An dezastruos pentru antreprenorii debutanti in 2015

Consiliere.jpg

antreprenori_sedintaGuvernul ofera anual, prin mai multe programe nationale finantate integral din bugetul de stat, ajutoare financiare pentru intreprinderile mici si mijlocii (IMM).

In 2015, au functionat 7 astfel de programe de sprijinire a IMM-urilor, pentru care bugetul alocat a fost ciuntit si mobilizat cu taraita.

Dar chiar si asa bugetul disponibil nu a fost distribuit in intregime antreprenorilor, ba chiar la unul dintre programe, nici macar o treime din buget nu a fost absorbita de firme – se arata intr-un raport al Directiei Politici Antreprenoriale.

S-au cheltuit putini bani

Una dintre cele mai asteptate scheme de sprijinire a antreprenoriatului este asa-numitul Program SRL -D sau, oficial, Programul pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri.

Pe scurt, romanii care nu au mai avut acum nicio afacere si nu au fost actionari nicarieri pot sa ceara de la stat un ajutor de maximum 10.000 de euro, echivalent lei, pentru deschiderea si dezvoltarea unei firme SRL – Debutant.

In anul 2015, Programul SRL-D a avut disponibil un buget total de 19,3 milioane de lei. Din acesti bani, insa, doar 5,73 milioane de lei au ajuns sa fie platiti efectiv unor antreprenori debutanti care au aplicat in program. Asadar, grad de absorbtie in Programul SRL-D 2015: 29,51%.

In Programul SRL-D 2015 s-au inscris in total 580 de solicitanti, dar in final doar138 de dosare au ajuns la plata efectiva, cu mult sub obiectivul Guvernului – de a ajuta minimum 430 de SRL-uri debutante in acel an.

Banii pentru startup-uri, incomplet cheltuiti

O alta schema asteptata de antrepronorii tineri din Romania este, an de an, Programul START sau, oficial, Programul pentru dezvoltarea abilitatilor antreprenoriale in randul tinerilor si facilitarea accesului acestora la finantare START.

Pe scurt, startup-urile – IMM-uri cu vechime de pana in 2 ani – primesc un ajutor financiar de pana la 120.000 de lei, pentru investitii si creare de locuri de munca.  

In 2015, programul START a avut la dispozitie un buget de 20 de milioane de lei, din care s-au platit efectiv firmelor aplicante 16,82 milioane de lei. Grad de absorbtie: 84,13%.

In acest rogram au cerut bani 1.036 de IMM-uri si au ajuns la plata 149 de dosare, conform datelor oficiale ale Directiei Politici Antreprenoriale.

Femeia Manager – o cincime din buget a ramas nefolosita

Nici programul destinat femeilor care fac afaceri nu a fost folosit in totalitate. Programul Femeia Manager ofera ajutor de stat de pana la 50.000 de euro firmelor detinute total sau partial de femei.

In anul 2015, in Programul Femeia Manager a fost disponibil un buget de numai 1 milion de lei, din care insa doar 784.340 de lei au fost platiti romancelor care s-au apucat de business si au solicitat banii. Rata de absorbtie: 78,43%.

In total au fost depuse 138 de dosare pentru banii acestia, insa numai 17 firme au obtinut finantare prin Programul Femeia Manager 2015.

Programul Comert: firmele au luat 24 de milioane de lei

Un alt program asteptat cu interes de antreprenori a fost Programul Comert, prin care IMM-urile cu vechime de cel putin 2 ani pot primi un ajutor de stat de maximum 135.000 de lei, pentru dezvoltarea activitatilor de comercializare.

In anul 2015, programul Comert a avut disponibil un buget de 28 de milioane de lei, din care au fost absorbiti efectiv de firme solicitante 24,5 milioane de lei. Grad de absorbtie: 87,51%.

In Programul Comert 2015 1.384 de firme s-au inscris, din care au ajuns la plata200 de IMM-uri.

Cauzele esecului in 2015

Slaba absorbtie a banilor guvernamentali, mai ales in programul SRL-D destinat antreprenorilor debutanti, este explicata de Directia Politici Antreprenoriale prin deschiderea tarzie a programelor in anul 2015, ca urmare a unor restrangeri bugetare aplicate de fostul Guvern Ponta.

Prin bugetul de stat pe anul 2015 (aprobat in 2014) programele nationale pentru IMM-uri au primit o alocare totala de 166,8 milioane lei, numai ca din banii acestia 70 de milioane de lei au fost blocati pentru niste plati restante intr-o schema de ajutoare de minimis pentru IMM-uri demarata in anul 2013 de fostul Guvern Ponta, prin Hotarare de guvern 274/2013
Au ramas 96,8 milioane de lei pentru programele IMM, insa si din banii astia s-au blocat 70 de milioane de lei printr-o prevedere din Legea bugetului de stat 2015 prin care Guvernul aproba lunar, cu taraita, deblocarea unor sume de bani pentru aceste linii de finantare destinate firmelor.

Deblocarea se facea in functie de taxele si impozitele pe care statul reusea sa le colecteze si de cheltuielile bugetare care se efectuau.

Asadar, au mai ramas disponibili „la liber” 26,8 de milioane de lei, dar si din banii astia 16,8 milioane de lei au putut fi angajati in programele IMM doar din semestrul al doilea al anului 2015, conform unor prevederi din Legea finantelor publice, dupa cum a explicat Directia Generala Politici Antreprenoriale.

„Avand in vedere aceste blocaje ale bugetelor alocate programelor nationale precum si durata mare a efectuarii achizitiilor serviciilor necesare lansarii acestor programe de catre directiile de suport ale Ministerului Energiei, toate cele sapte  programe nationale si schema de minimis gestionata in baza HG 274/2013 au inceput tarziu, cu efecte negative vizibile in implementarea acestora”, recunoaste Directia.

„Ultima deblocare a sumelor retinute conform anexei 4 la Legea nr. 186/2014 a bugetului de stat pe anul 2015 a fost efectuata prin Memorandumul cu numarul 6 din luna august 2015, ceea ce a condus la lansarea de programe si in luna septembrie 2015, in conditiile in care potrivit art. 61 din Lege 500/2002 (actualizata) privind finantele publice, alin. (1), executia bugetara se incheie la data de 31 decembrie a fiecarui an”, mai explica Directia.

Antreprenorii din Capitala sunt nevoiti sa isi trimita dosarele la Ploiesti

Raportul Directiei Politici Antreprenoriale nu pomeneste, insa, o alta anomalie a sistemului: antreprenorii din Bucuresti nu au in orasul lor o institutie la care sa isi depuna dosarele pentru banii de la Guvern, fiind nevoiti sa utilizeze Oficiul teritorial Ploiesti.

Pentru programele de sprijin destinate antreprenorilor – Programul START, SRL-D, Femeia  Manager, Comert si altele – solicitantii se inscriu online, pe site-ul Directiei generale Politici Antreprenoriale – www.aippimm.ro – unde se deschide o aplicatie in ziua in care porneste un anumit program.

Apoi, insa, dupa ce este selectat in urma unor evaluari preliminare, solicitantul trebuie sa depuna documentatia in format fizic – hartii, adica – la oficiul teritorial al Directiei Politici Antreprenoriale de care apartine.

In toata tara, exista 8 astfel de oficii teritoriale pentru IMM (OTIMMC) ale Directiei Politici Antreprenoriale: la Brasov, Cluj-Napoca, Ploiesti, Constanta, Craiova, Timisoara, Targu Mures si Iasi.

Fiecare oficiu se ocupa de antreprenorii din judetul in care OTIMMC-ul respectiv are sediul plus alte judete dimprejur, astfel incat sa fie acoperita toata Romania.

In capitala Romaniei nu exista, insa, niciun astfel de oficiu teritorial. Directia Generala Politici Antreprenoriale – institutia centrala care are in subordine toate oficiile teritoariale din tara – are sediul in Bucuresti, cum este si firesc, dar dosarele nu se depun la Directie, ci la oficiile teritoriale din subordinea sa.

Asa ca antreprenorii din Bucuresti si judetul Ilfov sunt nevoiti sa-si depuna dosarele la Oficiul Teritorial IMM de la Ploiesti.

Partea buna macar este ca solicitantii acceptati in programe pot sa-si trimita prin posta documentatia, fara sa se deplaseze in persoana la Ploiesti pentru aceasta procedura, dupa cum a explicat o functionara din Directia Generala Politici Antreprenoriale.

Cu toate acestea, daca vor sa discute direct, face-to-face cu functionarii la care depun dosarul, antreprenorii bucuresteni trebuie sa se deplaseze 60 de kilometri pana la Ploiesti.

Situatia este cu atat mai bizara cu cat Capitala gazduieste cel mai mare numar de antreprenori romani.

Potrivit datelor de la Registrul Comertului, numai in primele 11 luni ale anului 2015, in Bucuresti s-au inmatriculat 17.607 persoane juridice, iar in judetul Ilfov alte 4.527, concentrand impreuna peste 20% din totalul firmelor deschise in toata Romania in acel an.

Spre comparatie, judetul Cluj, care este numarul doi din acest punct de vedere, a avut 5.591 de persoane juridice inmatriculate in primele 11 luni ale anului 2015.

E de prisos sa mai adaugam ca bucurestenii reprezinta 10% din populatia Romaniei, fara sa-i mai punem aici si pe cei care nu au „buletin de Bucuresti”, dar care lucreaza, fac afaceri sau studiaza in Capiatala.

Clujul – polul antreprenoriatului tanar

Cel putin din perspectiva banilor obtinuti de antrerenorii debutanti sau de firmele noi in programele nationale de sprijin pentru IMM-uri, Clujul si judetele din jurul sau sunt polul antreprenoriatului tanar in Romania.

La Oficiul Teritorial Cluj-Napoca depun cereri de finantare antreprenorii din 6 judete: Cluj, Bistriţa- Năsăud, Bihor, Maramures, Salaj si Satu Mare.

In Programul START 2015, din cele 149 de startup-uri castigatoare, 68 de firme isi depusesera dosarele la oficiul de la Cluj-Napoca – care s-a clasat astfel pe primul loc intre cele 8 OTIMMC-uri din toata tara. Pe locul al doilea, cu 36 de dosare platite, a iesit OTIMMC Ploiesti, unde aplica si antreprenorii bucuresteni.
La programul SRL-D, din cele 138 de firme detinute de antreprenori debutanti care au castigat finantare de la stat, 84 se inscrisesera prin OTIMMC Cluj – si aici oficiul clujan iesind pe primul loc. Pe locul doi a iesit oficiul de la Constanta (13 SRL-D-uri castigatoare), in timp ce abia pe locul trei a venit OTIMMC-ul de la Ploiesti (11 SRL-D-uri castigatoare), la care depun cereri si bucurestenii.

Descarca de AICI Raportul complet privind programele IMM 2015

Sursa: AIPPIMM

One thought on “An dezastruos pentru antreprenorii debutanti in 2015”

  1. Balici Mihai spune:

    Aceste programe guvernamentale sunt cele mai bune programe pentru IMM
    Cu toate intarzierile ,totusi OTIMMC -urile fac fata cu succes si ca o curiozitate coruptia este zero
    Cine are dosarul corect si punctaj aferent nu exista sa nu fie pe lista castigatoare
    Apoi modul cum se comporta functionarii din OTIMMC ESTE UNUL EXEMPLAR , si nici nu se compara cu functionarii din autoritatile de management care gestioneaza fondurile denumite pompos europene si unde acesti salariati iau si sporuri suplimentare
    Nu inteleg de ce este nevoie sa fie doua organisme de gestionare fonduri unul guvernamental ,altul european , cand OTIMMC S-AU DOVEDIT CELE MAI EFICIENTE
    POATE D-LCIOLOS CARE ESTE UN OM AL NORMALULUI ISI VA DA SEAMA DE ACEASTA ANOMALIE SI VA INCLUDE IN STRUCTURILE OTIMMC si acele structuri care se ocupa de IMM prin programele POR, POC, POCU si aceste OTIMMC vor impune conduita lor impecabila in modul de a lucra cu solicitantul
    Marele necaz este ca se aloca foarte mici fonduri guvernamentale pentru IMM , ESTE CHIAR DE GAGA
    Daca prin fondul guvernamental comert/servicii unde s-au alocat cca 7 milioane de euro ,au participat cca 1400 de firme si au primit cca 140 de firme , dar au creat cca 500 de locuri noi de munca ,prin fondurile denumite pompos europene unde o firma care se ocupa de cosiliere someri sau chiar calificari de frizeri ,ospatari etc una singura primeste cateva milioane de euro si nu creaza nici un loc de munca
    Asa se duc banii europeni pe lucruri de nimic ,dar in schimb da bine la indicele de absorbtie-nu conteaza ce se absoarbe ci cat se absoarbe, doar sunt bani europeni platiti triplu prin sudoarea poporului roman
    Asa sa ne ajute D-zeu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *