Cine ar trebui sa faca planul de afaceri: antreprenorul sau consultantul?

La intrebarea asta ar fi trei tipuri de raspunsuri posibile: antreprenorul, consultantul sau amandoi impreuna. Fiecare dintre situatii are avantaje si dezavantaje.

La o prima vedere, cel mai bine este daca antreprenorul insusi isi face planul de afaceri. El isi cunoaste cel mai bine ideea de afaceri, resursele disponibile si in general toti factorii implicati. Realizarea planului de afaceri il va ajuta sa analizeze mai bine afacerea, il va forta sa ia in calcul multe aspecte care la o “planificare mentala” ar fi neglijate sau nu ar fi tratate corespunzator. Principalul dezavantaj este acela ca de multe ori antreprenorul nu are toate cunostintele profesionale necesare realizarii unui plan de afaceri complet. Multe persoane, foarte competente profesional dealtfel, sunt speriate de aspectele financiare ridicate de un plan de afaceri. Studiul de piata poate parea de asemenea un obstacol greu de abordat. In general, obtinerea de informatii utile, intr-o maniera riguroasa, poate ridica probleme antreprenorului.

La polul opus, realizarea planului de afaceri de catre consultant pare a fi solutia cea mai facila pentru antreprenor. Si poate cea mai proasta. Este foarte posibil ca rezultatul final sa fie un plan de afaceri foarte bun, dar acesta sa nu reflecte totusi in mod corespunzator ceea ce vrea si ceea ce poate sa faca antreprenorul.  Insarcinand in totalitate pe altcineva cu realizarea planului de afaceri, antreprenorul isi fura singur caciula. Realizarea planului de afaceri in totalitate de catre consultant, sau cu un aport minim din partea beneficiarului, este preferata de obicei atunci cand acest document are strict o utilizare formala  – pentru obtinerea unei finantari, de exemplu.

Ceea ce cred ca este solutia cea mai buna – si probabil ca nu este o surpriza pentru nimeni – este realizarea planului de afaceri in comun de catre consultant si antreprenor. Antreprenorul furnizeaza in mod activ informatii consultantului, verifica si completeaza munca acestuia, asigurandu-se ca produsul final respecta intocmai viziunea sa, verificand-o in acelasi timp.

Sigur, in cele de mai sus ma refer la mici afaceri aflate la inceput de drum. In cazul unor firme ceva mai bine asezate in piata lucrurile pot fi nuantate suplimentar. Dar la inceput cred ca cel mai bine este ca planul de afaceri al unei firme sa fie rezultatul unei colaborari intre proprietarul acesteia si consultantul in afaceri in care acesta are incredere.

About Tudor Ciumara

Tudor Ciumara este consultant senior si administrator al SC Carbon Consult SRL, firma care ofera servicii de consultanta in management, coordonator al unui proiect distinct in cadrul Carbon Consult, proiect vizand oferirea de servicii de asistenta (de afaceri si personala) cetatenilor straini veniti sa faca afaceri sau sa lucreze in Romania (www.bssf.ro) si cercetator stiintific in cadrul Centrului de Cercetari Financiare si Monetare „Victor Slavescu”, din cadrul Academiei Romane (www.icfm.ro). Doctor in economie din anul 2010, cu o teza privind „Piata serviciilor de consultanta economica in Romania” realizata in cadrul Institutului National de Cercetari Economice al Academiei Romane. Activitatea proprie de consultanta se concentreaza pe analiza proiectelor de investitii, planificarea de afaceri si orientarea strategica a firmelor.

8 thoughts on “Cine ar trebui sa faca planul de afaceri: antreprenorul sau consultantul?”

  1. frunzarobert spune:

    Buna Ziua.. Eu, sincer, am nevoie de un consultant care sa-mi faca un plan de afaceri,contra cost.Astept oferte. Mai multe informatii pe adresa de mail: [email protected]

  2. Perparim Demi spune:

    Cred ca exista o confuzie aici. Vorbim de consultanta pentru obtinerea unor fonduri nerambursabile? Aici este adevarat ca hotaraste cel care face lista castigatorilor, si nu este vorba de nicio afacere decat de distribuirea banului public. Decide politicul, ”pila potrivita”, reteua traficului de influenta etc.
    Daca vorbim de plan de afacere pe bune, este altceva. In occident, la companiile mari si de succes, conducerea lanseaza tema, iar departamentul dezvoltarii se ocupa cu proiectele, care se oproba la bord. Ei au tot ce trebuie, specialisti in cerectare, PM, planificare, marketing etc. Exemplu putem lua compania Renault sua Ford care lanseaza modele noi sau investitii noi.
    La IMM-uri este mai complicat, mai ales la noi. Lipsa de incredere, experienta anteriora bazata pe intuitie, succesul aleator fara nici un plan, inflatia de consultanti neprofesionisti,antrepenori amatori, conjuctura cu risk ridikat, etc., sunt cateva factori care saboteaza relatia sanatoasa antreprenor-consultant. Deocamdata la noi rolul specialistului este departe de ceea ce trebuie sa fie. Teoretic putem spune multe, dar practic aceasta relatie este inca blocata. Cultura antreprenoriala este inca in faza incipiente, se scrie si se vorbeste mult despre ea, dar practic lucrulile merg ca inainte.
    Specialistii adevarati sunt plecati sau someaza, nu fac ceea ce trebuie sa faca si sunt prost platiti. Nu prea sunt la locul lor, cu exceptia vreunui ”norocos”.

  3. Paun Cristian spune:

    Un proiect de-a gata nu e unul serios. O afacere nu e ca un pantof standard. Să fie conceput pe baza mediei şi să se potrivească la cât mai multe picioare.

    Afacerile sunt foarte diferite de la una la alta. Au multe dedesubturi care trebuie înţelese şi asumate prin planul de afaceri.

    Eu am încercat să fac un template pe care să îl utilizez la mai mult de 1 companie însă nu merge. Am auzit că unii depun şi 30 de propuneri de proiect odată.

    A cam devenit industrie pe bandă rulantă treaba aceasta cu consultanţa iar calitatea propunerilor de proiect este una foarte îndoielnică. Mie îmi ia cel puţin 1 lună să înţeleg specificul unei singure afaceri şi să pot propune câteva soluţii financiare sustenabile.

    Iar fără beneficiar nu există plan de afaceri. E ca şi cum i-aş planifica soţiei să mănânce ceva azi fără să o întreb dacă îi e foame sau dacă preferă un anumit lucru.

    Consultantul are rolul de a pune corect întrebările şi de a selecta din volumul de informaţii puse la dispoziţie de beneficiar ceea ce crede că îi este util. Nu pot însă să stabilesc eu structura vânzărilor viitoare, volumul lor fără o discuţie cu antreprenorul.

  4. melania spune:

    Parerea mea este ca cea de-a doua situatie – consultantul singur sa faca planul de afaceri – nu isi are rostul acilea. Si nu isi are rostul nicaieri.
    Eu m-am saturat de scris proiecte pe ne-ve. Si m-am saturat de clienti care vor proiecte. Sa ma lase!!! Si mi s-a luat de consultanti care spun: „ce stie, ma, ala? oricum facem ca noi, ca e mai bine!” Ba pe-a ma-tii! (scuze de limbaj, dar cam asa suna si ce le spun acelor consultanti)
    Optiunea 1 este ideala… Cunosc cativa consultanti care au si reusit sa o puna in aplicare… Eu iau banu’ si tu faci planu’… (n-am gasit alta rima)
    Cea mai buna solutie este 3, evident. Colaborarea si cooperarea intre client si consultant este esentiala.
    Intr-un blog cu finantare la urma, are totusi rost sa ne punem problema cine face planul de afaceri???

    Melania

    1. tudorciumara spune:

      Cred ca atata vreme cat exista persoane care cer abordeaza problema in toate felurile enumerate, merita sa si analizam optiunea lor. Daca sunt clienti – si nu putini – care cer un proiect „de-a gata” nu cred ca trebuie sa-i ignoram. Poate ca ar trebui sa-i ajutam sa inteleaga si punctul nostru de vedere.
      Daca are rost sa ne intrebam cine ofera finantarea la care face referire blogul, cred ca are rost sa ne intrebam si in baza a ce se da sau se primeste acea finantare. Ce anume convinge finantatorul sa dea banii: ideile antreprenorului sau sablonul consultantului?

  5. Paun Cristian spune:

    Dar de ce?

    Cele mai multe şi cele mai profitabile afaceri în România sunt cele cu statul. Despre celelalte nici nu mai are sens să discutăm la cât hazard moral bântuie plaiurile mioritice.

    Evident că glumeam dar cu un gust amar în gură.

    Eu aş mai adăuga în binomul antreprenor – consultant mai trebuie incluşi şi terţi cum ar fi experţii jurişti, contabili, ingineri independenţi. Depinde de complexitatea proiectului. Uneori este bine ca antreprenorul să verifice soluţia dată de consultant cu un auditor independent sau cu un astfel de expert (mai ales pe partea tehnică).

  6. tudorciumara spune:

    De obicei incerc sa nu iau in calcul afacerile cu statul cand analizez aspecte legate de consultanta in general sau planificarea de afaceri in special. Si asta deoarece ar denatura in mare masura aspectele profesionale ale acestor activitati.

  7. Paun Cristian spune:

    Cred ca dacă este vorba de o afacere cu statul (de exemplu pusul de borduri peste borduri) cel mai bine pentru „toţi” ar fi să facă planul de afaceri cel care organizează licitaţia. Adică cel numit politic. El ştie cât cere partidul, cat îşi opreşte pentru el şi cât trebuie să îşi pună apoi marja de profit „ticălosul de antreprenor”.

    Aici e linkul cu exemplul de afacere cu statul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.