Atentia antreprenorilor din intreaga lume incepe sa se indrepte spre cum sa faca bine

gem-se-rapport-20161.jpg

Noi cercetari arata ca antreprenoriatul social s-a inradacinat in tarile in curs de dezvoltare si in cele dezvoltate, din ce in ce mai multi intreprinzatori dorind sa faca si bine, nu numai profit.

Antreprenorii sociali pornesc afaceri in toate marile regiuni ale lumii, cu activitatea cea mai importanta in SUA, Australia, Europa de Vest si Africa, precizeaza Raportul special despre antreprenoriatul social al Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

Raportul, publicat in aceasta saptamana, este cel mai mare studiu comparativ despre antreprenoriatul social in lume si se bazeaza pe interviuri cu 167 793 adulti din 58 de tari, realizate in 2015. Au participat mai multi co-autori : Niels Bosma (Utrecht University), Thomas Schott (University of Southern Denmark), Siri Terjesen (American University si Norwegian School of Economics) si Penny Kew (GEM Africa de Sud).

„Antreprenoriatul social – pe care GEM il defineste in linii mari ca fiind orice fel de activitate, organizatie sau initiativa care are un obiectiv social, privind mediul sau comunitatea –  reprezinta acum o parte semnificativa a activitatii antreprenoriale din intreaga lume; cu toate acestea, se inregistreaza diferente mari de la o tara la alta privind ponderea pe care acesta o are in economie”, a declarat directorul executiv al GEM Mike Herrington, de asemenea profesor la Universitatea din Cape Town.

„Problemele de mediu si sociale sunt omniprezente in toate economiile. De aceea politicieni, manageri si membri ai societatii solicita din ce in ce mai mult sa se faca eforturi in directia obiectivelor sociale si de mediu – iar antreprenorii raspund prezent !”

In conformitate cu noul raport, activitatea de antreprenoriat social aflata in stadiu incipient, masurata prin procentul de adulti cu varsta cuprinsa intre 18 si 64  ani care in prezent incearca sa inceapa o afacere cu scop social, se situeaza la o medie globala de 3,2% – de la 0,3% ( Coreea de Sud) la 10,1% (Peru). In comparatie cu rata de start-upuri comerciale in aceleasi regiuni care se ridica la o medie de 7,6% (13,7% in Vietnam si 22,2% in Peru). Cu 2,5 % dintre adulti care tocmai au inceput  o activitate de antreprenoriat social, Romania se situeaza sub media globala si in urma mai multor tari din Europa de Est precum Estonia (4%), Croatia (6,1%) sau Ungaria (9,7%).

Regiunile lumii cu cea mai mare activitate de antreprenoriat social (atat in faza de demarare cat si cele care sunt operationale) sunt SUA si Australia (11%), urmate de Africa sub-sahariana (9%). Asia de Sud-Est este regiunea cu cea mai mica cantitate de antreprenori sociali – doar 3,8%.

Gen
Aproximativ 55% dintre antreprenorii sociali din lume sunt barbati si 45% sunt femei – un decalaj care este mai putin pronuntat decat in domeniul antreprenoriatului comercial. „O viziune globala asupra activitatii de intreprinzator poate nuanta aparentele diferente de gen observate in activitatea de antreprenoriat la nivel mondial deoarece se pare ca multe femei manifesta un comportament antreprenorial, desi nu sunt nici angajatori si nici nu desfasoara activitati independente. Aceste femei tind sa joace acest rol intr-un cadru mai social – de exemplu devin antreprenor social sau aduc o contributie antreprenoriala in sectorul public „, explica autorul coordonator al raportului, Niels Bosma, asistent profesor la Utrecht University School of Economics din Olanda.

Varsta
Bosma adauga ca raportul constata ca persoanele mai tinere (18-34 ani) sunt mai inclinate spre crearea de organizatii cu scop social. „Antreprenoriatul social este adesea asociat cu tinerii purtatori ai schimbarii, care sunt idealisti din natura”, spune Bosma. „In aceasta categorie de varsta gasim mai multi antreprenori sociali decat antreprenorii comerciali in toate regiunile lumii, cu exceptia Americii Latine si Caraibelor. Putem deci spune ca, in general, generatiile tinere pot fi mai interesate sa introduca schimbari pozitive in lume, cu ajutorul antreprenoriatului social.”

Finantare
Majoritatea antreprenorilor sociali isi folosesc fondurile lor personale pentru a incepe si a-si pune pe picioare afacerile. Antreprenorii sociali care incep in Asia de Sud si de Est, Orientul Mijlociu si Africa de Nord se auto-finanteaza cel mai mult (peste 60%), in timp ce ponderea investitiilor proprii este cea mai scazuta in Africa sub-sahariana (aproximativ 30%). Mai mult de o treime dintre intreprinderile sociale din lume se bazeaza pe fonduri guvernamentale, in timp ce familia si bancile sunt, de asemenea, surse importante de finantare pentru antreprenorii sociali.

Co-autorul raportului Siri Terjesen, profesor la American University (Washington DC) si la Norwegian School of Economics (Norvegia), spune ca raportul ofera numeroase raspunsuri cu privire la activitatea de antreprenoriat social, dar scoate in evidenta si alte subiecte interesante pentru studii viitoare. „Speram ca cercetatorii vor raspunde la apelurile de a depune mai multe eforturi in directia dezvoltarii cercetarii comparative in domeniul antreprenoriatului social„, adauga ea.

Terjesen adauga ca de raspunsul la aceste intrebari ar putea beneficia, de asemenea, factorii de decizie politica, care se straduiesc sa inteleaga ce nume presupune antreprenoriatul social si sunt poate indecisi daca si cum sa stimuleze aceasta activitate.

„Guvernele nu sunt echipate pentru a rezolva toate problemele lumii – si nici nu ar trebui sa fie. Ele asteapta solutii inovatoare din partea sectorului privat. Antreprenorii sociali vor juca un rol vital„, spune Terjesen. „Lumea va fi mai buna daca putem stabili care sunt modalitatile cele mai adecvate pentru a sprijini antreprenorii sociali si a dezvolta solutiile lor.”

Sursa: GEM

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *