In loc sa vorbim de Craciun, de sarbatori, vrand ne- vrand, tot de criza vorbim.
Eu am o imagine a crizei prezentata de masmedia la nivel macro economic prin accentuarea deficitului bugetar, scaderea productiei si exportului, cresterea preturilor si a dobanzilor, crestere indatorarii si lipsa de lichiditati, asprirea creditarii si lipsa de incredere. Avem si experienta 2009, cu fonduri reduse la INOVARE, cu proiecte amanate sau interupte, cu apeluri prelungite sau nedeschise, cu intarzieri de contractare, cu avantajarea APL-rilor si institutiilor publice pentru a acoperii o parte de salarii bugetare etc.
As dori sa vad o analiza profunda a economiei romanesti, o scanare macro si micro cu punctele ei critice, solutii de moment si de viitor, in schimb majoritatea analistilor se refera la diferite comentarii prelevate din afara granitelor tari, idei globale, exemple americane, europene, modelul chinez etc. Se fac diferite previziuni, se prezinta directii de evolutie a economiei mondiale, extrapolari globale, care probabil ne vor atinge si pe noi direct sau indirect, dar care sunt putin palpabile pentru omul de rand si intreprinzatorul roman, care vor sa stie ce este de facut imediat si mai incolo.
Acum criza a ajuns la nivel de microeconomie, bate la usa fiecarei firme, indiferent de marimea ei, care are inertia, strategia, situatia si context specific. Facturi neincasate- plati intarziate, somatie ANAF- blocare de conturi bancare etc. Masurile anticriza ale guvernului sunt macro si isi fac efectul in timp (indiferent in ce directie), iar fiecare companie necesita solutii acum, ieri – „planul A, B,…”. Asta presupune reevaluarea situatiei, a clientilor, a furnizorilor, a capacitatii de atragere de finantari, creditari, competivitatea produselor si serviciilor, reorientarea pietei, evolutia preturilor, dobanzilor, taxelor, perspectiva inflatiei etc. Riscul in aceste conditii ne pandeste dupa fiecare colt .
Privim prognozele atat de variate, uneori chiar contraditorii, vedem cum nesiguranta viitorului asfixiaza initiativa, descurajeaza chiar si aventurierii cei mai curajosi. Cred ca in sfarsit a venit momentul specialistului lasat in umbra. Amatorii au un grad mare de expunere a riscurilor pe care le-au ignorat atata timp. Selectia naturala isi spune cuvantul, vor supravietui cei vizionari, cei care au rezerve, cei cu planul B gata in sertar, gospodarii care au experienta in management si administrare, cei cu angajati fideli si motivati.
In acest moment trebuie sa ne oprim la detalii, sa analizam orice scurgere de fonduri, exces de cheltuieli, sa hermetizam afacerea si sa optimizam activitatile. Putine companii, mai ales IMM-uri, urmaresc indicatorul randament. In aceasta perioda de criza, cresterea randamentului devina o prioritate, este un punct important de orientare in luarea deciziilor privind angajarea sau reducerea numarului de angajati, initierea de investitii de extindere sau reducerea activitatii, reorientare si masuri radicale pentru eficientizare si optimizare.
Este un moment care impune informare, analize, cercetari, asistenta profesionala. Mersul in continuare dupa „nas”, bazandu-va pe intuitie sau experienta inceputului , este o alegere proasta, o expunere la un risc foarte probabil. Daca aveti semne si nu sunteti sigur pentru viitorul afacerii, recomandarea este sa apelati la specialisti, la servicii specializate de consiliere in domeniu, astfel poate salvati afacerea.
Structurile cele mai specializate ale statului in analize macroeconomice sau micoeconomice nu reusesc sa dea prognoze realiste din varii mmotive necunoscute mie dar presupuse: lipsa unei coerente manageriale, lipsa unei culturi organizationale de acest gen, poate fara specialisti suficienti. Problema cea mare pare sa fie ca se iau decizii nefundamentate pe baza de date. Vad asta in analizele cost beneficiu care se fac pentru ca asa cere un SF si asa vrea alesul politic nu neaparat un instrument de consultare in initierea unei investitii. O multinationala in Romania unde am lucrat isi optimizeaza procesele prin strategia six sigma de parca era in criza de cand lumea. In prezent angajatii ei lucreaza din plin. Stiti cat a durat criza la ei? 4 luni…si nu toti au suferit..