Actuala criza economica si inregistrarea de catre companii a scaderii volumului vanzarilor (in special in domeniul serviciilor) a adus dupa sine reinventarea si reorganizarea unor metode de publicitate destinate a atinge cat mai eficient publicul vizat. Cand spun eficient, imi imaginez ca orice companie si-ar dori sa obtina rezultate maxime cu costuri minime.
Daca e-mailul poate fi o metoda cu costuri aproape egale cu zero, se pare ca pe nivelul urmator in top se situeaza faxul. In ultimele luni suntem inundati zi de zi la birou de faxuri nedorite, nesolicitate si de altfel chiar neinteresante pentru noi de la firme care isi fac reclama produselor sau serviciilor.
Si cum pentru orice firma de consultanta un fax poate insemna o veste buna sau o veste rea, este simplu de inteles cum de cele mai multe ori aceste faxuri sunt primite cu ostilitate ajungand apoi in cutia cu hartie de reciclat.
Desi nu sunt un expert in marketing, si cu atat mai putin in publicitate si PR, imi imaginez ca eficienta unui astfel de fax poate fi egala cu zero daca publicul tinta nu este bine definit, si daca strategia de publicitate nu este adaptata pentru acel public tinta. Publicitatea inseamna vanzare, vanzare a brandului, si mai apoi vanzare in termeni de cifra de afaceri. Ori in vanzare, unul din primii pasi in dezvoltarea unei strategii este definirea publicului tinta (ca sa nu spun ca ideal ar fi sa avem intai definita o nevoie…).
Inteleg necesitatea companiilor de a se asigura prin ‘orice’ mijloace de prezenta pe piata, insa a trimite cat mai multe faxuri la cat mai multe companii nu asigura ‘by default’ penetrarea publicului tinta si convingerea sau fidelizarea lui.
Wikipedia defineste spam-ul ca fiind ‘procesul de expediere a mesajelor electronice nesolicitate, de cele mai multe ori cu caracter comercial, de publicitate pentru produse şi servicii dubioase, practicată în industria e-marketingului şi de proprietarii de situri pornografice. Spam-ul se distinge prin caracterul agresiv, repetat şi prin privarea de dreptul la opţiune’.
Si daca atunci cand vine vorba de e-mail avem posibilitatea introducerii unor filtre, iata ca pentru un fax nu avem cum selecta si nici cum ‚sterge’ din existenta bucata de hartie destinata pentru cosul de gunoi.
Inchei cu mesajul stimulator scris cu litere ingrosate dintr-un fax-spam: ‘Impuneti-va intr-o piata competitiva! Fax Marketingul functioneaza!’
Chiar asa, impuneti-va! Insa faceti asta intr-un mod istet si planificat!
P.S. Legea 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal si protectia vietii private in sectorul comunicatiilor electronice prevede ‘Este interzisă efectuarea de comunicări comerciale prin utilizarea unor sisteme automate de apelare care nu necesită intervenţia unui operator uman, prin fax ori prin poşta electronică sau prin orice altă metodă care foloseşte serviciile de comunicaţii electronice destinate publicului, cu excepţia cazului în care abonatul vizat şi-a exprimat în prealabil consimţământul expres pentru a primi asemenea comunicări’.
Cel ce primeste mail-uri nesolicitate nu are nimic de cheltuit. In schimb cel ce primeste reclame prin fax are de cumparat hartie, toner… 🙂