Bootstrapping-ul – o modalitate la indemana pentru finantarea afacerii

plan-de-afacere-ghid-II.jpg

Majoritatea antreprenorilor petrec foarte mult timp ocupandu-se de aspectele financiare ale afacerii: urmarind fluxul de numerar, previziunile de vanzari si alti indicatori tocmai pentru ca banii sunt una dintre cele mai importante probleme pentru antreprenorii aflati la inceput de drum.

O planificare financiara atenta te poate salva de multe situatii neplacute, iar cel mai important aspect este cel care tine de fluxul de numerar pentru ca indiferent de cat de profitabila este afacerea pe hartie, banii pe care ii ai in cont sunt cei care iti sustin activitatea de zi cu zi.

Ce este bootstrapping-ul? Este o colectie de metode si modalitati prin care poti reduce aportul investitional din exterior pentru a evita pierderea controlului asupra afacerii sau indatorarea excesiva in fata unor investitori. Practic, este o solutie pentru a-ti optimiza procesele interne si pentru a face afaceri cu putini bani utilizand doar resursele proprii, financiare sau de alt tip.

Asta nu inseamna ca nu trebuie sa apelezi la o infuzie de capital atunci cand doresti sa iti duci afacerea la nivelul urmator, ci doar ca poti amana asta pana cand afacerea devine functionala si profitabila, fiind astfel mai atragatoare in ochii unui potential investitor.

Bootstrapping-ul, este specific companiilor aflate in faza de start-up, in mare parte pentru ca:

  • In felul acesta afacerea ramane focusata pe produsul/serviciul care urmeaza sa fie dezvoltat si nu pe adaptarea conceptului la asteptarile unor investitori;
  • Investind banii proprii sau cei ai familiei, antreprenorul este mult mai motivat si mai determinat sa faca lucrurile sa mearga;
  • Faza de start-up este de multe ori o faza in care se testeaza conceptul afacerii si pot aparea multe schimbari intre produsul/serviciul initial gandit si ce se va livra efectiv. Astfel se maturizeaza si se cristalizeaza conceptul de afacere.
  • Acum se testeaza reactia pietei la produsul/serviciul care se doreste a fi dezvoltat.

Cum poti aplica bootstrapping-ul pentru afacerea ta?

Finantarea afacerii:

  • Investeste in afacere resursele tale financiare, dar incearca sa nu te indatorezi excesiv. Poti utiliza banii pe care i-ai economisit sau banii de pe descoperirea de card. Pe langa asta, poti cere ajutorul familiei si prietenilor care pot si ei contribui la afacerea ta.
  • Incepe-ti afacerea part-time, pastrandu-ti si serviciul curent. In felul acesta vei dispune de banii pe care ii castigi in calitate de angajat pentru a-ti acoperi costurile de zi cu zi. Cand afacerea va incepe sa se dezvolte si va fi nevoie de implicarea ta 100%, atunci poti renunta la locul de munca. In plus, in felul acesta nu vei fi nevoit sa scoti bani din afacere pentru cheltuielile tale personale si ii vei putea reinvesti in afacere.
  • Planifica-ti realist costurile. Tocmai pentru ca nu vrei sa te bazezi pe resurse externe, este foarte important sa-ti faci calculele cat mai realist. Utilizeaza instrumente de tipul template-urilor Costuri de start-up si Fluxul de numerar. Astfel vei sti mereu de cati bani ai nevoie pentru desfasurarea activitatilor si pe ce bani te poti baza.
  • Fa investitii in aspectele productive ale afacerii tale. Inainte de a cumpara ceva, intreaba-te: ma ajuta asta sa produc mai multi bani? Multi antreprenori la inceput de drum, in ciuda faptului ca dispun de resurse financiare limitate, au tendinta de a face investitii neproductive: o masina mai performanta, mobilier de birou frumos, echipamente de birou costisitoare, etc. Nu achizitiona daca poti inchiria si nu cumpara echipamente noi, daca le poti achizitiona second-hand, la un pret mai mic!
  • Lucreaza in sistem barter. Fii creativ si utilizeaza aceasta metoda de schimb cat de des poti.
  • Negociaza cu furnizorii termene de plata mai lungi.
  • Negociaza cu clientii termene de plata mai scurte, oferindu-le reduceri pentru acest serviciu.
  • Scoate-ti la vanzare produsul sau serviciul! Poate suna ciudat, dar multi antreprenori amana momentul lansarii produsului/serviciului pentru ca inca nu este perfect. Nu astepta perfectiunea, lanseaza-l si in felul acesta ai doua avantaje: obtii bani de pe urma vanzarii lui si obtii si reactia pietei. Evantual poti specifica pentru primii clienti ca acesta nu este produsul/serviciul final, dar ca ai nevoie de opinia si de feedback-ul lor pentru a-l face perfect. In felul acesta, ii vei fideliza pentru ca vor simti ca fac parte din evolutia produsului/serviciului.

Citeste continuarea articolului pe Plandeafacere.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *