Beneficiarii POSDRU vor primi asistenta tehnica gratuita din partea Organizatiei de Tineret a BNS si a unor ONG-uri

mail.jpg

POSDRU este responsabilitatea noastra!

Organizatia de Tineret a Blocului National Sindical a initiat un demers pentru a veni in sprijinul beneficiarilor POSDRU:

„Dupa cum bine stim cu totii, Romania se afla la un pas de a pierde fondurile europene alocate prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013 (POSDRU), reusind astfel sa dea cu piciorul unor fonduri valoroase destinate resurselor umane. Dupa aproape cinci ani de implementare am reusit sa absorbim aproximativ 8% din fondurile alocate si am ajuns una dintre „oile negre” ale Europei, avand o relatie tensionata cu finantatorii din cauza problemelor serioase inregistrate in gestionare si implementare.

In calitate de reprezentati ai tinerilor lucratori – o categorie vulnerabila de beneficiari finali ai fondurilor destinate resurselor umane – suntem dezamagiti de situatia absorbtiei banilor europeni pe exercitiul 2007-2013 si totodata extrem de ingrijorati de efectele pe care acest semi-esec le va avea asupra alocarilor viitoare de fonduri.

Credem ca Romania nu isi permite sa piarda niste bani nerambursabili ce se transpun in cresterea ocuparii si in cresterea nivelului de trai, motiv pentru care am hotarat sa iesim din rolul de simpli beneficiari concentrati doar pe implementarea corecta a propriilor proiecte si sa incepem un demers concret de sprijinire a tuturor beneficiarilor care se confrunta cu probleme de implementare.

Incepand cu data de 16 iulie 2012, Blocul National Sindical, Organizatia de Tineret a BNS si cateva organizatii non-guvernamentale partenere vor oferi asistenta tehnica gratuita beneficiarilor care implementeaza deja proiecte cat si actorilor sociali care doresc sa primeasca finantari nerambursabile prin programul POS DRU.

Experienta in implementare si corpul de experti de care dispunem ne permit sa oferim consiliere pe spete concrete ce tin de interpretarea documentului-cadru de implementare, interpretarea ghidurilor solicitantului, respectarea contractului de finantare, a anexelor şi a instructiunilor in vigoare precum si de atingerea indicatorilor proiectului şi indeplinirea grupului tinta. Cum indeplinirea grupului tinta s-a dovedit a fi una dintre cele mai mari probleme, OT BNS va oferi inclusiv servicii de acces direct la lucratori, in perspectiva unei comunicari eficiente si includerea acestora in activitatile de formare/informare din cadrul proiectelor.

Asa cum am mentionat, consilierea oferita de noi este voluntara (in limita personalului disponibil, in functie de planificari si in baza unui protocol de colaborare) si are ca scop cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene destinate resurselor umane. Procesul de asistenta se va desfasura in egala masura prin intermediul mijloacelor moderne de comunicare (portal web, forum, call center, retea electronica) precum si prin intalniri directe la sediul OT BNS sau la sediul beneficiarului.

Am facut public acest demers prin intermediul unei scrisori deschise adresate inclusiv Guvernului, ministerelor de resort si autoritatilor de management intrucat ne dorim sa inteleaga si sa sprijine aceasta initiativa absolut transparenta, ce are ca scop exclusiv cresterea gradului de absorbtie si sporirea sanselor Romaniei de a accesa in viitor fonduri europene.

Pentru orice informatii suplimentare legate de procesul de asistenta va stam la dispozitie la numarul de telefon 0753.032.500 sau e-mail [email protected].

Problemele de management si implementare constatate de OT BNS

1. Excesul de legislatie şi de instructiuni care reglementeaza modalitatea de implementare a proiectelor POSDRU
in momentul de fata exista 60 de instructiuni, 4 forme ale contractului de finantare precum si o serie de decizii care reglementeaza implementarea proiectelor POSDRU.
2. Lipsa unei abordari unitare in ceea ce priveşte intepretarea instructiunilor si a prevederilor contractului de finantare. Este imperativ necesara eliminarea subiectivismului mai ales in chestiunile ce tin de modificarea anexei 1 – cererea de finantare.
3. Lipsa unei abordari sistemice a POSDRU in raport cu alte institutii si autoritati ce au rol activ in implementarea corecta si eficienta a proiectelor (Ex.: Autoritatea Nationala pentru Calificari, Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor, Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca, etc.)
Exemplu: Majoritatea proiectelor finantate din POSDRU necesita realizarea de cursuri de formare profesionala finalizate cu certificate recunoscute pe piata muncii. Un astfel de demers presupune realizarea unui dosar de autorizare care intra sub incidenta ANC. Numarul mare de proiecte finantate din POSDRU a pus o presiune considerabila pe aceasta institutie, iar procedura de autorizare a unui furnizor de formare profesionala sau a unui curs de formare profesionala are o durata uneori dubla fata de cea mentionata in lege.
4. Lipsa de educare a beneficiarilor POSDRU in vederea intelegerii aspectelor ce tin de sustenabilitatea unui proiect dar si de caracterul strategic al proiectului.
5. Aspecte neclare legate de justificarea activitatilor aferente proiectelor finalizate, mai ales in ceea ce priveşte indicatorii proiectului.
Exista proiecte finalizate care au fost implementate in neconcordanta cu prevederile Ghidului indicatorilor datorita faptului ca acesta nu era in vigoare la momentul respectiv. Este imperativ necesara o clarificare a modalitatii de interpretare a indicatorilor proiectului.
6. Slaba capacitate a auditorilor financiari de a corela documentatia tehnica (documentatie care probeaza indeplinirea indicatorilor proiectului şi implicit ai programului) cu documentatia financiara in cadrul procesului de realizare a auditului.
7. Limitarea accesului la finantare a pentru potentialii beneficiari ai POSDRU
Ordonanta 9/2010 nu include partenerii sociali pe lista entitatilor eligibile care pot accesa Fondul de Contragarantare.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *