Cercetare EY: Cum vad ONG-urile si IMM-urile legea sponsorizarii?

Gabriel-Sincu-Executive-Director.jpg

Gabriel Sincu- Executive DirectorLegea Sponsorizarii si Codul Fiscal permit societatilor comerciale sa directioneze, in fiecare an, pana la 525 de milioane de Euro catre organizatiile neguvernamentale din Romania. In prezent, doar 22% din aceste fonduri ajung la potentialii beneficiari.

Fundatia HOSPICE Casa Sperantei si AlTreileaSector.ro, in parteneriat cu EY Romania, au organizat un eveniment de presa pentru a prezenta cifre concrete in ceea ce priveste utilizarea Legii Sponsorizarii.

Aceasta lege si Codul Fiscal permit societatilor comerciale sa investeasca in dezvoltarea societatii romanesti, fara niciun cost pentru ele. Firmele pot directiona pana la 20% din impozitul pe profit catre organizatii neguvernamentale – in limita a 0,3% din cifra de afaceri – suma ce se scade din impozitul pe profit de plata.

Conform datelor ANAF, in 2013, 191.691 de societati comerciale au inregistrat profit in Romania. Daca toate acestea ar fi directionat catre sectorul non-profit suma maxima prevazuta de lege – pana la 2,3 miliarde de Lei  (525 milioane de Euro) – ar fi sustinut domenii cheie, deficitare in prezent, precum sanatatea, mediul si educatia. Totusi, doar 16% dintre companii (30.651) au ales sa faca sponsorizari, valoarea totala fiind de 523 milioane de Lei, adica doar 22% din potentialul maxim.

Cu 525 de milioane de Euro directionati de mediul de business catre ONG-uri, in fiecare an s-ar putea realiza, concomitent, proiecte cu impact major in comunitatile din Romania, ca de exemplu:
• 17.500 de hectare de terenuri degradate s-ar tranforma in paduri. In 5 ani, in Teleorman, 20% din suprafata judetului ar fi impadurita;
• 31 de centre de ingrijiri paliative ar putea fi construite in Romania, care sa ofere servicii gratuite pentru 61.000 persoane cu boli incurabile. Acoperirea pentru acest tip de servicii ar creste, la nivel national, de la 5% la 45%;
• Peste 800.000 de adolescenti din Romania ar putea fi sustinuti sa se implice in proiecte de educatie in urmatorii cinci ani.

Pentru ultimii 3 ani, tendinta sponsorizarilor este usor crescatoare, numarul companiilor care au folosit legea crescand de la 29.317 in 2011, la 30.651 in 2013, adica o crestere de la 13% la 16% din totalul companiilor care ar fi putut directiona fonduri in anii respectivi.

Principalele concluzii ale unei cercetari calitative  realizate in mediul IMM si cel ONG au fost:

93% dintre IMM-uri cunosc legea sponsorizarii, insa doar jumatate dintre aceste directioneaza fonduri spre sectorul non-profit, alegand sa sustina, cu precadere, domeniile: sanatate 29% si educatie 27%. IMM-urile care nu au directionat fonduri, spun ca principala piedica este „mecanismul fiscal prea complicat” – 43%. Tot acestea spun ca 30% nu au fost abordate de un ONG cu o solicitare de sponsorizare.
86% din ONG-urile intervievate cunosc facilitatile oferite de Legea Sponsorizarii, insa doar 56% dintre ele au folosit-o/accesat-o in 2013. 89% dintre organizatii nu au avut un buget pentru a derula campanii de strangere de fonduri prin aceasta lege.

Cu ocazia acestui eveniment de presa, reprezentantii HOSPICE Casa Sperantei au prezentat ca studiu de caz, proiectul noului centru HOSPICE din Bucuresti. Un centru cu o investitie totala de 5,7 milioane de Euro, finantat inclusiv prin mecanismul legii sponsorizarii. Centrul HOSPICE din Bucuresti este situat in sectorul 2 si ofera ingrijire paliativa gratuita, copiilor si adultilor cu boli incurabile.

Gabriel Sincu, Tax Executive Director EY Romania a prezentat invitatilor un sumar al prevederilor legislatiei fiscale ce ofera facilitati fiscale contribuabililor persoane juridice care aleg sa sponsorizeze activitatile non-profit. „Aceasta facilitate este prevazuta de legislatia fiscala de ani buni dar, din pacate, fiind prea putin popularizata nu este exploatata la potentialul maxim. Desi intial a fost introdusa in legislatie cu scopul de a sprijini activitatea sportiva, ea are o sfera de aplicare mai larga, companiile putand alege sa sponsorizeze o gama exstinsa de activitati non-profit sau sa ofere burse private. Rolul nostru e sa facem cunoscuta aceasta posibilitate si sa oferim sprijin tuturor celor care doresc sa faca uz de ea„.

Cercetare Cum vad ONG-urile si IMM-urile legea sponsorizarii?

Sursa: Ernst & Young

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *