Corina Cretu: „Banii sunt la dispozitia autoritatilor din tara care stiu care sunt pasii pentru a-i folosi. Depinde de ele”

646x404-1.jpg

Comisarul european pentru politica regionala Corina Cretu a vorbit, intr-un interviu acordat „Adevarul”, despre proiectele de infrastructura ale Romaniei pentru care se primesc finantari europene, dar si despre tensiunile dintre Guvern si Comisia Europeana, ministrul Transporturilor Lucian sova avand recent declaratii in contradictoriu cu aceasta.

1. Domeniul transporturilor continua sa fie unul sensibil in Romania. Ministrul Transporturilor s-a confruntat recent chiar cu o motiune simpla de cenzura pe aceasta tema. Dar semnale de alarma pentru lipsa infrastructurii de transport sunt transmise de ani de zile. Au avansat in vreun fel autoritatile romane in ceea ce priveste proiectele de infrastructura mare pentru care Romania poate beneficia de co-finantare UE?

Corina Cretu: Conform Programului Operational pentru Infrastructura Mare, care a fost modificat cu mai putin de un an in urma, Romania s-a angajat sa prezinte o serie de proiecte de transport cu termene limita precise. Dintre acestea, 14 proiecte au depasit acest termen. Pentru a mentiona cateva exemple: proiectul Liniei de metrou 2 Berceni-Pipera a fost initial planificat sa fie trimis la Bruxelles in cel de-al treilea trimestru al anului 2017.

Apoi, autostrada Sibiu-Pitesti ar fi trebuit depusa in al treilea trimestru al anului in curs. Motivul pentru care revin mereu la acest subiect este simplu: Fara a primi si evalua aceste proiecte, Comisia Europeana nu le poate finanta. inteleg ca in diverse aparitii publice, ministrul Transporturilor face referire la un total de 14 proiecte majore de transport transmise pana acum Comisiei Europene. Ceea ce nu precizeaza domnul ministru este faptul ca 12 dintre aceste proiecte reprezinta de fapt, proiecte fazate din perioada anterioara de programare, 2007-2013.

Aceasta fazare a fost posibila datorita initiativei mele, in calitate de Comisar european pentru politica regionala, asfel incat Romania sa poata utiliza o parte din finantarea actualei perioade de programare, 2014-2020. Fara aceasta fazare, toate proiectele intarziate nu ar fi putut fi finalizate. O decizie care a salvat Romania de pierderea a aproximativ 3 miliarde de euro si datorita careia aceste proiecte se afla acum in curs de implementare, in beneficiul romanilor. Dar proiecte pentru actuala perioada de programare sunt, in continuare, foarte putine.

2. Tinand cont de marile intarzieri si eternele probleme in domeniul infrastructurii de transport, exista temeri justificate ca Romania va pierde fondurile europene prevazute pentru perioada 2014-2020?

Corina Cretu: Asa cum am spus de fiecare data, in anul 2018 nu vor fi dezangajari de fonduri din Programul Operational Infrastructura Mare. Anul acesta exista un risc de dezangajare in ceea ce priveste Programul Operational Regional (POR) insa si aici, alaturi de autoritatile nationale si serviciile DG REGIO, facem tot posibilul sa reducem acest risc si am incredere ca vom reusi sa salvam o parte din bani.

Asa cum am spus de fiecare data cand am avut ocazia, preocuparea mea pentru dezangajari in domeniul transporturilor este legata de anul 2020, an in care proiectele fazate nu vor mai genera cheltuieli. Prin urmare numai daca vor exista proiecte noi, care sa genereze cheltuiala noua, vom putea face plati la nivelul Comisiei Europene. In cazul proiectelor mari de infrastructura, doi ani reprezinta o perioada scurta de timp.

Tocmai de aceea consider ca este de datoria mea sa reamintesc autoritatilor nationale din toate statele membre si deci si din Romania, din timp, faptul ca exista acest risc de dezangajare si sa imi exprim, de fiecare data, disponibilitatea mea si a serviciilor DG REGIO, de a le ajuta, pentru ca imi doresc sa facem tot ce este omeneste posibil pentru ca romanii sa beneficieze de o infrastructura de transport moderna.

Stiu ca Ministerul Transporturilor lucreaza in prezent la o serie de proiecte, ceea ce este o veste buna. Totusi aceste proiecte trebuie sa fie suficient de mature pentru a permite inceperea efectiva a lucrarilor in cel mai scurt timp. Fara implementare pe teren, nu putem efectua platile aferente. Asa cum am spus mereu, eu si Comisia Europeana vrem sa ajutam Romania – depinde de autoritatile din tara sa valorifice acest sprijin.

Mai multe detalii aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top