Consultanti pe fonduri europene. Cum ne recuperam banii?

consultant1.jpg

consultantAutor Gabriel Zaharia

Anul 2012 a consemnat inceputul crizei „veritabile” in consultanta pe fondurile europene din Romania, tarifele in continua scadere fiind insotite de mari intarzieri la plata din partea autoritatilor publice.

S-a ajuns la situatia absurda in care consultantii si firmele de consultanta sunt executate de fisc pentru restante la plata impozitelor desi intarzierile la incasari sunt aferente serviciilor prestate chiar pentru stat.

Statul, in calitate sa de beneficiar al serviciilor de consultanta are obligatia sa reglementeze aceasta piata, legislatia trebuind sa prevada garantii minimale referitoare la plata expertilor in functie de momentul efectuarii prestatiei, riscul receptionarii serviciilor trebuind sa fie in sarcina firmei care i-a selectat si angajat. Aceasta masura trebuie coroborata cu re-esalonarea platii impozitelor expertilor si firmelor in cazul in care intarzierile la plata sunt din cauza statului, in calitate de client.

Cele 2 masuri ar conduce la un management mai bun si respectarea intereselor partilor interesate: angajat – asigurarea platii pentru munca prestata, angajator – asigurarea unor consultanti motivati, client – asigurarea calitatii expertilor selectati. Nu in ultimul rand, s-ar evita contractia in continuare a pietei de consultanta, care daca va continua va conduce la diminuarea expertizei disponibile si implicit va conduce la scaderea calitatii serviciilor oferite.

In prezent, pentru recuperarea platilor restante, consultantii au 3 tipuri de solutii: legale, ilegale sau semilegale. Solutia ilegala trebuie eliminata din start iar cea semilegala – cedarea de creante – nu este operationala deoarece sumele nu sunt suficient de mari pentru a fi atractive.

Solutia legala necesita multa atentie, rabdare si precautie in negocierea contractului.

Ca si consultant sunt 3 optiuni de angajare, fiecare avand avantajele si dezavantajele ei.

Optiunea 1Renuntarea la independenta macar pentru o perioada si angajarea cu contract de munca. Chiar daca se pierd bani, se evita alergatura la administratia financiara si casele de asigurari pentru ca de aceasta se ocupa angajatorul. In plus, sunt platite lunar cotizatia la pensie, salariul lunar si protejarea intereselor in conformitate cu prevederile Codului Muncii. Dezavantajele sunt legate de faptul ca, in general, companiile nu trec in acte toti banii, deci incasarea nu este asigurata in totalitate. Mai mult, aproape toate companiile incheie contracte de munca cu durata determinata iar in cazul contractelor pe durata nedeterminata creste dependenta de managementul firmei.

Daca luam in calcul si cultura organizatiei: semnatul condicii, alocarea sarcinilor, orele suplimentare si cele efectuate in week-end, fara plata sau daca firmei ii merge bine ai conditii bune de munca, team-buildinguri si traininguri platite de firma, astfel alegerea devenind si mai complicata.

Oricum, daca vrei sa fii expert independent, in acest caz nu mai este posibil, pentru ca trebuie semnata exclusivitatea cu firma angajatoare.

In concluzie, pentru bani siguri dar fara „independenta” se recomanda angajarea pe un contract pe termen lung. Firmei ii convine de cele mai multe ori pentru ca este tot un contract cu durata determinata, pe perioada proiectului. Cu toate acestea, si in acest caz riscurile sunt mari, mai ales acum in perioada de criza, esentiala fiind seriozitatea angajatorului, clauzele din contract, plata asigurarilor si asistenta juridica acordata.

Optiunea 2Independent care lucreaza pentru o firma. In acest caz trebuie atentie la capacitatea financiara a firmei de a plati din surse proprii. Daca sunt stipulate clauze de plata a serviciilor in functie de rambursarile de plati de la stat, riscul de neincasare a platilor creste.

Optiunea 3Independent. Expertii prefera un onorariu net cat mai aproape de ceea ce plateste clientul. in aceste situatii angajarea este pe firma proprie sau PFA, printr-un contract de prestari servicii sau contract civil. Aici riscul de neplata este cel mai mare, decizia de a lucra astfel fiind influentata de rezervele financiare pe care le are consultantul.

Intarzierile din ultima perioada la platile efectuate de stat au crescut si riscurile de neincasare. In cazul in care lucrezi pentru firme indifferent dac acestea lucreaza cu statul riscurile pot fi incadrate in 2 tipuri de situatii:

1. Firma este de rea credinta. Daca sunt sume mari de incasat este necesar sa te judeci. Daca sunt sume mici de recuperat trebuie sa renunti, singura optiune fiind sa avertizezi pe ceilalti colegi despre riscurile la care se expun daca vor lucra in viitor cu firma respectiva. Aceasta, deoarece listele negre cu firmele rau platnice nu sunt permise oficial. Din acest motiv, inainte de a semna un contract este recomandabil sa-ti intrebi prietenii sau cunostintele referitor la modalitatea de plata practicata de firma respectiva.

2. Firma nu are de unde plati. Daca firma nu si-a incasat banii de la client, situatia este similara cu cea prezentata anterior. In functie de clauzele din contract, poti actiona firma sa te plateasca dar numai daca nu sunt prevazute clauze ca vei fi platit numai dupa incasarea de la client. Cu toate acestea, sansele de incasare efectiva a platilor este redusa chiar daca ai castig de cauza in instanta, pentru ca firma nu are bani de unde sa-ti dea.

Indiferent de modalitatea de angajare, ca si consultant, trebuie sa ai rezerve financiare. In caz contrar este mai bine sa-ti schimbi sectorul de activitate!

Sursa: Ancheteonline.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *