Cum controlam incasarile si platile firmei?

Criza financiara actuala aduce in prim plan managementul cash-ului, care devine o preocupare constanta pentru stabilitatea financiara a afacerii. Cash-flow-ul (fluxul de numerar) poate fi pozitiv sau negativ, in functie de rezultatul diferentei dintre incasarile si platile totale ale firmei.
Daca fluxul de numerar negativ este deja inregistrat la nivelul unei companii, situatia se poate agrava intr-un mod accelerat, daca nu se intervine printr-un plan de masuri corective rapid si eficient.
Daca fluxul de numerar a fost si este inca pozitiv, atunci firma trebuie sa anticipeze si sa controleze permanent fluxul incasarilor si platilor, astfel incat sa nu apara situatii de deficit financiar.

Incasarile firmei provin din incasarea vanzarilor de produse si servicii catre clienti, de investitii catre alti parteneri de afaceri si din incasarile de natura financiara, cum ar fi atragerea creditelor bancare si a capitalurilor de la actionari sau firme partenere.

Platile firmei  sunt generate de achizitiile de bunuri si servicii de la furnizori necesare pentru derularea activitatilor de exploatare si de investitii, de platile pentru personalul angajat, pentru datoriile bancare si pentru obligatiile fiscale.

Pentru evitarea lipsei de disponibilitati banesti si blocarea activitatii, trebuie corelate si echilibrate incasarile si platile pe termen scurt, mediu si lung, in functie de obiectivele si politicile fiecarei companii.

Printre politicile manageriale de firma care influenteaza in mod direct disponibilitatile banesti ale firmei se pot enumera:
* Politici care afecteaza incasarile:
– politica de vanzare si de acordare a creditelor comerciale pentru clienti;
– politica de atragere a surselor de finantare bancara pe termen scurt, mediu si lung;
* Politici care afecteaza platile:
– politica de achizitii de produse si servicii si de negociere a creditelor comerciale de la furnizori;
– politica de investitii in mijloace fixe sau de alta natura;
– politica de personal si de salarizare;
– politica de finantare si de rambursarea datoriilor de natura financiara (leasing, credite bancare);
– politica de distribuire si de plata a dividendelor.

Managementul incasarilor si platilor inseamna anticiparea, corelarea si controlul acestora pentru aceleasi perioade de timp, prin dezvoltarea si implementarea unui sistem de politici manageriale care sa asigure stabilitatea financiara a firmei.

Pentru studii de caz si alte informatii: http://abctrainingconsulting.ro/resurse/

Pentru evenimente dedicate: http://abctrainingconsulting.ro/evenimente/

About Anda Racsa

Antreprenor, manager, consultant, trainer ABC Training Consulting. 19 ani practica profesionala in domeniul managementului financiar al afacerii din care 9 ani experienta ca antreprenor si manager al firmei ABC Training Consulting. Certificari profesionale: Consultant bancar – certificat de IBR si CNFPA, promotia 2010; Auditor financiar – certificat de CAFR, promotia 2009; Formator (trainer) – certificat de CNFPA, promotia 2007. Furnizez servicii de training, consultanta si asistenta antreprenoriala si manageriala: Evaluarea fezabilitatii ideii sau a afacerii in derulare, Planificarea afacerii si elaborarea planului de afaceri antreprenorial si managerial, Organizarea si coordonarea contabilitatii manageriale afacerii, Managementul costurilor si al cash-flow-ului. Periodic organizez evenimente dedicate antreprenorilor, managerilor si specialistilor – unde dezbatem subiecte specifice managementului si optimizarii afacerii si identificam solutii si oportunitati de colaborare.

2 thoughts on “Cum controlam incasarile si platile firmei?”

  1. andaracsa spune:

    Mi-ar face mare placere sa revad Iasul, dar toate proiectele mele se deruleaza in Bucuresti, deocamdata.
    Poate la vara sau…poate se iveste o alta ocazie.
    Numai bine!

  2. Andrei Sava spune:

    Pe cand si la Iasi un astfel de eveniment? 🙂

    Toate cele bune,

    Andrei Sava

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *