Ce se va intampla cu programul Rabla in 2017?

leasing.jpg

Peste 77% din finantarile acordate de firmele de leasing anul trecut au vizat achizitia de vehicule, mai mult chiar decat in anul de maximum al economiei romanesti, 2007, care este si anul ce a precedat inceputul celei mai mari crize experimentate de pietele financiare din Romania in istoria recenta.

Piata de leasing financiar din Romania a incheiat anul trecut cu rezultate impresionante, marcand o crestere de doua cifre, care a dus-o in apropierea nivelului de doua miliarde de euro, releva o estimare a presedintelui Asociatiei Societatilor Financiare (ALB), Bogdan Speteanu. Ceea ce pare o consolidare a pietei poate fi, insa, interpretata si ca un motiv de ingrijorare, avand in vedere ca structura finantarilor acordate de firmele de leasing este chiar mai dezechilibrata decat in anii de boom economic. Dependenta de doua sectoare extrem de volatile, cum sunt vanzarile de automobile si transporturile, ar trebui sa ridice semne de intrebare pentru firmele de leasing.

Societatile de leasing sunt expuse total pe segmentul vehiculelor care au adus 77% din afacerile din 2016. Acest procent este chiar mai mare decat in anii de boom cand nu depasea 70%. Prin comparatie, in 2010, de exemplu, ponderea segmentului vehicule nu depasea 63%. Piata auto din Romania, ca si cea a transporturilor, este una dintre cele mai volatile si, in mod traditional, este printre primele care inregistreaza scaderi majore in situatiile de criza economica, avand in vedere ca se bazeaza exclusiv pe puterea de consum a populatiei. De altfel, in ultimul trimestru din 2008, cand piata de leasing a suferit prima scadere majora, continuata cu prabusirea din anii 2009, 2010 si 2011, ponderea finantarilor pentru vehicule a scazut, brusc, de la 75% la doar 52%, ceea ce arata, inca o data vulnerabilitatile acestui tip de strategie.

Dispare programul Rabla, cel mai important factor de crestere

Domeniul transporturilor, ca si sectorul auto au atins, in 2016, niveluri foarte ridicate trecand, practic, printr-o perioada de boom care, de obicei, este urmata de scaderi semnificative. Un astfel de fenomen ar atrage de la sine si o prabusire a finantarilor acordate de societatile de leasing, avand in vedere dependenta acestora de cele doua sectoare. Riscul este cu atat mai mare, cu cat programul Rabla, care a generat vanzari importante de masini noi, a luat sfarsit. Piata auto din Romania a crescut constant incepand cu 2014 si a marcat un varf in primele opt luni ale anului trecut. Estimarile arata ca vanzarile de automobile au crescut, anul trecut, cu doua cifre. Asa cum aratam, inca din 2014, cand cresterea dupa primele opt luni a fost de aproape 30%, vanzarile de autoturisme au dat semne de iesire din criza. Anul trecut, pentru prima data dupa prabusirea din anii 2008 – 2012, piata are mari sanse sa depaseasca 100.000 de unitati.

Desi, in multe cazuri, exista inca dealeri sau importatori care vaneaza cote de piata fiind dispusi sa reduca spectaculos preturile pentru asta, este limpede ca asigurarea unei marje de profit suficiente pentru a mentine afacerile in zona verde a bilanturilor a devenit extrem de importanta. Mai putin placuta pentru clienti, aceasta maturizare a comerciantilor – care implica mentinerea unor preturi de achizitie ceva mai mari – are toate sansele sa puna bazele unei piete stabile cu o concurenta acerba in zona serviciilor.

Pe piata autohtona au existat factori de crestere artificiala, precum programul „Rabla“, care s-a incheiat si nu se stie cand si cum va fi reluat. Anul trecut, aproximativ 25.000 de persoane fizice si juridice au beneficiat de tichetele electronice in valoare de 6.500 de lei fiecare. Programul „Rabla“, care s-a sfarsit oficial in decembrie, a fost o adevarata mana cereasca pentru dealerii si producatorii auto din Romania. Ultimele date disponibile arata ca in doar patru luni de la lansare, deci pana la finalul luni septembrie 2016, peste 15.000 de masini noi fusesera achizitionate in cadrul programului. Drept urmare, dupa primele trei trimestre ale acestui an, cresterea anualizata a vanzarilor (septembrie 2016 fata de septembrie 2015) a fost de 15%.

Programul a fost considerat un succes si din perspectiva autoritatilor care au suplimentat de trei ori numarul de tichete disponibile. In total, au fost puse la dispozitia romanilor care si-au dus la casat masinile vechi peste 28.000 de tichete electronice, iar autoritatile estimeaza ca pana la finalul programului vor fi beneficiat de „Rabla 2016“ cel putin 25.000 de persoane fizice si juridice din Romania.

Si transporturile rutiere au fost pe varf

In categoria vehiculelor finantate de firmele de leasing intra si autocarele, microbuzele si camioanele folosite de transportatorii profesionisti. Pe segmentul trabsportatorilor internationali, 2016 a adus, de asemenea, o crestere uriasa, care arata ca 2017 ar putea veni cu o stagnare sau chiar cu o scadere, avand in vedere ca firmele de transport au deja greutati in a gasi soferi profesionisti.

Aproape 150.000 de romani lucreaza ca soferi de TIR, mai multi ca in orice alt domeniu de activitate privat din tara noastra. Fata de 2015, numarul angajatilor din domeniu a crescut cu peste 17.000, in timp ce numarul camioanelor detinute de firme a urcat de la 132.000 la aproape 137.000.

Mai mult, transporturile rutiere experimenteaza un boom fara precedent, venit dupa scaderile importante de dupa 2009. Explozia nu se datoreaza doar operatorilor interni care, in general, detin un numar relativ redus de camioane, ci si unor mari companii straine care au ales in ultimii ani sa isi relocheze bazele in Romania, avand in vedere nivelul mai mic al taxelor si al costului muncii, dar si pretul scazut al asigurarilor din Romania. Interesant este ca, in ciuda boom-ului de pana acum, pe zona transporturilor, piata muncii este intr-o continua efervescenta, lucru care se poate vedea printr-o simpla cautare pe Google, acolo unde ofertele de munca in domeniu sunt extrem de numeroase. In fapt, firmele de transport se plang ca au un deficit de forta de munca.

Structura pietei transporturilor din Romania in functie de numarul de vehicule este o alta caracteristica ce particularizeaza tara noastra in Europa si arata ca Romania este, defapt, doar un mic „paradis al transportatorilor“, fara ca acest lucru sa aiba legatura cu economia reala. Alfel spus, cresterile din domeniu nu releva un boom al economiei locale, atat timp cat multe dintre transporturile efectuate de firmele inregistrate aici nu au nici cea mai mica legatura cu marfa produsa in Romania.

Majoritatea firmelor inregistrate cu activitate de transport nu detin mai mult de 5 masini. In jur de 27.000 de operatori din aproximativ 32.000 detin intre 1 si 5 vehicule, in timp ce doar 9 firme au peste 300 de camioane.

Riscul politic nu este de ignorat

Printre riscurile la care se expune piata de leasing se numara si cel politic. „Riscul principal este riscul politic. Cum toti vorbim despre impredictibilitatea cadrului legal. Dureaza undeva spre trei saptamani inmatricularea vehiculelor. Acest fapt are un impact major pentru transportatori. Cand vehiculele stau e cam greu sa isi onoreze comenzile si sa achite ratele. Pe de alta parte, am avut cresterea primelor de asigurare, ceea ce s-a vazut pe piata. Asteptam sa se implementeze acea lege a plafonarii. Multi asiguratori si-au schimbat procedura de emitere care au devenit mult mai birocratice“, a declarat Bogdan Speteanu, presedintele ALB. Din 18 noiembrie, tarifele RCA au fost plafonate prin lege. Ca reactie, firmele de asigurare au complicat procedura de emitere a politelor pentru transportatori.

Sursa: Capital

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top