Cariera in MP

În organizaţia orientată pe proiecte, traseul de carieră nu este legat în mod nemijlocit de obţinerea unei poziţii ierarhice superioare, datorită structurii organizatorice înguste. Cariera în cadrul organizaţiilor orientate pe proiecte nu este evaluatǎ în baza creşterii numărului de persoane subordonate unui cadru de conducere, ci în funcţie de procesul propriu de perfecţionare şi de acumulare de competenţe. Cariera conţine paşi standard ai perfecţionǎrii individuale, oferǎ persoanelor dintr-o organizaţie orientare în ceea ce priveşte planificarea pregǎtirii profesionale. Într-o organizaţie orientatǎ pe proiecte pot fi deosebite cariera managerialǎ, cariera de expert şi cariera în managementul proiectelor. Prin carierǎ managerialǎ se înţelege asumarea diferitelor roluri permanente în organizaţia orientatǎ pe proiecte, cu responsabilităţi în domeniul resursei umane şi al conducerii.

    Realizarea unei cariere manageriale tradiţionale presupune cǎ organizaţia are o structurǎ ierarhicǎ. Cariera în organizaţia orientatǎ pe proiecte este posibilǎ ca urmare a combinǎrii carierei orizontale cu cea verticală. O carierǎ managerialǎ în organizaţia orientatǎ pe proiecte presupune luarea în considerare a rolurilor corespunzǎtoare proiectelor şi programelor, atât cel de manager de proiect şi cel de program, cât şi proprietar de proiect şi de program. Evoluţia în cariera de manager de proiect în organizaţia orientatǎ pe proiecte poate fi parcursă prin urmatoarele etape: manager junior de proiect, manager de proiect, manager senior de proiect, executiv în managementul proiectelor.

În România, printre domeniile în care managerii de proiect sunt în continuă căutare se numără: construcţii şi amenajări, atât în sectorul rezidenţial cât şi comercial, IT, resurse umane, comunicaţii, servicii şi energie. Piaţa forţei de muncă oferă individului posibilitatea de a îmbrăţişa aceste domenii prin programele de calificare, specializare şi/sau certificare acreditate ce vin atat din partea sectorul public dar şi din partea celui privat.

La nivel naţional, autoritatea ce coordonează şi controlează prin comisiile de autorizare judeţene respectiv a municipiului Bucureşti, autorizarea furnizorilor de formare profesională, elaborarea standardelor ocupaţionale, evaluarea şi certificarea competenţelor profesionale dobândite de adulţi prin formare profesională continuă este Consiliul Naţional de Formare Profesională a Adulţilor (CNFPA). Aceasta indeplinind rolul de autoritate naţională pentru calificări. Conform CNFPA, standardul ocupaţional pentru manager de proiect a fost adoptat in anul 2000, ocupaţie inclusă în domeniul Administraţie şi Management.  Ocupatia de manager de proiect – conform standardului – se aplică tuturor celor care au responsabilitatea de a realiza proiecte la nivel operaţional iar pentru cei care au un rol strategic în managementul de proiect se aplică şi alte competenţe.

La nivelul companiei în momentul în care se alege un manager de proiect problema care se pune este raportul dintre calificarea profesională a unei persoane şi a abilităţilor acesteia. In prezent există mai multe opţiuni pentru cei care vor sa devină manageri de proiect fie că este vorba despre masterate, cursuri postuniversitare sau programe organizate de companii de training şi formare profesională.

     Educaţia formală de specialitate este considerată ca fiind folositoare dar abilitatea de a pune in practică cunoştinţele studiate şi de a face lucrurile sa se întâmple se apreciază ca fiind mult mai importantă. Experienţa şi rezultatele anterioare fiind de luat in seamă.

 

Articol preluat si adaptat dupa „Perspective ale carierei in domeniul managementul proiectelor” – 2011 – Marinescu, Timisan.

 

About Ionel Timisan

Nascut in 1987, Ionel Timisan se descrie ca fiiind atent, meticulos, deschis spre nou si cu multa rabdare. Este absolvent al specializarii de “Inginerie Economica in domeniul Mecanic”, cu experienta profesionala in domeniul comertului, asigurari si IT dar si un obisnuit al activitatilor de voluntariat organizate in comunitatea locala.

Debutand la varsta de 18 ani si fiind la inceput de evolutie profesionala, abordeaza activitatile desfasurate intr-o maniera tanara si cu un aer modern, participand activ la obiectivele intreprinse.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *