Care este PRIORITATEA ZERO. Primaria si-a ierarhizat proiectele pe fonduri europene

00162985_large.jpg

Primaria Cluj-Napoca a stabilit care sunt cele mai importante proiecte pentru care solicita bani europeni din actualul exercitiu financiar.

Municipalitatea clujeana are la dispozitie, din actualul exercitiu al Uniunii Europene (2014-2020), 45 de milioane de euro, nerambursabili. A pregatit insa proiecte de peste 100 de milioane de euro, in speranta ca alte regiuni nu vor fi capabile sa absoarba toate fondurile care le sunt destinate si ca va putea profita de slabiciunile lor.

Recent, Autoritatea urbana a ierarhizat proiectele Clujului, care au fost impartite in trei categorii:

– prioritizate 120%. Principalele proiecte, care insa exced suma de 45.000.000 de euro; acestea totalizeaza 47.730.000 de euro.
– rezerva – lista de supracontractare, pâna la 200%.
– excedentar – peste nivelul de 200%.

„Daca nu reusim sa le acoperim din actualul exercitiu financiar al Uniunii Europene, le vom reporta pentru urmatorul”, explica primarul Clujului, Emil Boc.

Ordinea proiectelor are o surpriza chiar pe primul loc. in acest an s-a vorbit foarte mult despre nevoie de cumparare a unor vehicule nepoluante pentru transportul in comun, iar municipalitatea si-a propus sa achizitioneze tramvaie, troleibuze si, „daca mai ramân bani”, autobuze electrice. Ei bine, autobuzele electrice au urcat pe primul loc dupa analiza facuta de Autoritatea urbana.

Iata prioritatile din prima categorie, adica cele cu sanse mari de a fi implementate in actualul exercitiu financiar:

1. Achizitionarea de autobuze electrice (cost 11.720.000 de euro)*
2. Achizitionarea de tramvaie – etapa I (cost estimativ 17.640.000 de euro, circa 12 tramvaie)
3. Achizitionarea de troleibuze – etapa I (cost estimativ 4.410.000 de euro, circa 10 troleibuze)
4. Reabilitare Piata Lucian Blaga si strazile Napoca, Petru Maior, Emil Isac (cost estimativ 2.940.000 de euro)
5. Pietonalizare totala sau partiala strada Mihai Kogalniceanu (cost estimativ 2.940.000 de euro)
6. Reamanajare strada Tipografiei, cu spatiu partajat, pietonal si auto (730.000 de euro)
7. Amenajare benzi dedicate mijloace de transport in comun (cost estimativ 2.940.000 euro, prevede inclusiv regândirea Bulevardului 21 Decembrie, prin refacerea trotuarului si carosabilului)
8. Dezvoltarea sistemului de management integrat al traficului (cost estimativ 4.410.000 de euro, prevede introducerea de senzori in asfalt si transmiterea datelor colectate catre semafoare).

*Singurul proiect in care costul nu este unul estimativ este cel privind achizitia de autobuze electrice. Exista deja un contract-cadru semnat pentru 30 de autobuze electrice, incheiat de Primarie cu societatea poloneza Solaris. Primele 11 vehicule vor sosi la Cluj pâna in primavara anului viitor si sunt finantate, in proportie de 85%, de Guvernul Elvetiei. Celelalte 19 autobuze electrice ar urma sa fie platite din fonduri europene.

La capitolul „rezerva” este trecut inclusiv proiectul de revitalizare a malurilor Somesului, pentru care s-a facut un concurs de solutii si avem, incepând de luni, un câstigator (AICI). Tot aici mai sunt trecute cumpararea altor opt tramvaie si a 20 de troleibuze, in doua etape.

„Lucram cu experti si de la Universitatea Tehnica, pentru achizitia de tramvaie si troleibuze, noi am spus ca pregatim toate proiectele si eu ma astept sa fie suplimentata aceasta suma pe care o putem accesa”, a declarat, marti, la Realitatea FM, Ovidiu Cimpean, director in cadrul Primariei clujene.

Ultimele proiecte sunt la categoria „visuri”. Probabil ca nici daca ar veni, prin absurd, suficienti bani, unele dintre acestea nu ar fi puse deocamdata in opera. Vorbim despre pietonalizarea laturii estice a Pietei Unirii, extinderea liniei de troleibuz in Zorilor, strazile Liviu Rebreanu si Mehedinti, respectiv pe Calea Floresti. in schimb, poate ca reabilitarea strazii Regele Ferdinand, prin extinderea spatiului pietonal si crearea de piste de biciclete, ar merita mai mult decât locul al 18-lea pe lista prioritatilor.

Sursa: Realitatea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *