Cum utilizam instrumentele concurentei pentru depasirea efectelor crizei economice din Romania – Concluziile si recomandarile editiei a VI-a a Forumului "Ziua Europeana a Concurentei si Competitivitatii"

structuralLuni, 29 noiembrie 2010, la sediul Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, s-au desfasurat lucrarile celei de a VI-a editii a „Zilei Europene a Concurentei si Competitivitatii in Romania„, organizata sub egida Platformei CEFTACCentral European Advocacy for a Fair & Transparent Competition, proiect fondat in anul 2004 cu sprijinul Uniuniii Europene, coordonat de Fundatia EUROLINK-Casa Europei.

Este urgenta si imperativa revigoarea eficientei si a transparentei institutionale a activitatii Consiliului Concurentei, a celorlalte autoritati de reglementare – in special ANRE

In interventia Reprezentantului Parlamentului European, Dl Euro-Deputat Petru LUHAN, special dedicata temei Forumului, acesta a scos in relief necesitatea unei imbunatatiri radicale a cooperarii si comunicarii inter-institutionale in slujba aplicarii efective a regimului concurentei comunitare, pe de-o parte, intre Parlamentul European si comisiile de specialitate ale Parlamentului roman, iar pe de alta parte, intre autoritatile de reglementare din Romania si decidentii europeni, in special Comisia Europeana. Numai astfel s-ar putea reusi in viitor o mai eficienta armonizare a palierelor legislativ, executiv si de protectie a drepturilor consumatorilor, in asa fel incat dezideratul integrarii economiei romanesti in Piata Unica Europeana sa devina treptat o realitate palpabila, subsumata strategiei Europa 2020. In centrul dezbaterilor, purtate in cadrul celor trei sectiuni de lucru, s-a aflat evaluarea publica a rezultatelor Consultarii Publice deschise asupra eficacitatii si transparentei activitatii autoritatilor de reglementare, in special a Consiliului Concurentei din Romania. Bilantul respectiv a revelat pe de parte, importanta si gravitatea problemelor pe care este chemat sa le reglementeze si „arbitreze” in economie, in principal, un organism precum Consiliul Concurentei, iar pe de alta parte, disfunctionalitatile majore semnalate de mediul de afaceri si asociatiile practicienilor din profesiile liberale. Majoritatea vorbitorilor au reprosat in mod direct lipsa unei suficiente implicari, a dialogului pragmatic si a cooperarii autoritatilor centrale pentru a putea realmente determina o deplina integrare a Romaniei in Piata Unica Europeana, o reformare reala a Statului si, in final  o crestere palpabila a calitatii produselor si serviciilor din unghiul de vedere al consumatorilor/beneficiarilor. S-a cerut ca o fermitate si o instransigenta mult sporite, din partea Consiliului Concurentei, care – asa cum s-a apreciat in Mesajul Oficial al Directorului General DG Concurenta al Comisiei Europene, Dr. Alexander ITALIANER, transmis forumului de la Bucuresti – autoritate care dispune deja, prin lege, de toate prerogativele si logistica necesare, sa determine, in mod concret, rezultate vizibile in supravegherea pietelor, sa conduca la imbunatatirea ofertei catre consumatori, la impiedicarea si combaterea numeroaselor abuzuri de pozitie dominanta, in special din partea marilor companii. Aceste companii sunt inca nesactionate, asa cum se intampla in celelalte State Membre UE, dupa cum a rezultat si in urma analizei, fundamentate recent si de Banca Mondiala. Concluzia respectiva s-a regasit in pozitia exprimata de reputatul expert economic Razvan ORASANU, consultant al raportului de audit intocmit de Banca Mondiala, precum si fost director in cadrul Consiliului Concurentei.

Participantii solicita interventia si sprijinul Consiliului Uniunii Europene referitor la reformarea compartamentului european al Statului roman si la tratarea drept cetateni europeni a propriilor sai cetateni

De altfel, absenta reprezentantilor Consiliului Concurentei de la dialogul cu organizatii precum CECCAR, Ordinul Arhitectilor si UPLR in ansamblu a fost interpretata de participanti precum un ingrijorator semn al opacizarii de comunicare a acestui organism, al altor autoritati de reglementare, precum si a ANRE si ANRMAP, institutii care nu au dat curs solicitarii oficiale a organizatorilor de formulare a punctului de vedere oficial asupra problemelor evidentiate in Sumarul Executiv al Rezultatelor Consultarii Publice al Platformei CEFTAC asupra activitatii de reglementare a concurentei din Romania (a se vedea www.houseofeurope.ro/ZiuaConcurentei2010.html), cat si in varianta intermediara a Documentului de Pozitie, care urmeaza a fi remis Consiliului Presedintiei UE, in ajunul Summit-ului din decembrie. In acelasi context, fostul presedinte al Consiliului Concurentei, Viorel MUNTEANU, a semnalat ca, in cazul constatarii unei excesive indulgente din partea autoritatilor romane in materie de sanctionare in timp util a politicilor anti-trust, s-ar putea ajunge, ca si in Slovacia, ca Directoratul General Concurenta din cadrul Comisiei Europene sa preia cazurile cele mai flagrante abuzuri de pozitie dominanta sau de tratare prea „toleranta” sau/si partinitoare, cu atat mai mult cu cat, dupa cum a aratat Raportul mentionat, acestea s-ar dovedi ca vizeaza favorizarea – ca tratament „informal” al abordarii -, a unor grupuri de companii precum cele grupate in cadrul AmCham sau al Asociatiei Romane a Producatorilor Internationali de Medicamente, ce par sa refuze, uneori, transparenta in prevenirea si tratarea cauzelor incriminate real sau potential de Consiliul Concurentei. In mod ingrijorator, lipsa unei suficiente transparente poate prejudicia, in ultima instanta, tot pe consumatorii finali, pe care autoritatile de resort sunt destinate sa ii protejze.

Situatia de profunda frustrare sociala si de blocaj al comunicarii publice pot fi contracarate numai prin militantismul civic al societatii civile din Romania si sprijinul focalizat al Uniunii Europene

Totodata, invitati de marca, precum Presedintele Knowledge Management Institute – sucursala Romania, Octavian SERBAN, Directorul ACRAFE (asociatia care reprezinta interesele consultantilor pentru Fondurile Europene), Marian DOBRILA, precum si Arh. Monica LOTREANU, din partea Ordinului Arhitectilor din Romania sau reprezentantul profesionistilor din PR – ARPP, Prof. Dumitru BORTUN (SNSPA) si Presedintele Asociatiei de Stiinte Alternative, Prof. Carmen COSTEA (ASE) au tras un virulent semnal de alarma, catre oficialii de la Bucuresti si Bruxelles, in asa fel incat sectorul achizitiilor publice sa ajunga sa se reformeze rapid si profund, administratia publica „sa iasa de pe contrasens”, iar angajatii Statului roman sa fie remotivati sa se concentreze pentru a recupera gravele decalaje, ce ne separa in prezent de restul UE in privinta respectarii contractelor, a principiilor de baza ale dialogului si ale informarii publice a cetatenilor de catre Stat.

In finalul dezbaterilor, sintetizam succint principalele propuneri formulate in cadrul lucrarilor:

  • infiintarea urgenta a unui centru national sau a unui mecanism impartial, credibil si coerent, sprijinit oficial de Comisia Europeana, de Guvern, de institutiile abilitate ale Statului – precum Consiliul Concurentei pentru o mai eficienta supraveghere a pietei din Romania in beneficiul legitim al consumatorilor si al realei integrari a economiei in Piata Unica Europeana;
  • readaptarea din mers a criteriilor de functionare a administratiei publice din Romania, indeosebi a celei afectate absorbtiei/accesarii Fondurilor UE, la instrumente masurabile de performanta prin de-politizare, convergenta institutionala si stimularea competentelor profesionaliste, a inovarii stiintifice si a dezvoltarii durabile, precum cele avuta in vedere de Alianta Profesionistilor pentru Progres, initiativa publica a societatii civile sustinuta deja de  personalitati marcante grupate intelectual in jurul Guvernatorului BNR, Acad. Mugur ISARESCU si a Directorului Centrului National pentru Dezvoltare Durabila, Calin GEORGESCU, in spiritul „Strategiei Europa 2020” a Uniunii Europene;
  • monitorizarea si realizarea unei responsabilizari publice complete si complexe a Consiliului Concurentei si a Autoritatii de Audit din cadrul Curtii de Conturi, in privinta derularii procedurilor de achizitii publice, mai ales in cazul marilor proiecte tehnice de infrastructura – atat din fonduri publice interne, cat si europene, pentru combaterea elocventa a neregulilor, arbitrariului si discretionarului care submineaza actualmente credibilitatea Statului roman per ansamblu;
  • spre evitarea repetarii unor decizii eronate si pagubitoare pentru Statul si contribuabililor romani, sprijinirea infiintarii si finantarii urgente de catre Consiliul Superior al Magistraturii a unor corpuri de expertiza si sprijin pentru fundamentarea economica si de management a curtilor de apel care au de a face cu litigii de concurenta.

Forumul a avut drept Partener Asociat C.E.C.C.A.R. – Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania, iar ca Sponsor Oficial Camera de Comert si Industrie a Romaniei si s-a bucurat, de asemenea, de amabilul sprijin al ROMTELECOM, CESIRO S.A. (Sighisoara), Ordinul Arhitectilor din Romania, Phaeton Gala. PR & Lobby Consulting si Tactic Communications.

Parteneri media: Agentia de Presa RADOR, Concurrences.com, e-Competitions, CalendarEvenimente.ro, Tribuna Economica, Ziarul TIMPUL, NewsChannel.ro, Economie si Administratie Locala, Euroconsultanta-Ghidul Firmei, ClubAfaceri.ro, PRwave.ro, Finantare.ro, SmartFinancial.ro, SmartBank.ro, GhiseulBancar.ro, CaleaEuropeana.ro, Comunicatii Mobile, ComunicateMedia.ro, StiriEvenimente.ro, Early Warning Support.

Informatii suplimentare pot fi consultate pe site-urile www.HouseofEurope.ro sau www.ceftac.ro.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *