Chiper: Anul acesta excelam la capitolul absorbtie fonduri europene; am atras peste 2,5 miliarde lei, pana in august

imageResize-2.jpg

CFR SA inregistra in august un grad de absorbtie a fondurilor europene de peste 2,5 miliarde de lei, acest lucru datorandu-se si semnarii unor contracte noi si alocarii avansului pentru acestea, iar la finele anului va fi decontata la Comisia Europeana o suma ”importanta”, a declarat, marti, pentru AGERPRES, directorul general al CFR SA, Marius Chiper.

„Anul acesta pot spune ca excelam la capitolul absorbtie fonduri europene. Avem un grad de absorbtie de peste 2,5 miliarde de lei. Suntem in plin avant al executiei lucrarilor. Acum vorbim despre facturi de lucrari decontate la nivelul lunilor iulie-august, cand s-a lucrat mai intens, dar avem un grad de absorbtie, zic eu, satisfacator pentru proiectele de infrastructura, aproape dublu fata de anul trecut. Acest lucru se datoreaza si semnarii unor contracte noi si alocarii avansului pentru aceste contracte, care au contat foarte mult in ecuatia asta a absorbtiei. Deci, eu zic ca stam foarte bine si va fi bine si pentru Romania in general, pentru ca va putea deconta la Comisie o suma importanta la sfarsitul acestui an”, a spus Chiper, in marja Summit-ul de Investitii Railway PRO.

Potrivit lui Chiper, compania deruleaza si proiecte fazate, dar are si proiecte noi.

„Avem si proiecte fazate, avem si proiecte noi. Cand vorbim despre absorbtie vorbim, practic, despre plata lucrarilor, pentru ca pentru asta ni se da bugetul. Absorbtia nu o facem noi, noi platim lucrarile pe proiectele pe care le promovam si sunt aprobate de Comisia Europeana”, a precizat el.

Marius Chiper a subliniat ca CFR a ajuns la un anumit grad de maturitate „in care intelegem ce facem si putem sa programam ceea ce facem in viitor”. in privinta proiectelor aflate in derulare, seful operatorului national de administrare a infrastructurii feroviare a mentionat ca acestea sunt cele „firesti” de inchidere a Coridorului IV Pan-european, reabilitandu-se 400 de kilometri de coridor intre Constanta si Predeal si, respectiv, Frontiera — Curtici — Arad. in plus, sunt in executie in faza avansata aproximativ 180 de kilometri intre Simeria si Sighisoara.

„Proiectele pe care le avem in derulare sunt proiectele firesti de inchidere a Coridorului IV. Au ramas de executat lucrari, dar avem solutii si am identificat si promovat solutii pentru intreg Coridorul IV, intre Curtici si Portul Constanta. Ca noutate, pot sa spun ca am lansat in aceasta vara sectiunea Brasov-Sighisoara, peste 120 de kilometri. S-au depus oferte pe doua tronsoane si acum, pe 15 noiembrie, asteptam depunerea ofertelor pentru cel de-al treilea lot. Am semnat contacte intre Simeria, Gurasada si Radna, 140 de kilometri; avem patru loturi acolo in executie deja. Avem in executie intre Simeria si Sighisoara aproape 180 de kilometri aflati intr-un stadiu destul de mare de executie, peste 75%, iar pe unele portiuni chiar s-au finalizat in proportie de 95% si probabil le inchidem in acest an sau in primavara anului viitor”, a spus Chiper.

Potrivit acestuia, s-a primit finantare pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru sectiunea Predeal-Brasov si a fost promovat proiectul de reabilitare a infrastructurii feroviare in zona Portului Constanta.

„Am promovat si avem aprobare de finantare pentru studiul de fezabilitate pentru cea mai grea sectiune a acestui tronson, respectiv Predeal-Brasov, si, totodata, am promovat un proiect nou, poate surprinzator, de reabilitare a infrastructurii feroviare in zona Portului Constanta. in opinia mea, este vital sa avem un port bine dimensionat din punct de vedere al infrastructurii feroviare. Portul a avut de suferit si merita sa avem o infrastructura buna acolo, pentru ca sunt tendinte de dezvoltare a transportului feroviar de marfuri”, a aratat directorul general al CFR SA.

In plus, s-a semnat contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru linia de cale ferata Bucuresti — Giurgiu, inclusiv Podul de la Gradistea, care ar putea fi dat circulatiei la sfarsitul lui 2019.

„Am lansat studii de fezabilitate si pregatim proiecte noi care speram sa inceapa undeva in anul 2019 pe Bucuresti-Giurgiu, inclusiv Podul de la Gradistea, pe care in sfarsit l-am identificat cu o solutie fezabila de finantare, care este acceptata de toata lumea, si vom avea un pod. Eu sper ca atunci cand se implinesc 150 de ani de la punerea in functiune a caii ferate Bucuresti-Giurgiu sa deschidem podul si sa circulam pe aceasta sectiune, urmand faza a doua, sa facem dublare si reabilitare. La sfarsitul lui 2019, undeva in octombrie — noiembrie 2019, am vrea sa il deschidem”, a spus el.

De asemenea, linia de cale ferata Cluj — Oradea — Episcopia Bihorului va fi electrificata si dublata, astfel incat va fi asigurata o noua iesire spre Ungaria a traficului de marfuri.

„Totodata, Cluj — Oradea — Episcopia Bihorului. Aceasta sectiune va fi electrificata si dublata si, in felul acesta, asiguram o noua iesire pe granita cu Ungaria, care va fi de un real folos, pentru ca vom ajuta o parte din traficul de marfa pe aceasta sectiune nou reabilitata”, a explicat Marius Chiper.

Zilele Feroviare 2017 — Railway PRO Investment Summit reuneste, marti si miercuri, la Bucuresti, reprezentanti ai autoritatilor si institutiilor cu activitate in domeniul feroviar, ai Comisiei Europene si institutiilor financiare internationale, operatori de transport feroviar si transport public pe sina, companii din industria feroviara, care vor dezbate noile directii de dezvoltare din industria de resort.

Summit-ul de Investitii Railway PRO, aflat la cea de-a XII-a editie, este principalului eveniment feroviar din Europa Centrala si de Est si faciliteaza dialogul de business in randul jucatorilor din piata, sustine si stimuleaza o abordare integrata a proiectelor nationale si internationale care, impreuna, accelereaza dezvoltarea unui Spatiu Feroviar European Unic.

Evenimentul este structurat pe doua zile, in care temele dezbatute sunt diverse si ofera posibilitatea participantilor de a-si impartasi opiniile privind dezvoltarea unui transport feroviar mai eficient si de a afla detalii importante atat despre proiectele in derulare, cat si despre cele viitoare. Fiecare zi se va incheia cu expunerea concluziilor si a propunerilor elaborate in urma discutiilor.

Sursa: Agerpres

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *