Finantarea serviciilor sociale in Romania

 

In 2005, parlamentul a aprobat Legea 350 de finantare de catre autoritatile locale a activitatilor non-profit de interes public. Anterior, finantarea se facea prin hotarari ale consiliilor locale/judetene. Noua lege impune organizarea de licitatii pentru distribuirea acestor fonduri.
Cel putin in domeniul social, Legea a fost gandita sa stimuleze aparitia furnizorilor privati de servicii sociale care sa preia aceste servicii de la administratiile locale in contextul externalizarii acestor servicii, un concept larg utilizat in Occident, din pacate necunoscut la noi, chiar pentru persoane cu putere de decizie in domeniu.

Externalizarea este o necesitate si in Romania deoarece furnizorii privati sunt mult mai flexibili, sunt specializati si cauta si alte surse de finantare. In plus, furnizorii mamuti de genul centrelor de plasament cu cate 200 de asistati si-au dovedit neputinta. Nu este normal ca o primarie sa administreze cantina sociala, azil de batrini, adapost, etc, in acelasi timp.

Prin externalizare costurile scad. Dar ca sa poti externaliza serviciile trebuie sa ai cui sa le externalizezi. Or, in acest moment, la nivelul judetului Neamt, furnizorii privati sunt putini si fara o baza materiala care sa le permita desfasurarea activitatii. Legea 350 ar fi trebuit sa contribuie la intarirea acestora, dar una a fost intentia legiuitorului si alta realizarea practica.

Ar trebui sa luam cazurile concrete ale aplicarii legii in 2008 la nivelul Primariei Piatra Neamt si al Consiliului Judetean Neamt. La Primarie suma alocata a fost de 2.050.000 lei, din care cultura cu 200.000 lei, pentru sport 1.800.000 lei, pentru servicii sociale 25.000 lei si educatie civica 25.000 lei.

Ca presedinte al unei organizatii furnizor de servicii sociale distributia banilor mi se pare complet dezechilibrata si ma intreb daca resposabilii din primarie pe domeniul social au avut ceva de spus sau nu i-a interesat. Totusi, sa aloci la sport de 72 de ori mai mult decat la social mi se pare o nedreptate.

Banii pe intregul an alocati domeniului social nu ajung nici macar pentru functionarea pe o luna a unui singur furnizor care are servicii de adapost. In plus, in Ghidul de finantare s-au introdus masuri arbitrare care incalca Legea 350 cu privire la cheltuielile neeligibile.

De exemplu, s-a considerat ca salariile si utilitatile nu sunt eligibile. Or, tocmai aceste cheltuieli reprezinta cea mai grea povara pentru furnizori. Practic finantatorul a incurajat simpozioane (a se vedea definitia cuvintului din limba greaca – syn = bautura, posys = impreuna) si alte actiuni punctuale in detrimentul unor activitati de substanta. E drept ca finantatorul stabileste regulile, dar, totusi, sunt bani publici. Practic s-au platit pliante si afise. Ori, persoanele fara adapost nu se pot inveli cu pliante si afise si nici nu mananca asa ceva.

La Consiliul Judetean Neamt suma alocata a fost de 500.000 lei, din care cultura a primit 150.000 RON, sportul 200.000 si serviciile sociale 150.000, grantul maxim acordat fiind de 30.000 lei. Se observa o distributie a fondurilor mult mai echilibrata. Fundatia de Initiativa Locala Petrodava – filiala Darmanesti, furnizor acreditat de servicii sociale care gazduieste tineri proveniti din centre de plasament a depus o cerere de finantare dupa modelul anterior al uneia care a primit cel mai mare punctaj pe tara pe PHARE 2004 – Servicii Sociale, model adaptat corespunzator marimii grantului.

Am fost informati ca cererea a fost respinsa la finantare datorita punctajului scazut. Asa au considerat fostii consilieri judeteni, membri ai Comitetului de Evaluare. Culmea tupeului consta in faptul ca angajati ai Consiliului Judetean Neamt ne-au trimis in continuare absolventi promotia 2008 din centre de plasament in conditiile in care fundatia nu avea nici o finantare si nici un angajat si gazduieste totusi peste 50 de persoane.

Pentru a elimina suspiciunile si a asigura transparenta cheltuirii banului public propunem sa se stipuleze in metodologia locala de aplicare a legii 350 ca din Comisia de elaborare a documentatiei de licitatie sa faca parte un reprezentant ONG ales prin vot direct in urma unei sedinte cu participare ONG, sedinta organizata de catre Autoritatea Contractanta, care are astfel posibilitatea sa-si selecteze invitatii. Reprezentantul ONG ar sesiza cazurile de ingradire a competitiei libere si s-ar elimina masuri artificiale introduse pentru a elimina participarea la licitatie a anumitor ONG-uri.

Tot intr-o astfel de sedinta s-ar putea alege prin vot un observator in Comitetul de Evaluare care sa asigure buna desfasurare a procesului. Este evident ca nu exista interes din partea consilierilor, locali sau judeteni, pentru astfel de masuri, dar poate ca se vor sesiza conducatorii acestor institutii. Astfel s-ar elimina si presiunea existenta asupra functionarilor cu atributii in domeniu. Suntem in Romania si stim ca se practica traficul de influenta. Avem insa experienta altor judete in care o parte din suma se acorda pe criterii de competitie, si atunci si circotasii sunt pusi la colt, cei buni fiind acoperire si pentru ceilalti.

NOTA: Nici in acest moment nu am putut afla cum au fost distribuiti banii alocati in 2008 pe Legea 350. Informatia nu apare pe site si la solicitarea nostra prin mail nu ni s-a raspuns. Se apropie alocarea pe 2009 si chestiile se vor perpetua. Daca in an electoral s-a actionat in aceasta maniera, ne putem imagina cu usurinta cum se va lucra la inceput de mandat.

Raul Mihaila (CJ Bacau)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top