Consultanta in Management – Valoare sau Cost?

Aceasta intrebare apare de foarte multe ori, pusa de actionari sau de cei ce conduc companiile. As pregati raspunsul printr-o prezentare generica de situatii, care nu se doreste completa, ci mai degraba sumara, insa sugestiva.

O companie achizitionata de catre un investitor strategic

Alinierea cu compania mama nu este intotdeauna simpla. Transferul de know – how se poate face in multe dintre cazuri doar prin aportul expertilor acesteia, cu concursul managementului local. Sunt insa situatii cand nu se poate face asa. Complexitatea afacerii, ori viteza sporita cu care se doreste a se realiza schimbarea pot fi doar doi dintre factorii care indeamna la serviciile unei firme de consultanta. Obiectivul este o companie locala care lucreaza dupa regulile firmei mama, cu procesele si sistemele deja implementate si cu o echipa de management capabila sa conduca compania astfel incat sa se obtina rezultatele dorite.

O companie locala

A crescut foarte repede, a ajuns la o anumita marime intr-un mod strict antreprenorial si doreste sa isi continue ascensiunea. Uneori mediul concurential se modifica semnificativ si trebuie sa devina mai eficienta, marjele nu ii mai permit asa de multe ca in trecut. De multe ori cea mai buna solutie este sa treaca la o organizare de tip corporatist. Restructurarea, implementarea unor reguli mai stricte, sisteme IT capabile sa asigure continuitatea afacerii, chiar in conditiile unei cresteri accelerate si unei expansiuni agresive sunt cativa dintre pasi. In plus sisteme de control performante pentru stabilitatea companiei si controlul costurilor.

Nu intotdeauna compania are resursele umane care sa poata asigura rapid aceasta transformare, mai ales in paralel cu activitatea de zi cu zi. In astfel de cazuri consultantii sunt o investitie semnificativa, ei aducand un plus de know-how, intr-un interval scurt de timp. Analizeaza situatia existenta, identifica caile optime pentru transformare si chiar pot asista executia acesteia. Compania care va rezulta va fi mai puternica, mai bine organizata, cu resurse umane care deja au asimilat noile procese, mentinand valoarea de business acumulata in timp, si capabila sa creasca si sa ramana profitabila.

Intrarea unei companii multinationale pe piata romaneasca. Este nevoie de multe informatii, de la o analiza a mediului concurential, pana la cele mai mici detalii pentru a opera efectiv. O companie de consultanta poate rezolva multe probleme, ajungandu-se chiar la executarea intregii faze de start-up, in acest fel impletindu-se experienta multinationala cu cea locala, rezultatul fiind obtinut foarte rapid.

De unde au consultantii competentele pentru a pune in practica toate aceste lucruri? Aici nu este vorba numai de scoli si diplome, este vorba de experienta in management si consultanta, de capacitatea de comunicare deosebita si de lucrul in echipa, de rabdare, perseverenta si curiozitate pentru a afla toate amanuntele si, de multe ori, de posibilitatea de a analiza la rece, fara implicatii emotionale. Si mai ales de pasiunea de a face toate acestea.

In final raspunsul la intrebare trebuie sa si-l dea fiecare companie in parte. La fel ca si atunci cand doreste sa faca o investitie. Mai sunt intrebari importante care pot fi puse: Am cu adevarat nevoie de schimbare sau pot obtine cu organizarea actuala mai repede si mai mult? Suficient sau chiar risc sunt raspunsuri acceptabile?

Cel mai important pas pentru o companie este sa isi dea seama ca are nevoie sa se schimbe. Dupa aceea este decizia si multa munca pentru a da viata. Munca care poate fi facuta mai eficienta cu o investitie in oameni, in ceea ce stiu ei si sunt oricand gata sa imparta cu altii. Oare nu este si aceasta o definitie a valorii?

Contact:
Sorin Buga,
Principal Ensight Management Consulting
 
Sursa: Managementul-proiectelor.ro, 13 iunie 2008

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *