Antreprenorii din Moldova: Noi cautam solutii de finantare, piete unde sa ne vindem produsele, iar guvernantii mai rau ne incurca!

antreprenori.jpg

Antreprenorii din Iasi, Bacau, Botosani, Suceava, Vaslui si Neamt spun ca se confrunta cu un dezinteres total din partea autoritatilor centrale si locale in sprijinirea afacerilor romanesti.

„Cu oamenii din Moldova am reusit sa inovez in domeniul mondial al scaunelor pentru copii, iar primarul din Pascani nici nu ma cunoaste. In timp ce noi cautam solutii de finantare, piete pe care sa ne distribuim produsele si venim cu inovatii, guvernantii mai rau ne incurca“, a spus Doina Cepalis, antreprenoarea care conduce producatorul de scaune auto pentru copii Te-Rox, care detine cinci fabrici cu peste 1.000 de salariati.

Doina Cepalis a fost prezenta in cadrul conferintei „Capitalul privat romanesc – o sansa pentru dezvoltarea economica a Romaniei“, organizata de ZF impreuna cu Banca Transilvania la Iasi. Aceasta este a cincea oprire a proiectului ZF Antreprenorii Romaniei, dupa Timisoara, Sibiu, Pitesti si Brasov, iar in perioada urmatoare seria de conferinte va continua in cele mai mari orase din tara.

Urmatoarea oprire a evenimentului va fi la Craiova, pe 24 mai.

Doina Cepalis este una dintre cele mai puternice antreprenoare din Moldova, conducand un business cu afaceri de 120 milioane de lei anual. Ea trimite produsele din Pascani in 50 de tari din lume. Insa drumul antreprenorilor catre export nu este lipsit de piedici, multi spunand ca se confrunta cu faptul ca Romania nu si-a creat un brand de tara. Madalina Panaete

„Avem mari probleme in a ne vinde productia la preturi rezonabile sau comparative cu cele practicate de alti producatori din comunitatea europeana. De ce? Pentru ca nu avem un brand de tara. Participam la expozitii, la targuri, dar nu exista niciun functionar care sa stea tot timpul acolo si sa vina cu un program pentru a dezvolta brandul de tara. Fara brand de tara nu putem creste exportul, nu suntem cunoscuti in strainatate, nu avem credibilitate in ceea ce priveste calitatea produselor“, a spus Vasile Lungu, proprietar al Agro Industrial Ceres din Iasi, un grup activ in agricultura, turism, zootehnie si horticultura.

Cei doi antreprenori au subliniat in cadrul conferintei la care au participat peste 250 de antreprenori, manageri sau bancheri doar o parte mica din multitudinea de probleme cu care se confrunta companiile din Moldova.

„Problemele cu care se confrunta antreprenorii din Moldova sunt in general aceleasi cu cele ale tuturor antreprenorilor din Romania si anume lipsa sprijinului sau chiar obstacolele puse de catre stat in calea dezvoltarilor antreprenorilor, lipsa scolilor profesionale, a predictibilitatii fiscale, dar si relatia cu ANAF“, spune Andrei Dudoiu, director general adjunct al Bancii Transilvania.

Cu exceptia unor investitori din domeniul auto si IT precum Delphi sau Amazon care au venit la Iasi, restul judetelor din Moldova nu au reusit sa atraga investitii straine importante, iar acest lucru se poate observa si in evolutia businessului de la nivelul judetului. De exemplu, companiile din Iasi si-au crescut businessul cu 23% in criza, in timp ce cele din Timis si l-au dublat.

Moldova este regiunea unde ponderea antreprenorilor in cifra de afaceri totala ajunge la peste 90% in unele judete, insa acest fapt nu este de ajuns pentru a conduce la dezvoltarea economica a regiunii. In plus, antreprenorii de aici nu reusesc sa gaseasca domenii unde pot fi competitivi.

„Antreprenorii din regiune spun ca se confrunta cu o lipsa a cererii pentru produsele lor, ceea ce denota faptul ca nu s-au adaptat la cererea de pe piata. Acestia ar trebui sa faca studii serioase si sa produca ceea ce vrea piata“, a spus Eugen Radulescu, director in cadrul Directiei de Stabilitate Financiara a BNR.

Moldova este o zona ocolita de marii investitori, acestia preferand Transilvania sau zona Bucurestiului pentru a-si aduce capitalul.

Astfel, oamenii de afaceri din Moldova spun ca singura solutie pentru dezvoltarea regiunii este o mai buna colaborare intre antreprenori pentru a forma o singura voce in fata Guvernului.

„Daca vrem sa schimbam ceva trebuie sa ne unim. Si daca ne organizam si formam aceeasi voce o sa fim auziti“, considera Marioara Mihalcea, proprietar al firmei M&R din Iasi, care proceseaza carne, dar care produce si legume.
Ideea este sustinuta si de Doina Cepalis.

„Eu cred in antreprenorii romani, suntem foarte buni. Putem deveni o forta, trebuie sa lasam generatiilor urmatoare un capital romanesc. Investitorii straini tranziteaza Romania, in timp ce noi, antreprenorii, lasam ceva in urma. Maine daca vor gasi Republica Moldova mai atractiva pleaca. Noi construim pentru urmatoarele generatii“, a spus antreprenoarea.

Sursa: Ziarul Financiar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *