing in agricultura, Master in Management agricol, fiind Inginer Diplomat in Agricultura.

Specialist in politici publice pe probleme cum ar fi securitatea alimentara, agricultura sau dezvoltarea rurala, a lucrat cu Groupe de Bruges, Guvernul Romaniei (MADR) , Comisia Europeana si diverse companii de consultanta. Este Presedintele Comitetului Director al YPARD (Young Professionals` Platform for Agricultural Research for Development) si fondator al YPLD (Young Professionals in Local Development).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *