Cashflow-ul, comunicarea deficitara si sustenabilitatea proiectelor: printre problemele intampinate de beneficiarii axei 3.1. si 6.1.

conferinta.jpg

Asociatia „Centrul de Resurse pentru Cetatenie Activa” a organizat miercuri, 22 iunie masa rotunda „Bune practici si dificultati in implementarea proiectelor cofinantate prin POSDRU in perioada 2014 – 2015”, unde au participat oficiali ai Ministerului Fondurilor Europene. Dezbaterea a urmarit identificarea dificultatilor cu care s-au confruntat beneficiarii proiectelor finantate prin POSDRU 2007 – 2013, 3.1. si 6.1, in mod specific pe componenta de implementare a schemelor de minimis pentru firme for-profit si organizatii non-profit, in vederea transferului de bune practici si solutii catre proiectele finantate prin POCU.

Printre problemele care au fost supuse dezbaterii de catre beneficiarii de proiecte 3.1. si 6.1. se numara:
•    Problema cashflow-ului prin intarzierea in procesarea cererilor de plata/ rambursare si a ridicarii clauzelor suspensive/ aprobarii actelor aditionale.
•    Timpul mult prea scurt pentru implementarea proiectelor.
•    Presiunea financiara pusa asupra start-up-urilor (beneficiarii schemelor de minimis) si insuficienta banilor pentru a achita la zi toate taxele catre stat.
•    Comunicarea deficitara cu organismele intermediare si incompatibilitatea intre deciziile acestora.
•    Neclaritatea si interpreabilitatea ghidurilor si a instructiunilor, precum si a aplicarii retroactive a celor din urma.
•    Nesustenabilitatea incubatoarelor infiintate prin axa 3.1. si lisa unei structuri si a unor servicii clare care sa asigure functionalitatea acestora
•    Birocratizarea excesiva si raportarile multiple care nu fac altceva  decat sa ingreuneze procesul de implementare.

Pentru imbunatatirea implementarii viitoarelor programe POCU au fost facute urmatoarele recomandari care raspund la problemele de mai sus:
•    Aministie fiscala pentru beneficiarii fondurilor europene in ceea ce priveste dobanzile, penalitatile si amenzile acumulate ca a urmare a intarzierii platii acestora;
•    Cresterea cuantumului prefinantarii la 40% sau acordarea in 2 transe;
•    Introducerea unor facilitati fiscale privind impozitarea salariilor pentru primele 12 luni de functionare ale start—up-urilor;
•    Identificarea unor solutii alternative pentru finantarea tinerilor antreprenori. Un exemplu in acest sens ar putea fi dschiderea de linii de microcreditare pentru prima firma.
•    Elaborarea unor ghiduri clare, care sa nu lase loc de interpretari si care sa fie analizate si evaluate in prealabil de mai multe persoanea vizate pentru asigurarea claritatii termenilor si regulilor;
•    Stabilirea unor tipuri de servicii si a unei structuri pe care incubatoarele sa le asigure antreprenorilor pentru dezvoltarea start-up-urilor;
•    Intarirea controlului pe calitate si nu pe raportare;
•    Introducerea in ghid a angajarii cheltuielilor pentru contractele de management si financiar pana la finalizarea executiei proiectului (2-3 luni dupa terminarea proiectului pentru a raspunde diverselor solicitari venite din partea organismelor intermediare.

Rezultatele dezbaterii vor fi inaintate Ministerului Fondurilor Europene in vederea imbunatatirii mecanismului de gestionare ale fondurilor. Intreaga sinteza a mesei rotunde poate fi consultata aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *