Saptamana a doua: un nou castigator al concursului de criza

 

Grea alegere am avut de facut, avand in vedere avalansa de propuneri pertinente. Am ales pentru cea de-a doua saptamana un castigator din categoria „Nu mai furati!”. Din pricina anonimatului pe care l-a solicitat, nu voi face public numele sau, iar mesajul mi l-a trimis pe mail. Am discutat insa detaliile si sumarizez aici sesizarea pe care am inaintat-o astazi spre competenta solutionare catre Departamentul pentru Lupta Antifrauda (DLAF), fara a mentiona numele companiilor si a inspectoratului scolar judetean incriminate.
Am primit semnale pertinente de fraudare si deturnare de fonduri pe POS DRU. Se stie din start cui i se aproba proiectele si, paradoxal, aceiasi solicitanti primesc banii. De pilda, este vorba despre o firma de soft si IT care are in call-ul de luna viitoare 20 de proiecte depuse pe e-learning, in care solicitanti sunt ONG-uri pe care le-a „recrutat” de prin toata tara. Un alt exemplu este cel al unui inspectoratului scolar judetean (IJS) care e partener prin toate proiectele de instruire a cadrelor didactice si care au „obtinut” corrigendum la ghiduri ca sa fie eligibili. Inainte sa apara corrigendum-ul cu pricina sunau pe la universitati sa faca parteneriate, iar cei din universitati le-au spus ca nu sunt eligibili. Domnii de la IJS au afirmat foarte senini sa nu isi faca probleme ca in curand o sa fie eligibili si ca iau finantarile respective.

Recomand sa se verifice ce evaluari se fac pe POS DRU si cine sunt „parteneri” prin proiecte, respectiv cum se face ca o singura firma ia mai toate licitatiile la anumite capitole.

Saptamana aceasta au aparut noi corrigendum-uri pe site-ul dansilor. Ieri au aparut alte sapte.

Gafele sesizate sunt imposibil de neglijat:

1. Prima tine de incalcarea directivei privind gestionarea Instrumentelor Structurale, permitand partenerilor din proiect sa faca implementarea proiectului.

Greseala o explic doar prin confuzia dintre termenii implementarea proiectului si implementarea activitatilor.
Implementarea proiectului – respectiv gestionarea banilor, ordine de plata, contabilitate, raportari tehice si financiare, proceduri de achizitii, evaluari ale activitatilor si audit intern – se fac exclusiv de catre solicitant. Conform directivei, solicitantul e singurul raspunzator pentru implementarea unui proiect si nu poate activa ca terta parte, adica nu poate da nimanui implementarea.
In schimb, implementarea activitatilor se refera la altceva, iar aceasta poate fi realizata si de catre parteneri, in sensul ca ei tin cursuri, fac workshop-uri, conferinte etc. Ei fac acele activitati care nu presupun partea de implementare strict tehnica.

2. A doua sesizare tine de incalcarea Ordinului 3/185/2008 al Ministerului Muncii si al Ministerului de Finante privind gestionarea POS DRU modificand tipurile de cheltuieli si categoriile in care trebuie incadrate.

Se ajunge astfel la situatii hilare in care, de exemplu, la capitolul materiale de inventar se poate achizitiona doar papetarie.
Expertul financiar din proiect si expertul jurist la cheltuieli administrative nu au voie sa depaseasca 5% din cheltuielile directe. Astfel, se ajunge ca omul care raspunde de facturi, ordine de plata si raportari financiare in proiect sa fie platit sub indicii din ghiduri.
Un aspect iarasi ce nu trebuie neglijat este cel al consultarii publice. POS DRU este SINGURUL program care nu isi scoate ghidurile spre consultare publica si tot timplul apar corrigendum-uri, in functie de interese.”

Am solicitat DLAF un raspuns in acest sens.

De ce este important?
Pentru ca vorbim despre fonduri de peste 452 milioane de euro pentru anul 2009 si mult mai mult in urmatorii ani. Strategia POS DRU cuprinde 6 axe prioritare direct legate de viteza cu care Romania va iesi din actuala recesiune economica:
1 „Educatia si formarea profesionala in sprijinul cresterii economice si dezvoltarii societatii bazate pe cunoastere”;
2 „Corelarea invatarii pe tot parcursul vietii cu piata muncii”;
3 „Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a intreprinderilor”;
4 „Modernizarea Serviciului Public de Ocupare”;
5 „Promovarea masurilor active de ocupare”;
6 „Promovarea incluziunii sociale”.

PS:
1. Saptamana a treia de concurs continua la postarea precedenta.
2. Toate propunerile sosite pana acum le iau in seama in continuare si le caut o solutionare.

Multumesc tuturor celor implicati in dezbaterea generata de concursul de criza. Pentru a treia saptamana propun o tema „simpla”: cum sa diminuam munca la negru in Romania. Astept cu interes opiniile dvs. tinand cont de urmatorul aspect: economia subterana este o supapa pentru populatia saraca (cu atat mai mult in vremuri de criza economica), dar dimensiunea pe care a atins-o in Romania pune in pericol functionarea insasi a economiei, a veniturilor publice, a sistemului de pensii, a drepturilor tuturor subiectilor muncii la negru.

Sursa: Redactia Finantare.ro

Andreea Paul (Consilier Personal al Prim-Ministrului, Guvernul Romaniei)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *