CFR Calatori va moderniza parcul de material rulant cu 500 milioane euro

tren-1.jpg

trenCFR Calatori are in pregatire doua proiecte mari europene ce vizeaza achizitia si, respectiv, modernizarea parcului de material rulant prin achizitia de rame electrice si automotoare Diesel, care insumeaza 500 de milioane de euro.

„Sunt doua proiecte care insumeaza peste 500 de milioane de euro, durata de derulare fiind pana in 2020, la care se adauga cei doi ani in plus de implementare, asa cum este regula la fondurile europene.De asemenea, in cursul acestui an, 2016, dorim sa modernizam 30 de vagoane seria 2176 pentru care avem acord-cadru si avem si banii prevazuti in planul de investitii din fonduri proprii”, a spus  directorul general al companiei, Iosif Szentes.

Costurile pentru modernizarea celor 30 de vagoane sunt in jur de 42 de milioane de lei, vagoanele de clasa I fiind mai scumpe.

„Cele de clasa I sunt un pic mai scumpe, iar media este in jur de 1,4 milioane lei bucata. Preturile variaza in intervalul 1,38 milioane de lei — 1,44 milioane de lei, in total cam 42 de milioane de lei. Daca am primi si bani de investitii de la bugetul de stat, am putea sa facem mai multe”, a mentionat directorul general.

Potrivit acestuia, acordul-cadru permite chiar modernizarea unui numar de 70 de vagoane.

„Avem si seriile de vagoane care ar putea fi modernizate. Este o serie din care am receptionat deja un vagon in luna decembrie 2015, in ultima zi a anului, pe 31 decembrie, care este realizat de producatorul consacrat de la Grivita”, a precizat el.

In afara acestor vagoane, care vor intra din nou in parcul CFR Calatori, care vor fi ca si noi, compania intentioneaza sa modernizeze alte 40 de vagoane Corail din seria 2190. Din total, 15 bucati sunt prevazute in planul de investitii aferent lui 2016.

„Aceste vagoane pot ajunge la viteze de pana la 200 km/ora, au surse multi-tensiune si pot fi folosite in componenta trenurilor noastre care ajung la Viena. Statia Viena are un specific — si anume folosirea unor surse de 1000 de Volti curent continuu si noi trebuia sa adaptam aceste serii de vagoane corespunzator acestei situatii. Astfel, cele 15 vagoane vor intra in componenta trenului Dacia”, a explicat seful CFR Calatori.

In ceea ce priveste achizitia de noi automotoare Diesel si rame electrice, Iosif Szentes a spus ca i-ar placea ca in parcul CFR Calatori sa existe material rulant realizat in Romania.

„Am fi onorati sa avem in parcul nostru rame electrice sau rame diesel construite in Romania, de la SC Astra Vagoane Calatori SA, SC Softronic SRL, Remarul 16 Februarie SA, Electroputere VFU Pascani SA sau de la alti producatori autohtoni de material rulant, pentru ca, in primul rand, sunt facute la noi, sunt ceva specific noua si, in final, demonstreaza ca industria romaneasca nu a murit de tot, mai ales industria de profil. Suntem, insa, limitati intr-un fel si de timp si de numarul de vehicule care trebuie produse in acest timp. Orice licitatie la noi in tara va dura mult, deci, probabil ca la sfarsitul anului, va trebui sa ne bucuram daca vom avea contractul incheiat. Sa speram ca la finele anului vom avea contractele incheiate, pentru ca noi dorim sa cumparam si rame electrice si rame Diesel pe care sa le folosim pe infrastructura in curs de reabilitare sau care s-a reabilitat deja. Asta inseamna ca pana la finalul anului 2020 mai raman patru ani de lucru, patru ani in care trebuie sa fie livrate aceste 70-80, pana la 100 de trenuri, rame electrice, respectiv automotoare. Nevoia noastra, cu cat trece timpul, incepe sa devina mai mare, deci probabil ca ritmul ar trebui sa fie de trei vehicule/luna, astfel incat sa putem consuma atat banii care vor veni de la UE, dar si pe cei care vor fi obtinuti de la bugetul de stat”, a argumentat directorul companiei nationale de transport feroviar.

El a precizat ca, deocamdata, compania se bazeaza atat pe banii Programului Operational Infrastructura Mare (POIM), dar si pe contributia statului. Astfel, pentru prima perioada de programare 2014 — 2020, pe cele doua axe prioritare — Axa 1 si Axa 2.6 — sunt prevazuti peste 270 de milioane de euro pentru operatorii de transport feroviar, pentru achizitii de material rulant.

Referitor la repararea materialului rulant, Szentes a subliniat ca firmelor de profit le-ar trebui cinci ani sa repare tot ce are de reparat CFR Calatori.

„Necesarul nostru de reparat, numai la materialul rulant motor — deci locomotive electrice, Diesel si LDH-uri, respectiv automotoare Desiro — insumeaza 560 milioane de lei. Pana acum, cu toate ca am avut bani multi, niciodata nu au consumat suma alocata pentru reparatii din cauza ca firmele reparatoare nu au avut capacitate. Anul acesta am pus un pariu cu reparatorii, cu unii dintre ei, ca nu vor putea realiza toate reparatiile de care avem nevoie”, a afirmat oficialul companiei.

Sursa: Agerpres

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *