Cum evitam repetarea "modelului grecesc" in cazul Romaniei ~ Document de pozitie (varianta de lucru) in atentia Consiliului Presedintiei UE ~

structuralCu amabilul sprijin si in prezenta – in calitate de observator special – a Inaltului Reprezentant al Presedintiei Uniunii Europene in Romania, dl Jose de PIERPONT – din partea Ambasadei Regatului Belgiei, au avut loc la 15 octombrie 2010, la Palatul Parlamentului din Bucuresti, lucrarile Mesei Rotunde Europene cu titlul „Care este locul actual al Romaniei in Uniunea Europeana? Intre integrarea romilor si absorbtia fondurilor europene„, organizata de Fundatia EUROLINK – Casa Europei (HouseofEurope.ro) si, avand ca Partener Oficial, Societatea de Avocati NNDKP (nndkp.ro), Membra a SEE Legal.


1. Justificarea demersului

In spiritul unei transpuneri in practica a Cartei Drepturilor Fundamental, cheie de bolta a Tratatului de la Lisabobna al Uniunii Europene, obiectivul central al reuniunii a fost o evaluare globala cu rol de preventie de catre mediul academic si societatea civila a situatiei in care se afla integrarea Romaniei la aproape 4 ani de la aderarea la UE. In baza acesteia, initiatorii si participantii pe diferite domenii de expertiza au decis sa treaca la elaborarea Documentului de Pozitie, care sa formuleze propuneri, solicitari exprese si recomandari in atentia Presedintiei Consiliului UE si celorlalte principale institutii comunitare in vederea sensibilizarii acestora in raport cu situatia inca nesatisfacatoare a respectarii in practica a angajamentelor Statului roman fata de UE, ca si a drepturilor fundamentale si stimularii implementarii cetateniei europene, detinuta si de cetatenii romani. In subsdiar, organizatorii vizeaza nu o culpabilizare partizanala, ci o sprijinire mai activa a autoritatilor romane si a Parlamentului in a-si corecta in timp real si eficient deficientele de parcurs acumulate, in asa fel incat aderarea la Acordul Schengen sa nu sufere accidente sau amanari/conditionalitati suplimentare, iar eventualele noi penalizari, avertismente sau sanctiuni, care ar urma sa fie recomandate ori decise, sa nu afecteze in mod injust tot pe cetatenii obisnuiti si nu pe acei reprezentanti ai puterilor Statului si ai clasei politice ce au demonstrat lipsa de responsabilitate sau de consecventa, in raport cu propiile asumari si declaratii anterior exprimate.

2. Remarci, Propuneri si Solicitari oficiale

In urma desfasurarii acestui eveniment, precum si a demersurilor ulterioare s-a constituit un Grup Inerdisciplinar de Lucru care a sintetizat deja, in prima instanta, urmatoarele puncte centrale de focalizare care sa fie aduse in atentia Presedintiei Consiliului UE, a conducerii Comisiei Europene, mai ales a Comisarului Viviane Reding si a Directoratului General responsabil de Libertati si Drepturile Fundamentale ale cetatenilor, a grupurilor parlamentare principale din Parlamentul European, a Bancii Centrale Europene si a Ombudsmanului European.

Avand in vedere:

– situatia dificila, uneori tensionata prin care trece intregul proces de integrare europeana in contextul recesiunii financiare, in Romania in special,

– dar, mai ales, punerea tot mai frecventa sub semnul intrebarii a capacitatii institutional – adminsitrative a Statului roman (implicit a clasei sale politice) de gestionare a procesului de pregatire a aderarii la Acordul SCHENGEN, de absorbtie eficienta, corecta si transparenta a Fondurilor UE si de asumare a celorlalte angajamente europene luate de Romania,

– obiectivul principal de viitor al initiatorilor este solicitarea pe care dorim sa o formulam forurilor UE mentionate de a veghea si determina mult mai activ, flexibil si consecvent la modalitatile prin care Statul roman trebuie, in deplina maturitate, sa-si indeplineasca mai palpabil si mai coerent

– atat obligatiile si angajamentele europene parafate de Guvernul Romaniei,indiferent sub ce culoare politica a functionat acesta,

– cat si pe cele interne fata de proprii cetateni – mai ales in calitatea lor cea noua, de cetateni europeni cu drepturi depline si comparabile cu cele din celelalte 26 de State Membre.

In acest sens, pentru a reusi sa sprijinim sincer si ferm ridicarea Asteriscului din dreptul Romaniei de catre Comisia Europeana (exceptiile rezultate in urma Tratului de Aderare), organizatorii propun Consiliului Uniunii Europene sa pledeze e acum inainte nu pentru o indulgenta superficiala, pseudo-toleranta, indeosebi din partea Comisiei ci printr-un set de masuri speciale de monitorizare si evaluare paralela, mult mai intransigente si mai corelative decat cele prevazute in actualul Mecanism de monitorizare asupra Capitolului JAI al Comisiei, in relatie cu progresele si performantele invocate si sperate in momentul aderarii din anul 2007.

Pe de alta parte, solicitam respectuos, dar imperativ sprijinul concret al Comisarului Viviane Reding si a Directoratului General responsabil de Libertati si Drepturile Fundamentale ale cetatenilor al Statul roman trebuie sa ajunga sa-si manifeste in mod efectiv vocatia pentru apartenenta – in toate sectoarele – la constructia europeana, in asa fel incat cetatenii romani sa nu resimta doar masuri de austeritate si efectul procedurilor de infrigement tot mai numeroase, ci si firesti beneficii concrete, rezultate din procesul de integrare europeana.

Reprezentantii Grupului Interdisciplinar de Lucru cer, totodata, ca forurile competente UE sa implice cu adevarat si sa activeze mecanismul de monitorizare si sprijin, cat si fondurile ad-hoc necesare pentru ca societatea civila din Romania, inclusiv pe partenerii sociali relevanti si ai mediului de afaceri intr-un sistem de dialog structurat si de consultari intre Comisia Europeana – Guvern – Parlamentul European, in mod neipocrit, flexibil, transparent, pe termen lung, care sa conduca la o deblocare si revigorare dezirabila a spatiului public intern de comunicare, ca si de exercitare a cetateniei europene active in cadrul societatii romanesti, elemente de baza ale exercitiului democratic, printr-o urgenta implementare asistata a bunelor practici din alte State Membre UE.

Totodata, organizatorii propun Consiliului Presedintiei UE, precum si Consiliului European concentrarea pe studierea si sustinerea pe viitor asupra a trei tinte principale si fronturi de actiune, destinate indeplinirii angajamentelor Statului roman relative la integrare/armonizare legislativa si implementarea efectiva si intocmai a acesteia :

– reformarea profunda a sistemului de sprijinire a integrarii comunitatilor rome provenind din Romania, sub supervizarea exceptionala a reprezentantilor Presedintiei Consiliului UE si cu sprijinul adecvat al reprezentantelor diplomatice ale Membrilor Troikai comunitare;

– in baza unei evaluari rapide a consecintelor politice ale integrarii la timp in Spatiul Schengen – in absenta progreselor reale in combaterea prin mijloace juridice convingatoare -, a coruptiei institutionalizate si a efectelor lor adiacente, recomandarea unor alternative corective si conditionalitati stimulative, pentru indeplinirea obiectivului integrarii respective, in mod profitabil tuturor partilor, dar in special a asigurarii unor frontiere mai sigure si reducerea criminalitatii organizate si a coruptiei institutionalizate, pentru intreaga Uniune;

– regandirea rapida a intregului sistem de supervizare/gestionare a programelor cu fonduri UE, mai ales printr-o mult mai activa implicare a DG Regio din cadrul Comisiei si a celorlate directorate complementare, inclusiv prin prevederea delegarii de competente catre sectorul privat/bancar – renegociat special si aparte pentru Romania, in spiritul unei preventii a distorsionarii mecanismelor de absorbtie prevazute initial, precum si a asigurarii flexibilitatii, corectitudinii, eficientei si transparentei, impuse de reglementarile UE in vigoare. Consideram ca asemenea deziderate nu se vor putea realiza decat printr-un sprijin mult mai puternic din partea Comisiei Europene (indeosebi OLAF),dar si a Curtii Europene de Conturi de la Luxembourg – prin componenta sa de informare, advocacy si inalta expertiza juridica de consiliere specializata pe care o poate oferi aceasta importanta institutie a Uniunii.

Membrii Grupului Interdiciplinar de Lucru (Task Force) solicita Inaltilor Reprezentanti ai Presedintiei Consiliului European faptul ca sa convinga celelalte principale institutii UE, in primul rand Comisia, sa faca demersuri rapide pentru a sprijini valorificarea in mod inovativ si energic a rezultatelor obtinute prin refelctia si actiunile intreprinse pana in prezent, mai cu seama a initativelor realizate incepand inca din ajunul aderarii la UE, sub auspiciile Platformei de Actiune si Interventie Rapida a societa
tii civile „EU-RO Clearing Funds” si ale Programului Ombudsman-ul Fondurilor Europene si sa contribuie astfel la formularea unei noi atitudini si politici europene in raport cu „relaxarea” si relativul impas in care se afla procesul de integrare europeana de care sunt responsabile toate autoritatile Statului roman, inregistrat in cei 4 ani care au urmat aderarii, in frunte – ca garant – cu Seful Statului roman.

O Anexa la acest Document de Pozitie contine detalierea pe cele trei teme propuse a observatiilor, recomandarilor si propunerior sintetizate pana in prezent.

Pentru detalii suplimentare asupra materialelor si propunerilor supuse consultarii si a axelor dezbaterii, cei interesati pot consulta site-ul www.HouseofEurope.ro/taskforce.html.

Partenerii Media ai proiectului sunt: Agentia de Presa RADOR, CalendarEvenimente.ro, Tribuna Economica, NewsChannel.ro, Economie si Administratie Locala, Euroconsultanta-Ghidul Firmei, ClubAfaceri.ro, PRwave.ro, Finantare.ro, SmartFinancial.ro, SmartBank.ro, GhiseulBancar.ro, CaleaEuropeana.ro, Comunicatii Mobile, ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro, Early Warning Support – „EU-RO Clearing Funds”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top