Banca Mondiala ne va acorda asistenta tehnica in vederea cresterii absorbtiei fondurilor structurale si de coeziune

monede4.jpg

Ministrul afacerilor europene, Leonard Orban, reprezentand Guvernul Romaniei, a semnat un prim acord pentru servicii de consultanta in baza memorandumului de intelegere incheiat cu Banca Mondiala (BM) pentru asistenta tehnica in vederea cresterii ratei de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune in intervalul 2007-2013, precum si in viitorul exercitiu bugetar al Uniunii Europene, 2014-2020.

Conform acordului, experti internationali vor efectua, in termen de cel mult noua luni, o analiza independenta a modului in care institutii externe sistemului de gestionare a instrumentelor structurale din Romania intervin in diverse etape ale pregatirii si implementarii proiectelor finantate din fonduri europene. Pe baza analizei – care se va concentra asupra domeniului investitiilor publice – se va elabora un set de recomandari de imbunatatire a legislatiei.

Documentul semnat din partea Bancii Mondiale de catre François Rantrua, seful Biroului pentru Romania al acestei banci, se numeste „Acord pentru servicii de consultanta privind imbunatatirea cadrului national pentru pregatirea si implementarea proiectelor privind investitiile publice intre Ministerul Afacerilor Europene in calitate de Beneficiar si Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare”. Banca Internationala pentru Reconstructie si Dezvoltare (BIRD) este una dintre cele cinci organizatii care formeaza Grupul Bancii Mondiale.

Cheltuielile aferente acestui contract vor fi acoperite din fondurile structurale si de coeziune de care beneficiaza Romania, respectiv Programul Operational Asistenta Tehnica (POAT) si axele prioritare de asistenta tehnica din cadrul celorlalte programe operationale. Plafonul maxim al acordului de servicii de consultanta este de 781.200 de euro, suma exceptata de la plata de taxei pe valoarea adaugata (Banca Mondiala este un organism financiar international care nu este platitor de TVA).

Acordul semnat prevede realizarea unui raport de analiza care sa contina:

• a.un inventar al tuturor institutiilor si legislatiei cu impact asupra proiectelor de investitii finantate din instrumente structurale (analiza va tine cont de tipul beneficiarilor, tipul proiectelor si sectoarele principale de accesare a acestor fonduri);
• b.o descriere a duratelor, fluxului documentelor, costurilor in functie de etapele de dezvoltare ale unui proiect (pregatire, aprobare, implementare);
• c. o analiza comparativa a cadrului de promovare a investitiilor in alte state membre ale Uniunii Europene;
• d.propuneri concrete de modificare a legislatiei nationale in vigoare vizand: simplificarea obtinerii/eliminarea unor avize; introducerea unor noi reglementari; scurtarea duratei de analizare a unor documente; eliminarea/reducerea unor taxe platite de institutii publice altor institutii publice s.a.

Legislatia analizata va fi legata de urmatoarele institutii:

• Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului – departamentul de constructii si de lucrari publice (inclusiv Inspectoratul de Stat in Constructii)
• Ministerul Mediului si Padurilor – inclusiv institutiile subordonate/coordonate (Agentiile de protectia mediului, Autoritatea Nationala „Apele Romane”)
• Ministerul Transporturilor si Infrastructurii
• Ministerul Culturii si Patrimoniului National
• Ministerul Finantelor Publice
• Ministerul Administratiei si Internelor
• Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri – inclusiv institutiile subordonate/coordonate
• Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei

In cazul in care in urma analizei sunt identificate domenii de reglementare aflate in responsabilitatea altor institutii, acestea vor fi incluse in analiza.

Pentru intocmirea raportului, se va analiza legislatia privind:

• domeniul constructiilor (inclusiv din punct de vedere al avizelor necesare, al normativelor in materie de constructii si al costurilor aferente);
• investitiile publice (inclusiv in ceea ce priveste relevanta unor comisii/comitete de aprobare/avizare a proiectelor de investitii si a procedurilor utilizate);
• gradul de preluare/utilizare a regulilor FIDIC in legislatia romaneasca;
• emiterea avizelor/acordurilor de mediu (inclusiv avize subsecvente);
• emiterea de avize de descarcare arheologica, in domeniul cultural si al patrimoniului;
• racordarea la retelele de utilitati publice, precum avizele necesar a fi emise de catre managerii de utilitati publice;
• proceduri de emitere a avizelor la nivelul autoritatilor locale.

Sursa: MAEur

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *