Cum ar putea guvernantii sa deszapezeasca aproape gratis Romania, folosind fondurile europene

drum_iarna_deszapezit.jpg

drum_iarna_deszapezitProgramul Operational Sectorial Transporturi (POS-T) contine cel putin patru categorii de cheltuieli care ar putea fi eligibile pentru achizitia de utilaje din fonduri nerambursabile de la UE de catre administratorii de stat ai infrastructurilor rutiere si feroviare (CNADNR, respectiv CFR). Guvernul nu trebuie decat sa urmeze procedurile prevazute in Ghidul Solicitantului POS-T.

Axa Prioritara 3„Modernizarea sectorului de transport in scopul cresterii protectiei mediului si a sanatatii publice si sigurantei pasagerilor” – din cadrul POS-T, respectiv Masura 3.2 – „Imbunatatirea sigurantei traficului pe toate modurile de transport”.

Acesta este cadrul de finantare prin care Guvernul putea, de mai multi ani, sa obtina fonduri pentru achizitia de utilaje specifice deszapezirii, pe care sa le foloseasca in regie proprie pentru a completa sau chiar inlocui serviciile intretinere pe timp de iarna prestate de firmele subcontractoare.

Ce cheltuieli sunt eligibile

Ghidul Solicitantului POS-T, care poate fi gasit la o simpla cautare pe net, coroborat cu un Ordin Comun MT-MFE, arata ce cheltuieli pot fi considerate eligibile, adica posibil de decontat din fondurile structurale, in vederea atingerii scopului aratat mai sus.

Redam mai jos cateva exemple:

  • „Cresterea gradului de siguranta a traficului”
  • „Managementul, exploatarea si intretinerea infrastructurii”
  • „Facilitarea accesului la folosirea infrastructurii”
  • „Achizitia de materii prime si materiale”

POS-T se desfasoara pe tronsonul financiar 2007-2013, dar si acum, in 2014 – ca, de altfel, si in 2015 – se vor mai putea inainta cereri de finantare, toate axele prioritare avand sesiunile de depunere deschise.

Concret, din aceste fonduri, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) ar putea achizitiona freze de mare capacitate pentru deszapezirea drumurilor, iar CFR SA ar putea achizitiona grupuri hidraulice specifice deszapezirii cailor ferate.

Apoi ar utiliza aceste mijloace in regie proprie, fara sa mai contracteze firme private, sau doar pentru completarea lucrarilor prestate de particulari. Oricum, economisirea banilor din bugetul de stat ar fi substantiala, avand in vedre ca in fiecare an statul cheltuieste cel putin 80 de milioane de euro cu deszapezirile.

Cum a fost abandonata o initiativa din 2012

Alexandru Nazare, ministru al Transporturilor in iarna 2011-2012 (cand am avut inzapeziri masive, ca acum), sustine ca s-a interesat la Bruxelles, a vorbit cu comisarul european Johannes Hahn, apoi s-au facut demersurile necesare accesarii fondurilor din POS-T, dar proiectul a fost ulterior abandonat.

Recent, Nazare a transmis un comunicat de presa in care arata ca „Guvernul USL avea disponibile inca din 2012 fonduri europene pentru utilaje de deszapezire, astfel incat banii publici sa nu fie directionati catre firmele clientelei de partid”.

„In primavara anului 2012, dupa experienta acelei ierni grele in care foarte multi romani au avut de suferit in urma actiunilor indelungate de deszapezire, Guvernul a obtinut acordul de principiu al Comisiei Europene astfel incat si CNADNR si CFR sa isi poata achizitiona din fonduri europene nerambursabile utilaje proprii, moderne, cu care sa efectueze aceste operatiuni. In urma discutiilor cu oficialii Comisiei Europene a rezultat ca vor putea fi finantate utilaje care sa actioneze pe retele europene de drumuri si pe caile ferate, precum si pe caile navigabile, iar Ministerul Transporturilor urma sa transmita o analiza detaliata asupra tipurilor de utilaje, distributia acestora si conditiile meteorologice anuale”, arata fostul ministru, in comunicatul sau.

Cati bani putem lua

„Numai in cazul drumurilor, la o prima evaluare, CNADNR estima un necesar de 42,5 milioane de euro pentru achizitionarea acestor utilaje, sume care ar fi trebuit acoperite din fonduri europene nerambursabile”, a mai declarat Alexandru Nazare. El solicita ministrilor Dan Sova si Ramona Manescu „sa reia de urgenta acest proiect” si sa solicite finantare de la Comisia Europeana pentru utilaje de deszapezire astfel incat „sa se inchida o data pentru totdeauna acest robinet prin care se scurg banii de la bugetul de stat”.

Ce putem face de-acum incolo

Contactat de „Adevarul”, Alexandru Nazare a aratat ca si pentru tronsonul financiar 2014-2020 ar putea fi creata o axa prin care statul sa ia fonduri nerambursabile pentru achizitia utilajelor de deszapeziri. „Negocierea se poate relua din stadiul in care a ramas in 2012, nu trebuie repornit totul de la zero. Mai mult decat atat, daca ministrul Teodorovici (n.n. – Eugen Teodorovici, ministrul pentru Fonduri Europene) ar fi mai activ, el ar putea solicita introducerea in POS-T aferent tronsonului 2014-2020 un capitol special destinat acestor achizitii. POS-T pentru 2014-2020 se mai poate inca negocia”, ne-a declarat Alexandru Nazare.

El ne-a mai spus ca, din cate stie, majoritatea ministrilor care s-au perindat pe la Transporturi au agreat, in discursurile lor publice, ideea deszapezirii in regie proprie a drumurilor si cailor ferate.

Sursa: Adevarul.ro

De ce nu sunt accesati bani europeni pentru operatiuni de deszapezire? Spune-ti parerea in sectiunea de comentarii!

One Reply to “Cum ar putea guvernantii sa deszapezeasca aproape gratis Romania, folosind fondurile europene”

  1. Balici Mihai spune:

    Nu inteleg de ce nu folosesc programul POR -3.3 Imbunatatirea dotarii cu echipamente a bazelor operationale pentru interventii in situatii de urgenta
    Dar cineva care a facut documentatia spre aprobare la UE , a inscris ca fiind eligibili doar la nivel de ADR , adica dotez ADR NORD EST cu sediul la Neamt si fug cu masina in judetul Botosani
    Mai mult au inscris ca fiind eligibile doar echipamente in general pentru caz de accident nuclear , in loc sa inscrie echipamente pentru
    -dezapeziri
    -pentru inudatii
    -pentru cutremure
    -pentru inghet cazul Deltei Dunarii etc
    Dar aceste documentatii care trebuie aprobate de UE , SUNT FACUTE DE OAMENI FARA CEA MAI MICA EXPERIENTA DE VIATA, nu au o ora de productie , , de trai in mijlocul unei comunitati , nu au studiile necesare in aceste domenii
    Si uite asa avem bani la acest domeniu prin programul POR si nu sunt cheltuiti ,in schimb cheltuim cu perfectionari ,intruniri ,conferinte ,schimburi de experienta , in timp ce platim la UE taxa la buget 2 miliarde de euro pe an si tinem o cohorta de agentii cu salarii europene ,dar din banii tarisoarei noastre

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top