Cum convingem un investitor sa ne finanteze afacerea

finanzierung.png

finanzierungStim cat de importanta este finantarea unei idei de afaceri si ca investitorul va va cere un plan de afacere pentru a vedea potentialul business-ului in care urmeaza sa intre.

Daca nu aveti un capital initial, oricat de buna ar fi ideea de afaceri, nu va fi suficient. 

Trebuie sa convingeti potentialii investitori, parteneri sau bancheri ca vor putea beneficia inzecit de pe urma capitalul investit. Planul de afaceri este instrumentul principal pentru atragerea unui investitor sau pentru obtinerea unui credit. De aceea, trebuie sa tratati crearea planului de afaceri cu aceeasi seriozitate si entuziasm cu care ati conceput ideea ce sta la baza planului respectiv. 

Cateva recomandari pentru a crea un document care va convinge investitorii sau finantatorii sa intre intr-un parteneriat de afaceri cu dvs.

1. Creati un document care poate fi citit in 5 minute

Niciun potential investitor, partener sau bancher nu citeste un plan de afaceri in intregime. De obicei, acesta se urmareste in linii mari.

Investitorii au capacitatea de a va spune dupa cinci minute: „Da”, „Nu” sau „Poate”. 90% din planuri sunt respinse in primele 5 minute.

Iata cinci lucruri importante, carora nu li se dedica mai mult de un minut pentru fiecare:

In primul rand, pe un investitor il va interesa industria in care activati. Despre ce tip de afacere este vorba? Companie de software, intreprindere de imobiliare, restaurant, agentie de turism etc.?

Al doilea lucru important este de cati bani este vorba. Aveti nevoie de un milion, jumatate de milion, o suta de mii?

In al treilea rand, investitorul va cere sa vada bilantul contabil. Bilantul contabil se afla, de obicei, la finalul planului, insa va sfatuim sa-l menționati la inceput, pentru ca investitorul sa nu fie nevoit sa piarda timpul cautand printre hartii. Bilantul contabil este imaginea afacerii dvs. Este cel mai bun document care dezvaluie detaliile financiare ale afacerii. Treceti in revista toate elementele cheie, pentru ca investitorul sa isi poata de seama cum v-ati gandit sa actionati.

Al patrulea lucru pe care orice investitor vrea sa-l cunoasca este profilul personalului. Va cere sa vada numele acestora si pozitiile pe care le ocupa. Cine sunt oamenii cheie din companie? Daca cunoaste pe cineva dintre ei? A colaborat cu vreunul dintre ei pana in momentul de fata? Daca da, se va intreba daca au returnat la timp mijloacele imprumutate? Daca au respectat toate prevederile contractuale?

Al cincilea aspect va fi analiza tabelelor, schemelor si diagramelor importante. Va lua in considerare punctul de echilibru al rentabilitatii, va verifica perioada de returnare a investitiei s.a.m.d.

2. Creati planuri de afaceri concrete si bine argumentate

Nu exista plan de afaceri finalizat doar in proportie de 95%. Acesta trebuie sa contina toate elementele necesare. Doar un plan de afaceri complet poate fi o garantie a faptului ca veti primi mijloacele necesare. Planul trebuie sa contina o parte introductiva, planul de productie, analiza pietei, planul de marketing, analiza financiara, analiza personalului, planul de management si analiza SWOT. Niciunul dintre segmentele enumerate nu trebuie sa lipseasca din planul de afaceri.

Cum puteti sti daca planul de afaceri este complet?

Nimic mai simplu. Inainte de a incepe sa scrieti un plan de afaceri, incercati sa procurati exemple de planuri de afaceri care au adus succes altor companii. Planuri care, datorita structurii si continutului lor, au dus la obtinerea mijloacelor financiare necesare. Analizati continutul acestor planuri, schemele, diagramele lor, modul in care sunt prezentate informatiile s.a.m.d. Acestea va vor ajuta foarte mult si va vor asigura redactarea mai usoara si mai rapida a planului de afaceri.

Copierea solutiilor altor companii (benchmarking) este o tehnica legitima pe care o folosesc multe companii de succes. Acest lucru nu reprezinta un furt, ci folosirea unor solutii de succes pentru a obtine solutii ideale in vederea realizarii propriilor planuri.

3. Puneti accent pe cea mai importanta parte a planului de afaceri – oamenii

Cel mai important segment al planului de afaceri nu este cel referitor la productie sau la marketing. Cea mai importanta parte a planului de afaceri sunt oamenii. Este incredibil, insa un numar foarte mic de planuri de afaceri este axat pe oameni. Se intampla adesea ca biografiile managerilor sa fie neclare, insuficiente sau sa se afle undeva la sfarsitul planului de afaceri. Si au si un aspect destul de plictisitor.

Se intampla foarte rar ca in planul de afaceri sa intalnim o sectiune in care sa fie mentionat cine sunt consultantii companiei, cine sunt avocatii, cine sunt contabilii, analistii, ce experienta de afaceri au acesti oameni si ce succese au avut în trecut.

Aceasta este o mare greseala. Daca aceasta parte a planului de afaceri este bine conceputa si clar prezentata, orice creditor, investitor sau finantator cu experienta va sti daca echipa cu care va colabora este una invingatoare.

Desigur, este important si cine conduce compania. Este acea persoana cu adevarat un lider, ce stil de conducere aplica, au oamenii incredere in el, il respecta?

4. Reduceti riscul investitiilor

Cum?

Reducand riscurile.

Principalul obstacol in calea aprobarii fondurilor este riscul. Riscul ca o operatiune de afaceri nu se va desfasura asa cum ati prezentat-o. Riscul ca nu veti reusi sa obtineti rezultatele promise. Riscul ca produsul, pentru a carui dezvoltare cereti bani, nu este cerut pe piata.

Pe scurt, un finantator nu isi asuma riscul de a comite greseli. Acest lucru este in special valabil astazi, in conditiile marii crize economice, cand acestia aproba din ce in ce mai greu mijloacele necesare. De aceea, orice afacere care inlatura in mod adecvat riscurile investitorului, primeste mijloacele financiare necesare.

Aveti grija sa reduceti intotdeauna riscul la zero. Cand riscul este zero, veti primi cu siguranta capitalul necesar.

Aveti grija sa reduceti intotdeauna riscul la zero. Cand riscul este zero, veti primi cu siguranta capitalul necesar.

5. Sa aveti pregatite raspunsuri la intrebarile dificile

Cel mai bun mod de a obtine bani este sa aveti raspunsuri la toate intrebarile incomode ale investitorilor. Daca nu aveti raspunsuri pertinente, atunci veti avea sanse minime sa primiti banii de care aveti nevoie. Ce va pot intreba:

  • De ce practicati astfel de preturi?
  • Ultima companie la care ati lucrat a dat faliment?
  • Ati mai avut alti parteneri? Daca da, de ce ati intrerupt colaborarea cu acestia?
  • Va vedeti pe termen lung in pozitia de director general al organizatiei?
  • Vi se pare important, in calitate de proprietar, sa detineti controlul asupra tuturor aspectelor legate de organizatie?
  • Cine sunt membrii echipei dvs.? Pentru ce companii au lucrat inainte de a fi angajatii dvs.? De ce au plecat din companiile respective?
  • Care sunt cele mai mari esecuri ale dvs.? In ce conditii s-au petrecut? Ce regretati?

Daca finantatorul va intreaba: „De ce consideraţi ca sunteti calificat/a sa manageriati aceasta organizatie?”, ii puteti raspunde: „Pana acum m-am descurcat destul de bine si am ajuns in punctul in care ne aflam acum. Daca vreodată va fi necesar, sunt pregatit/a sa las pe altcineva in locul meu.”

Daca un investitor va intreaba: „Cum veti proceda pentru a obtine lichiditatea organizatiei?”, ii puteti raspunde: „Stiu ca trebuie depus mult efort inainte de a ma gandi la lichiditate. Imi imaginez ca aceasta companie va deveni mare, de succes si independenta. In prezent, lucrez din toate puterile la realizarea acestui scop.”

Va sfatuim sa afisati raspunsurile la aceste intrebari incomode pe paginile introductive ale planului de afaceri. Astfel veti evita discutiile cu finantatorul si veti crea un plan de afaceri reusit, care va atrage mijloacele necesare afacerii dvs.

Articol semnat de Iulian Serban

E-mail: [email protected]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *