Corina Cretu: Aproape jumatate din proiectele majore de infrastructura din 2007-2013 au fost esalonate

infrastructura.jpg

Aproape jumatate din cele peste 30 de proiecte majore de infrastructura adoptate in perioada 2007 – 2013 nu vor fi terminate la timp, insa s-a reusit esalonarea lor astfel incat fonduri europene de 1,9 miliarde de euro din perioada 2014 – 2020 sa acopere cofinantarea proiectelor fazate, a afirmat comisarul European pentru Politica Regionala, Corina Cretu, in cadrul unei intalniri avute la Bruxelles, cu ministrul roman al Transporturilor, Petru Sorin Buse.

,,Din pacate, in pofida acestor progrese, aproape jumatate din cele peste 30 de proiecte majore de infrastructura adoptate in perioada 2007 — 2013 nu vor fi terminate la timp. Cu sprijinul expertilor din cadrul Grupului de lucru pentru o mai buna implementare, pe care l-am initiat la inceputul mandatului meu, s-a reusit esalonarea acestor proiecte. Astfel, fonduri europene de 1,9 miliarde de euro din perioada 2014 — 2020 vor acoperi cofinantarea proiectelor fazate. In plus, am aprobat proiecte retrospective pentru a creste absorbtia fondurilor europene in Romania. Astfel, Comisia Europeana a preluat plata creditelor pe care Romania le avea de platit catre Banca Europeana de Investitii, degrevand bugetul national de o suma de peste 1 miliard de euro”, a declarat Corina Cretu.

Comisarul European pentru Politica Regionala Corina Cretu l-a primit la Bruxelles, pe ministrul Transporturilor din Romania, Petru Sorin Buse. Cei doi au discutat cu prioritate despre stadiul absorbtiei fondurilor UE in sectorul transporturilor din Romania.

In cadrul intalnirii, oficial european a transmis preocuparea Comisiei Europene cu privire la utilizarea fondurilor europene in infrastructura de transport din Romania. Corina Cretu a apreciat progresele facute de Romania in ultima perioada, rata de absorbtie pentru Programul Operational Transport in exerci?iul bugetar 2007 — 2013 depasind in prezent 81%, inclusiv cu avansurile acordate initial, se arata intr-un comunicat transmis de la cabinetul comisarului Corina Cretu.

Pentru o utilizare mai eficienta a alocarilor financiare din perioada 2014 — 2020, Comisarul European a reamintit ca este necesara adoptarea Master Planului General de Transport, in conditiile in care Acesta sta la baza strategiei privind investitiile in domeniul transportului rutier, feroviar, aerian si naval din urmatorii ani.

,,Incurajez inca o data autoritatile romane sa adopte cat mai curand posibil Master Planul General de Transport. Acesta sta la baza strategiei privind investitiile in domeniul transportului rutier, feroviar, aerian si naval din urmatorii ani si este un document absolut necesar pentru ca Romania sa poata implementa proiectele cu finantare europeana in acest domeniu. Totodata, Master Planul este si principala conditionalitate ex-ante in sectorul de transport, pe care Romania s-a angajat sa o indeplineasca. Ministrul Petru Sorin Buse m-a asigurat ca Master Planul va fi adoptat pana la sfarsitul lunii septembrie”, a adaugat Cretu.

In ceea ce priveste portofoliul de proiecte, comisarul european pentru Politica Regionala si ministrul roman al Transporturilor au agreat asupra necesitatii de a accelera pregatirea acestora si de a avea studii de fezabilitate de calitate.

„Mai ales in cazul autostrazii Sibiu-Pitesti, dar si a altor proiecte de cai ferate si autostrazi, lucrarile ar trebui sa inceapa cat mai curand, astfel incat acestea sa poata sa fie implementate efectiv in a doua parte a actualei perioade de programare”, a transmis inaltul oficial european partii romane.

Pe de alta parte, comisarul european pentru Politica Regionala a salutat initiativa ministrului Transporturilor din Romania de a crea o noua agentie de investitii in infrastructura rutiera, exprimandu-si speranta ca aceasta isi va desfasura activitatea respectand cele mai avansate standarde internationale.

Totodata, comisarul Corina Cretu l-a incurajat pe ministrul Transporturilor sa accelereze implementarea proiectului Liniei 6 de Metrou, care va constitui o legatura importanta a capitalei Romaniei cu aeroportul international Otopeni.
Romania are alocate aproximativ 9,4 miliarde de euro pentru Programul Operational pentru Infrastructura Mare (POIM) 2014 — 2020, atat prin Fondul european de dezvoltare regionala, cat si prin Fondul de coeziune. Mai mult de jumatate din finantarea totala (inclusiv cofinantarea nationala) pentru POIM  (6,8 miliarde de euro) sunt prevazute pentru infrastructura de transport, 37% pentru dezvoltarea sectorului de mediu, iar 5% pentru sectorul energetic.

Sursa: Reprezentanta Comisiei Europene

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top