Inovarea: Atu comunitar?

 

Cat de importanta este inovarea din perspectiva Comisiei Europene? Rapoartele realizate de-a lungul anilor de catre Comisie, au aratat masurile adoptate in favoarea inovarii, progresele realizate in inovarea economiei mondiale, motivele pentru care potentialul nu a fost exploatat in totalitate, dar si strategii de promovare a inovarii.
Intrebare: Care este rolul inovarii si ce considera Comisia Europeana ca este esential in ceea ce priveste inovarea?

Raspuns: Uniunea Europeana are un potential extraordinar de inovare. Europa are o lunga traditie de inventii determinante. Aceasta detine o multitudine de talente creative si se poate sprijini pe diversitatea sa culturala.

Europa a pus bazele uneia dintre cele mai mari piete unice din lume, in cadrul careia pot fi comercializate pe scara larga produse si servicii inovante. Uniunea are, de asemenea, o traditie a sectorului public puternica si responsabila, care trebuie sa fie valorificata.

Comunicarea Comisiei Europene, Punerea in practica a cunostintelor: o strategie de inovare extinsa pentru UE – COM (2006) 502 final – mentioneaza ca acordul privind cadrul financiar 2007-2013, inclusiv politica de coeziune, al 7-lea Program-Cadru de Cercetare si Dezvoltare si Programul-Cadru pentru Competitivitate si Inovare reprezinta pachete financiare semnificative in favoarea inovarii.

Comunicarea Comisiei din octombrie 2005, intitulata „Mai multa cercetare si inovare”1, defineste un program privind 19 domenii de actiune pentru comunitate si statele membre. Statele membre adopta masuri in favoarea inovarii in cadrul Programelor nationale de reforma, intemeiate pe Orientarile integrate ale Strategiei revizuite de la Lisabona pentru cresterea economica si ocuparea fortei de munca.

In acest sens, Carta Europeana de baza pentru inovare2 a aratat o imagine clara a performantei europene in materie de inovare, precum si a sistemelor nationale de inovare ale statelor membre ale UE, a punctelor forte si a slabiciunilor acestora.

Aceasta a permis urmarirea indeaproape a progreselor. in pofida concentrarii deja considerabile asupra politicii de inovare, deficientele UE nu au fost abordate in mod suficient, iar economia acesteia nu a devenit inca economia inovativa mondiala care ar trebui sa fie.

Raportul intitulat „Crearea unei Europe inovatoare”3 (Raportul Aho) a identificat principalele motive care explica de ce acest potential nu a fost pe deplin exploatat pana in prezent si a preconizat o actiune urgenta „inainte de a fi prea tarziu”.

Acesta a identificat, ca preocupare esentiala, necesitatea de a face mediul intreprinderilor mai favorabil inovarii.
Consiliul European cere o strategie extinsa Comisia este convinsa de faptul ca trebuie mers si mai departe – Europa trebuie sa devina o societate veritabila, bazata pe inovare si propice inovarii, in cazul in care publicul nu se teme de aceasta, inovarea fiind binevenita, fara sa fie obstructionata, ci incurajata, caz in care aceasta face parte dintre valorile societatii si este inteleasa ca fiind in beneficiul tuturor cetatenilor.

In acest scop, Consiliul European a invitat comisia sa prezinte „o strategie de inovare extinsa pentru Europa, care sa concretizeze investitiile in cunoastere in produse si servicii”.

Comunicarea COM (2006) 502 final prezinta o astfel de strategie, in special raspunzand recomandarilor continute de Raportul Aho. Aceasta defineste un cadru pentru a promova inovarea, reunind diferite domenii politice, cu incidenta asupra inovarii.

Obiectivul acesteia este sa incadreze discutiile despre inovare la nivelurile national si european. Aceasta descrie principalele initiative prevazute sau in curs, identifica noi domenii de actiune si, in special, introduce o strategie mai bine orientata, pentru a facilita crearea si comercializarea noilor produse si servicii inovante in domeniile care promit – „pietele-pilot”.

Pentru a pune in aplicare aceasta agenda vasta, comunicarea nu isi propune sa creeze noi structuri ci, dimpotriva, se intemeiaza pe cadrul legal si institutional existent al Parteneriatului reinnoit de la Lisabona pentru crestere economica si ocuparea fortei de munca, ce a infiintat deja o platforma politica pentru parteneriatul intre statele membre si comisie.

Vesti bune pentru consumatori

Statele membre trebuie sa fie pregatite sa investeasca, anticipand si insotind schimbarile structurale. Acest lucru necesita, in special, o realocare a resurselor in favoarea educatiei, cercetarii in Tehnologia Informatiei si Cibernetica, a crearii de locuri de munca de inalt nivel si a cresterii economice.

Noul cadru financiar al UE pentru perioada 2007-2013 este un prim pas in aceasta directie. Aceeasi schimbare de prioritati trebuie sa fie operata la nivelurile nationale. UE poate deveni complet inovatoare numai in cazul in care toti actorii sunt implicati si, in special, in cazul in care exista o cerere pe piata pentru produse inovatoare.

Aceasta strategie vasta trebuie sa angajeze toate partile – intreprinderile, sectorul public si consumatorii. Intr-adevar, procesul de inovare implica nu numai sectorul intreprinderilor, ci si puterile publice la nivel national, regional si local, organizatiile societatii civile, sindicatele si consumatorii.

Acest parteneriat extins pentru inovare va crea un cerc virtuos, in care furnizarea de noi idei si cererea de noi solutii vor impulsiona si vor atrage inovarea. Inovarea depinde de cererea din partea consumatorilor si a cetatenilor pentru noi produse si servicii. in afara de crearea unui cadru optimal si a posibilitatii de inovare este nevoie, de asemenea, de o piata propice si de o cerere a produselor.

Acest lucru implica mai ales increderea consumatorilor in aceste produse si servicii si, in special, in securitatea acestora (demonstrabila). Consumatorii vor avea cu atat mai multa incredere in produsele si serviciile necunoscute cu cat vor putea conta mai mult pe sisteme eficace de protectie a consumatorilor. Pe pietele in cadrul carora increderea consumatorilor este ridicata se poate patrunde, de asemenea, mai usor, cu noi intrari ale produselor inovatoare.

Sursa: EuROpeanul

Aida Catana (Editor-colaborator, Ministerul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *