Ce plan de afacere faci ?

In loc sa vorbim de Craciun, de sarbatori, vrand ne- vrand, tot de criza vorbim.

Eu am o imagine a crizei prezentata de masmedia la nivel macro economic  prin accentuarea deficitului bugetar, scaderea productiei si exportului, cresterea preturilor si a dobanzilor, crestere indatorarii si lipsa de lichiditati, asprirea creditarii si lipsa de incredere. Avem si experienta 2009, cu fonduri reduse la INOVARE, cu proiecte amanate sau interupte, cu apeluri prelungite sau nedeschise, cu intarzieri de contractare, cu avantajarea APL-rilor si institutiilor publice pentru a acoperii o parte de salarii bugetare etc.

 As dori sa vad o analiza profunda a economiei romanesti, o scanare macro si micro cu punctele ei critice, solutii de moment si de viitor, in schimb majoritatea analistilor se refera la diferite comentarii prelevate din afara granitelor tari, idei globale, exemple americane, europene, modelul chinez etc. Se fac diferite previziuni, se prezinta directii de evolutie a economiei mondiale, extrapolari  globale, care probabil ne vor atinge si pe noi direct  sau indirect, dar care sunt putin palpabile pentru omul de rand si intreprinzatorul  roman, care vor sa stie ce este de facut imediat si mai incolo.

Acum criza a ajuns la nivel de microeconomie, bate la usa fiecarei firme, indiferent de marimea ei, care are inertia, strategia, situatia si context  specific. Facturi neincasate- plati intarziate, somatie ANAF- blocare de conturi bancare etc. Masurile anticriza ale guvernului sunt macro si isi fac efectul in timp (indiferent in ce directie), iar fiecare companie  necesita solutii acum, ieri – „planul A, B,…”. Asta presupune reevaluarea situatiei, a clientilor, a furnizorilor, a capacitatii de atragere de finantari, creditari, competivitatea produselor si serviciilor, reorientarea pietei, evolutia preturilor, dobanzilor, taxelor, perspectiva inflatiei etc. Riscul in aceste conditii ne pandeste dupa fiecare colt .

Privim  prognozele atat de variate, uneori chiar contraditorii, vedem cum nesiguranta viitorului asfixiaza initiativa, descurajeaza chiar si aventurierii cei mai curajosi. Cred ca in sfarsit a venit momentul specialistului lasat in umbra. Amatorii au un grad mare de expunere a riscurilor pe care le-au ignorat atata timp. Selectia naturala isi spune cuvantul, vor supravietui  cei vizionari, cei care au rezerve, cei cu planul B gata in sertar, gospodarii care au experienta in management si administrare, cei cu angajati fideli si motivati.

In acest moment trebuie sa ne oprim la detalii, sa analizam orice scurgere de fonduri, exces de cheltuieli, sa hermetizam afacerea si sa optimizam activitatile. Putine companii, mai ales IMM-uri,  urmaresc indicatorul randament. In aceasta perioda de criza, cresterea randamentului  devina o prioritate, este un punct important de orientare in luarea deciziilor privind angajarea sau reducerea numarului de angajati, initierea de investitii de extindere sau reducerea activitatii, reorientare si masuri radicale pentru eficientizare si optimizare.

Este un moment  care impune informare, analize, cercetari, asistenta profesionala. Mersul in continuare dupa „nas”, bazandu-va pe intuitie sau experienta inceputului , este o alegere proasta, o expunere la un risc foarte probabil. Daca aveti semne si nu sunteti sigur pentru viitorul afacerii, recomandarea este sa apelati la specialisti, la servicii specializate de consiliere in domeniu, astfel  poate salvati afacerea.

About Perparim Demi

Am absolvit ingineria in metalurgie din 1974, specializat (1975-1976, China) ca tehnolog de aglomerare – furnale. In perioada 1976 – 1981 am participat in punerea in functiune mai multor sectii din sectorul primar al siderurgiei, ca fabrica de aglomerare, furnal, otelarie LD, ferro-crom etc. Am 16 ani experienta in productie si 17 ani in cercetare. In perioada 2006-08, am facut doua specializari in Project Management, PM si PMP. Activitatea si experienta mea profesionala se regasesc in mai multe lucrari de cercetare, proiecte, publicatii in domeniile tehnologiei minerare, mineralogie sintetica, modelarea si optimizarea proceselor, soft tehnologic, simulare pilot a proceselor etc. Conduc ca manager firma MIGRAL, o microintreprindere cu activitate principala CD, din Bucuresti. Obiectivul meu principal este sa infiintez un centru experimental, si sa il transform intr-un incubator de tineri cercetatori, specializati in domeniul tehnologiilor siderurgice, care sa devin capabil sa puna in aplicare idei novatoare in domeniile mediului, eficientizarii si calitatii, si sa ofera otelariilor din Romania aplicatii si idei competitive pentru depasirea decalajului creat fata de industria moderna din tarile dezvoltate. Consider importanta si necesara comunicarea dintre specialisti, informarea si formarea de opinii in domeniul cercetarii, schimbul de experienta si colaborare, nu numai cu cei activi care au deschis deja drumul, dar mai ales cu cei care au intarziat sau tinerii absolventi cu potential inca nepus la evidenta. Vreu sa cred ca, cu experienta lunga pe care o am in domeniu, pot sa-i indrum, sa-i ajut, sa-i cooptez in proiectele mele de viitor.

One thought on “Ce plan de afacere faci ?”

  1. Leandru spune:

    Structurile cele mai specializate ale statului in analize macroeconomice sau micoeconomice nu reusesc sa dea prognoze realiste din varii mmotive necunoscute mie dar presupuse: lipsa unei coerente manageriale, lipsa unei culturi organizationale de acest gen, poate fara specialisti suficienti. Problema cea mare pare sa fie ca se iau decizii nefundamentate pe baza de date. Vad asta in analizele cost beneficiu care se fac pentru ca asa cere un SF si asa vrea alesul politic nu neaparat un instrument de consultare in initierea unei investitii. O multinationala in Romania unde am lucrat isi optimizeaza procesele prin strategia six sigma de parca era in criza de cand lumea. In prezent angajatii ei lucreaza din plin. Stiti cat a durat criza la ei? 4 luni…si nu toti au suferit..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *