Despre strategii sau marketing

 

Mai avem trei pasi pana ne devoreaza criza. Unul mic si relativ la indemana romanului … ne plangem de mila. Al doilea… otravim fantanile, parjolim ogoarele si ne batem cu pumnii in piept ca nu ne vindem tara. Iar al treilea, in aceeasi logica, e inerent… iata ca tara e „vanduta” catre altii care nu-si plang de mila si incearca sa isi stabileasca strategii bine puse la punct.
De unde ar trebui sa porneasca de fapt orice afacere? De la constientizarea faptului ca era producatorilor care au o piata larga de desfacere a apus. Puterea companiilor care ofereau produse unei piete formate din cumparatori fortat „fideli” s-a transferat in mainile clientilor care au putere de comparatie, care au posibilitatea de a se adresa unui cerc mai larg de producatori, din zone diferite. Cu alte cuvinte, daca in trecut un cumparator se relationa in general cu produsele locale, limitandu-se de multe ori la „ce era disponibil pe piata”, in prezent piata a ajuns sa aiba un cadru global, informatia si produsele fiind de multe ori la o distanta de cateva click-uri pe Internet.

In acest gen de piata, companiile sunt cele care trebuie sa cunoasca nevoile clientilor carora li se adreseaza, sa concureze cu alte companii din zone care inainte nu reprezentau, datorita distantei, un pericol si sa descopere acele mijloace ce sa-i diferentieze fata de concurenta.

Aici intervine marketingul si, fara a folosi cuvinte mari, marketingul in sine reprezinta, sau ar trebui sa reprezinte, filosofia fiecarei companii. Marketingul, in adevaratul sau inteles, a devenit insa o necesitate si nu un moft. Cine nu-i intelege rolul si scopul, risca sa devina invechit pe o piata in continua schimbare si risca sa descopere prea tarziu faptul ca se adreseaza unei piete lipsite de interes pentru serviciile sau produsele oferite.

Conceptul de marketing in sine detine cheia atingerii scopurilor fiecarei organizatii in parte si consta de fapt in determinarea nevoilor si dorintelor pietei-tinta si oferirea satisfactiei cautate intr-un mod mai eficient decat concurenta. Din pacate, la nivelul multor firme marketingul inca se confunda cu publicitatea, sau se rezuma la organizarea unui departament denumit „de marketing” doar pentru ca suna mai modern, cand, de fapt, acesta se rezuma la o activitate, esentiala de altfel, dar insuficienta, de urmarire a vanzarilor si de raspuns la cererile de oferta primite. Dar, marketing nu face, sau nu ar trebui sa faca doar un singur departament.

Marketingul ar trebui sa fie punctul de la care porneste orice afacere. Aceasta deoarece structura de baza a marketingului se axeaza pe cunoastere (a ceea ce suntem noi si a mediului in care activam – cu toate componentele sale). A sti cine suntem, ce putem face si cui ne adresam sunt pasi primordiali in demararea oricarei afaceri de succes.

Si daca tot se apropie sarbatorile… sa aveti parte de tot ce va incanta inima!

Doru Lupeanu (Consultant, Fix Up Marketing)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *