Cele 7 Solutii Practice in favoarea unei eficiente aplicari a Pachetului legislativ si financiar

structural.jpgIntrucat din toate sondajele, studiile si comentariile responsabile ale
presei europene si internationale din ultimele luni, Romania a fost
mult declasata de pe pozitiile pe care le ocupa, mai ales in plan
social, economic, al libertatii de exprimare si al gradului scazut de
utilizare al Fondurilor Structurale si de Coeziune UE,

precum si datorita unui sentiment de tot mai marcanta insatisfactie publica in privinta asumarii responsabilitatilor ca Stat Membru cu drepturi depline si a valorificarii beneficiilor subsecvente pentru Romania,

Secretariatul Platformei de Actiune si Interventie Rapida al Platformei Societatii Civile "EU-RO Clearing Funds", va cheama sa va alaturati si sa contribuiti – pe caile specifice fiecareia dintre Dumneavoastra – pentru a se exercita o presiune de jos in sus, mai ales catre principalele institutii UE decidente, privind nevoia urgenta de a determina clasa politica din Romania si autoritatile adminstrative si judecatoresti autohtone sa lucreze in  mod veritabil in vederea:

– mobilizarii energice, prin toate mijloacele stimulative, pentru respectarea intocmai de catre Romania a legislatiei armonizate UE, inclusiv prin metode corective si cu caracter de sanctionare temporara mai drastica, inclusiv a suspendarii reprezentarii noastre ca Stat in cadrul Consiliului European si in celelalte reuniuni comunitare formale sau informale ale celor 27;

– auto-sesizarii institutiei Mediatorului European (Ombudsman) pentru numeroasele cazuri de "mal administration" (administrare juridica, procedurala etc defectuoasa si care afecteaza cetatenii romani in calitatea lor de posesori si ai cetateniei europene prevazuta prin Tratatul de la Lisabona ratificat si de Romania), inclusiv a componentelor majore adoptate prin Carta Drepturilor Fundamentale ale Uniunii Europene;

– solicitarea unor inspectii ad-hoc ale Curtii Europene de Conturi UE, cu sediul la Luxemburg, in privinta procesului de accesare si implementare corecta, transparenta si eficienta a proiectelor cu finantare europeana in Romania, inclusiv a eficacitatii si calitatii practice pe care o au sau nu in practica Autoritatea de Audit din cadrul Curtii de Conturi a Romaniei si ANRMAP, institutia principala specializata in anuntarea si functionarea sistemului de desfasurare al achizitiilor publice;

– coagularea unei campanii nationale de actiune pentru a aduce la minima normalitate situatia functionarii institutiilor romanesti unde prerogativa de reglementare sau/si de coordonare a fost oficial cedata de Romania catre Comisia Europeana.

Inca din luna iunie 2008, Comisia Europeana prin Directoratul General Intreprinderi si Industrie a formulat si comunicat oficial tuturor institutiilor UE semnificative din punct de vedere decizional, implicit Statelor Membre, noul document de baza destinat impulsionarii afacerilor intreprinzatorilor mici si mijlocii in forma cunoscuta sub denumirea generica de SMALL BUSINESS ACT for Europe (Actul European pentru Afacerile Mici si Mijlocii), care urmeaza sa fie aprobat si transpus in practica cat de curand.

Cu toate acestea, din nefericire, pana in prezent, a existat o foarte slaba informare si mai ales explicare a consecintelor si beneficiilor practice pe care le-ar fi reprezentat aplicarea cat mai rapida a prevederilor acestui Document-cheie al UE pentru sectorul IMM din Romania.

Nici macar principalele asociatii profesionale in domeniu nu au gasit de cuviinta sa desfasoare o necesara campanie-caravana de informare/explicitare/consiliere la scara intregii tari in acest domenii.

Astfel, intrarea in vigoare a SMALL BUSINESS ACT ii va surprinde complet nepregatiti atat pe cei implicati strict in domeniu (angajatori si angajati), dar si autoritatile, mai ales locale si juridice care ar fi trebuit sa se preocupe de intelegerea profunda a orientarilor acestui Document, dar si de preluarea din avans a recomandarilor formulate de Comisia Europeana, care vor deveni curand obligatorii pentru toate Statele Membre, in forma unor importante Directive si Reglementari cu putere de lege.

In acest sens, solicitam in mod raspicat sprijinul institutiilor UE – in care suntem reprezentati ca stat in mod oficial si echitabil – sa renunte la orice demersuri unilateral "protective" sau cu regim de indulgenta exceptare in raport cu rezultatele actiunilor si activitatilor unor oficiali romani, din orice autoritate publica centrala sau locala ar proveni, in privinta aplicarii practice a legislatiei comunitare referitoare cu predilectie la sprijinirea accesului extins la finatare UE, stimularea competitivitatii acestuia, transferului de cunoastere si a internationalizarii afacerilor IMM, indeosebi in Regiunea Dunarii (conform Strategiei UE in domeniu) si in Bazinul Marii Negre prin urmatoarele demersuri concrete:

1. Aplicarea in timp cat mai prompt a respectarii noului statut standardizat al IMM-urilor ca societati europene private si eliminarea barierelor ultra-birocratice si arbitrare, fatise sau oculte, asezate in calea functionarii acestora pe teritoriul oricarui Stat Membru.

2. Largirea oportunitatilor de finantare UE, in mod special a furnizarii micro-creditelor si a intreprinderilor mixte trans-frontaliere, gratie sprijinului Bancii Europene de Investitii, care se desfasoara in mod vadit anevoios sau deloc prin "intermediul" bancilor comerciale sau al altor institutii financiare cu sediul in Romania, iar sistemul de acordare sa fie monitorizat mai sever si constant fie de Banca Centrala (BNR), fie si/de experti ai Comisiei Europene.

3. Noul Cod de Bune Practici pentru Achizitii Publice trebuie sa dobandeasca in Romania putere de lege pentru a fi realmente respectat si monitorizat pe cai legale si cat mai transparente de Curtea Europeana de Conturi si de Comisia Europeana.

4. Se impune ca noul Regulament de Exceptari referitoare la ponderea Ajutoarelor de Stat aprobate de Comisia European pentru IMM-urile din Romania (General Block Exemption Regulation) si simplificarea birocratica efectiva a aplicarii acestuia, de a carui aplicare se ocupa Ministerul Finantelor Publice, sa fie monitorizat si extern de Directoratul General Concurenta al Comisiei Europene si de reprezentantii in Romania ai Statului Membru care ocupa Presedintia rotativa a UE;

5. Este absolut necesar ca textul revizuit al Directivei asupra regimului Platilor Intarziate in spatiul UE (mai ales masurile sanctionatorii) sa fie intr-adevar pusa in practica in maxim 3 luni cum prevede legislatia UE, pentru a nu se ajunge din nou in situatia ca Romaniei sa i se impuna procedura de infringement (denuntarea ca stat infractor in privinta respectarii puterii de lege a directivelor UE), unde exista deja zeci de procese la Curtea Europeana de Justitie contra Guvernului Romaniei.

6. O selectarea onesta, transparenta si profitabila pentru sectorul IMM a tinerilor intreprinzatori romani la noul program european ERASMUS pentru tineri intreprinzatori, destinat sa contribuie in mod decisiv la cresterea si imbunatatirea expertizei manageriale a IMM-urilor si la cooperarea internationala a afacerilor acestora, initiate de acesti antreprenori, reprezinta o prioritate majora.

7. Reducerea cotelor TVA pentru anumite sectoare de servicii furnizate de IMM-uri si in Romania, prevazuta in SMALL BUSINESS ACT, dar inca literalmente ignorata de factorii responsabili din tara noastra, prin mecanisme de presiune, promovare a avantajelor si solicitarea sprijinului Comisiei Europene si federatiilor patronale/sindicale de profil afiliate la Comitetul Economic si Social European, precum si al EUROCHAMBER (Camera de Comert Europeana de la Bruxelles).    

In mod evident, acestea sunt doar cateva directii cruciale de actiune in vederea relansarii sectorului IMM in Romania. O serie intreaga de masuri favorabile pe care le va lua urmatorul Consiliu European la finalul Presedintiei Spaniei a Uniunii Europene asupra carora sectorul IMM nu a fost informat si clarificat in avans se regasesc si in Documentul oficial "Europa 2020" – o noua Strategie Europeana pentru o crestere inteligenta, ecologica si favorabila incluziunii sociale: o Uniune a Invoarii; Tineretul in Miscare"; Agenda Digitala pentru Europa.

Actualul APEL DESCHIS va fi lansat cu ocazia Forumului national "Solutii Practice si Parteneriate de Afaceri pentru Relansarea Antreprenoriatului in Romania si in Regiunea Dunarii-Marii Negre", in cadrul Saptamanii Europene a IMM-urilie 2010, organizata sub auspiciile Comisiei Europene la Palatul Parlamentului in data de 27 mai 2010 (pentru varianta completa a se vedea HouseofEurope.ro) si va fi  transmis pe cai diplomatice, in principal Comisiei Europene si celorlalte institutii, citate in textul documentului actual, precum si spre informare Misiunii Romaniei la Uniunea Europeana.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top