De cate miliarde de euro are nevoie Romania pentru dezvoltarea infrastructurii

drumuri.jpg

Proiectele incluse in Master planul general de transport insumeaza circa 21 miliarde euro, iar pentru orizontul 2030 dezvoltarea infrastructurii este evaluata la 55 miliarde euro, inclusiv TVA, a anuntat fostul ministru al Transporturilor, Dan Costescu. „Din aceste sume, pana in prezent sunt certe doar 13 miliarde euro din care 6,8 miliarde euro fonduri europene iar restul pana la 13 miliarde euro de la bugetul de stat.  Pentru diferentele de la 13 miliarde euro pana la 21 miliarde euro si respectiv 55 miliarde euro nu s-a gasit inca finantare. Situatia este asemanatoare la nivelul comunitatii europene unde sunt identificate proiecte de 700 miliarde euro iar banii certi se ridica la 150 de miliarde euro”, a explicat Dan Costescu pe o retea de socializare.

Fostul ministru a precizat ca Master planul general de transport este elaborat de catre Ministerul Transporturilor in echipe mixte de experti proprii si consultanti externi, fiind avizat de ministerele competente, supus dezbaterii publice si apoi aprobat un guvern si respectiv Parlament. „Reteta uzuala a tarilor din zona de coeziune (aderate dupa anul 2000) este de a utiliza cu prioritate fondurile nerambursabile, combinate cu resurse de la bugetul de stat sau de la bugetele proprii ale companiilor de infrastructura. Diferentele neacoperite sunt asigurate de regula prin imprumuturi, in cat mai mare masura de la bancile de dezvoltare, existand insa si variante de completare de la bancile comerciale.  Romania nu face exceptie, asigurandu-si 13 miliarde euro din cele 21m miliarde euro necesare pana in 2020 de la UE si bugetul Romaniei, restul de 8 miliarde euro urmand a fi obtinute prin imprumuturi.  Atunci cand acestea pun presiune pe deficit exista si varianta obtinerii finantarii prin metode alternative: fie imprumuturi cu termene de gratie care sa mute presiunea in afara periodelor critice fie Parteneriate Public-Privat care sa ridice complet aceasta presiune,  e drept cu pretul cedarii anumitor privilegii catre partenerul privat”, a mai explicat fostul demnitar.

Schimbarea prioritatii proiectelor se pedepseste

Dan Costescu a mentionat ca modulul legislativ al Master planul general de transport contine prevederi care interzic si pedepsesc schimbarea nefundamentata  prioritizarii sau a structurii proiectelor asa cum au fost acestea stabilite prin lege. „Pentru a-inconferi Master planului general de transport o anumita flexibilitate, lista de proiecte prioritizate se poate adapta la noile nevoi, la inceputul fiecarui exercitiu financiar european”, a mai precizat fostul ministru al Transporturilor.

Sursa: Capital

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *