Analiza CNPR: Ce ajutoare de stat s-au acordat in perioada 2007-2015 firmelor private

euro.jpg

In perioada 2007-2015 au fost acordate ajutoare de stat, pentru companii private, in valoare totala de aproximativ 730 milioane de euro, de care au beneficiat 91 de companii.

O analiza a Confederatia Nationala a Patronatului Roman – CNPR, ale carei date agregate au fost puse la dispozitia cursdeguvernare.ro , releva faptul ca, in mod preponderent, beneficiarii ajutoarelor de stat au fost companii cu capital privat strain, multe dintre ele infiintate chiar in anul acordarii sprijinului sau in anul anterior acordarii sprijinului.

Aceleasi date indica faptul ca o serie de beneficiari ai unor sume semnificative sub forma de ajutoare de stat inregistreaza profituri in scadere, chiar negative, iar in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor privind crearea de noi locuri de munca, acestea sunt doar partial indeplinite.

Ajutoarele de stat, cifrele-cheie : 30% din companii au primit ajutorul in chiar anul de infiintare
•    in perioada 2007-2015 au fost acordate ajutoare de stat in valoare totala de aproximativ 730 milioane de euro, de care au beneficiat 91 de companii
•    9 dintre cele mai mari 10 ajutoare de stat au fost acordate companiilor cu capital strain
•    Cele mai mari 6 ajutoare de stat au fost acordate catre o singura industrie- constructoare de masini
•    18,5% din valoarea totala a ajutoarelor de stat au fost acordate catre 2 grupuri multinationale
•    28,57% dintre agentii economici care au beneficiat de ajutor de stat sunt infiintati in anul acordarii ajutorului de stat
•    27% dintre beneficiarii ajutoarelor de stat au incheiat in pierdere ultimul exercitiu financiar
•    2,13% este ponderea profitului total cumulat obtinut de beneficiarii ajutorului de stat, in valoarea toatala a ajutoarelor de stat acordate
•    42.260 euro/loc de munca nou creat este valoarea efectiva a subventiei acordate prin scheme de ajutor de stat in perioada 2007-2015. Prin comparatie, subventiile acordate IMM-urilor romanesti este de 8.652 euro/loc de munca in cazul programului START, respectiv 2.395 euro/loc de munca in cadrul programului SRL-D.
•    Statistic, in cazul a 7 agenti economici, subventia acordata per loc de munca este mai mare de 67.000 de euro, la polul opus, in cazul a 10 agenti economici aceasta este de sub 5.600 euro
•    69,35% este gradul de realizare la 31 decembrie 2014 a indicatorului numar de locuri de munca create

In perioada 2007-2015 la nivelul Romaniei au fost implementate 6 scheme de ajutor de stat ce constituie obiectul analizei, respectiv HG 1165/2007, HG 753/2008, HG 1680/2008, HG 797/2012, HG 807/2014, HG 332/2014. Analiza s-a facut prin raportare la stadiul implementarii proiectelor la data de 31.12.2015.

In perioada 2007-2015 au fost acordate ajutoare de stat in baza schemelor mentionate anterior in valoare totala de 3.258.636.433,90 lei, echivalentul a aproximativ 730 milioane de euro, de care au beneficiat 91 de companii si pentru care a fost asumata crearea a 27.379 de noi locuri de munca.

Statistic, pentru fiecare loc de munca asumat, statul a alocat sub forma de ajutor de stat suma de 119.019,56 lei (aproximativ 26.600 Euro).

Raportandu-ne la un salariu mediu de 1.000 lei/luna (determinat ca o medie aproximativa a salariilor minime pe economie in perioada de analiza), rezulta faptul ca costurile totale salariale ale unui angajator pentru acoperirea unui astfel de salariu sunt de aproximativ 1.231 lei/luna, ceea ce ii permite acestuia sa acopere salariul unui loc de munca nou-creat in aceste conditii pentru o perioada de 96 de luni (8 ani).

Obligativitatea beneficiarului ajutorului de stat este aceea de a mentine locurile de munca create, de regula, pentru o perioada de 5 ani.

Concluzie evidenta: sprijinul acordat a constituit in unele cazuri o subventionare integrala a costurilor salariale pentru o perioada indelungata de timp.

Din analiza cifrelor rezulta ca nu a fost aplicata o politica unitara in ceea ce priveste numarul de locuri de munca asumate in raport cu valoarea ajutorului de stat, in conditiile in care subventia acordata per loc de munca a fost mai mare de 300.000 lei in cazul a 7 agenti economici, iar la polul opus, sub 25.000 lei in cazul altor 10 agenti economici.

Despre beneficiari

In ceea ce priveste dimensiunea ajutoarelor de stat, exista 6 agenti economici care au beneficiat de ajutoare de stat in cuantum mai mare de 100.000.000 lei.

Toti cei 6 isi desfasoara activitatea in industria constructoare de masini, desfasurand activitati de productie in acest domeniu.

Se remarca faptul ca beneficiarul celui mai mare ajutor de stat in valoare de 37,40 milioane de euro este o societate comerciala cu capital privat integral strain infiintata chiar in anul in care a beneficiat de sprijin si care a avut 9 angajati in anul acordarii ajutorului de stat.

Constatare: o companie multinationala a beneficiat de doua ajutoare de stat, dintre care unul in valoare de 28,02 milioane de euro in anul 2008 si unul in valoare de 35,21 milioane de euro in anul 2012, ceea ce face compania beneficiara celui mai semnificativ sprijin financiar cumulat din Romania.

Niciuna dintre cele 6 companii beneficiare ale ajutoarelor de stat mentionate mai sus nu are capital autohton si nici administratori locali, cu exceptia unei singure societati in care unul dintre cei 3 administratori este roman.

Se observa, de asemenea, in ceea ce priveste modul de acordare a ajutoarelor de stat, faptul ca exista situatii relativ frecvente in care un singur agent economic, sau agenti economici apartinand aceluiasi holding au accesat in mod repetat ajutoare de stat. Astfel:
•    unui grup de firme i-au fost acordate 5 ajutoare de stat in valoare totala de peste 335 mil. lei;
•    unui alt grup de firme i-au fost acordate 4 ajutoare de stat in valoare totala de peste 270 mil. lei.

Prin urmare: 18,5% din valoarea totala a ajutoarelor de stat acordate in perioada 2007-2015 au fost directionate catre 2 grupuri de firme multinationale.

De mentionat: dintre cei 63 de beneficiari care au accesat ajutoare de stat anterior anului 2015 (au fost exclusi din selectia beneficiarii carora li s-a acordat ajutorul de stat in anul 2015, intrucat nu au fost finalizate situatiile financiare aferente anului 2015), 18 agenti economici au fost infiintati chiar in anul acordarii ajutorului de stat, sau nu au avut cifra de afaceri in anul anterior acordarii acestuia.

Dintre cei 63 de beneficiari analizati, 12 aveau mai putin de 10 angajati, iar 19 dintre acestia au incheiat anul in care au primit ajutorul de stat cu pierderi contabile.

Eficienta ajutorului de stat- perspectiva locurilor de munca invocate

Cele 63 de companii beneficiare ale ajutoarelor de stat acordate anterior anului 2015 aveau in anul acordarii ajutorului de stat un numar total de 60.411 angajati. Prin acordurile de finantare se angajau sa creeze un numar de 21.068 locuri de munca suplimentare.

La data de 31.12.2014, agentii economici analizati inregistrau un numar total de 75.021 locuri de munca, ceea ce indica faptul ca au fost create numai 14.610 noi locuri de munca, reprezentand 69,35% din numarul total de locuri de munca asumate.

Prin urmare, se poate considera: costul real al creerii si mentinerii unui loc de munca prin ajutoare de stat a fost de 188.068 lei/loc de munca, adica peste 42.000 euro per loc de munca.

Prin comparatie, subventiile acordate IMM-urilor autohone in ultimii ani au fost de aproape 5 ori mai mici (8.652 euro per loc de munca) in cazul programului START, respectiv de 17 ori mai mici (2.395 euro per loc de munca) in cazul programului SRL-D.

In ceea ce priveste cifra de afaceri a celor 63 de beneficiari ai ajutoarelor de stat analizati, aceasta totaliza aproximativ 29,7 miliarde lei in anul anterior acordarii ajutorului de stat, iar la finalul anului 2014 aceasta avea o valoare de 57,22 miliarde lei, rezultand o crestere a cifrei de afaceri de aproximativ 95% fata de perioada de referinta.

Eficienta ajutorului de stat- perspectiva economica

In ceea ce priveste profiturile si pierderile nete ale companiilor beneficiare in anul acordarii ajutorului de stat, acestea totalizau 1,34 miliarde de lei.

La finalul anului 2014, acestea inregistrau in mod cumulat valoarea de 2,20 miliarde lei, reprezentand o crestere a profiturilor nete cu aproximativ 65% fata de perioada de referinta.

Comparand cresterea cifrei de afaceri (95%) cu cea a profiturilor obtinute (65%) observam faptul ca activitatea beneficiarilor de ajutoare de stat a fost in general mai ineficienta si mai putin rentabila decat anterior acordarii sprijinului.

Daca anterior acordarii sprijinului rata medie a rentabilitatii era de 4,51%, la finalul anului 2014 acelasi indicator inregistra valoarea de 3,84%.

O mentiune: cifrele arata ca 17 dintre cei 63 de beneficiari ai ajutoarelor de stat analizati au inregistrat pierderi contabile la finalul anului 2014, dupa ce o parte dintre acestia era profitabili in anul accesarii ajutorului de stat.

In ciuda ajutoarelor primite 14 dintre agentii economici au inregistrat situatii financiare mai dezechilibrate decat in momentul acordarii ajutorului de stat.

Profitul net total raportat de companiile beneficiare ale ajutorului de stat a fost de cca. 5,86 mld. lei incepand cu anul acordarii ajutorului de stat si pana la finalul anului 2014, ceea ce reprezinta doar 2,13% din valoarea totala a ajutoarelor de stat acordate.

Dintre cei 45 de agenti economici care au beneficiat de ajutoare de stat in perioada 2007-2013, doar 13 entitati (28,89%) au reusit pana la finalul anului 2014 sa isi indeplineasca si chiar sa depaseasca obligatiile asumate in ceea ce priveste crearea de noi locuri de munca ca urmare a primirii ajutorului de stat.

Concluzii
Din analiza datelor si informatiilor existente pe pagina web a Ministerului Finantelor Publice cu privire la ajutoarele de stat, coroborata cu informatiile economico-financiare declarate de catre agentii economici la finalul exercitiilor financiare, analistii care au facut studiul CNPR considera:
•    per ansamblu, activitatea de acordare a ajutoarelor de stat nu a avut decat partial un impact pozitiv asupra rentabilitatii agentilor economici, aspect ce subliniaza faptul ca alocarea nu s-a realizat intotdeauna in mod eficient, valoarea adaugata generata fiind insuficienta in raport cu resursele repartizate;
•    criteriile pe baza carora au fost acordate ajutoarele de stat au fost fundamentate in mod eronat, daca luam in considerare faptul ca unii agenti economici au fost infiintati chiar in anul acordarii ajutorului de stat si nu aveau experienta pe piata; alti beneficiari erau incadrati in categoria IMM si au primit un sprijin financiar care excedea capacitatea acestora de a-l gestiona; unii benefriciari au agenti economici au beneficiar de o valoare a subventiei per loc de munca mult mai ridicata decat in cazul altor beneficiari; iar alti beneficiari au inregistrate rezultate economice din ce in ce mai slabe dupa primirea sprijinului financiar;
•    majoritatea covarsitoare a ajutoarelor de stat au fost directionate catre societati comerciale cu capital privat strain, care nu si-au indeplinit decat partial obligatiile asumate in ceea ce priveste crearea de noi locuri de munca si nu au generat suficienta valoare adaugata la nivelul economiei nationale (daca ne raportam la faptul ca rentabilitatea beneficiarilor de ajutoare de stat a scazut de la 4,51% la 3,84%).

Sursa: cursdeguvernare.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *