Detroit de Bahlui?

Primaria municipiului Iasi si-a aprobat la inceputul anului un buget de 895 milioane lei, umflat ca in fiecare an cu citeva sute de milioane. Dupa executia raportata recent la 6 luni insa, sunt sanse ca anul acesta sa fie batute toate recordurile de cabotinism. Daca la „Sectiunea de functionare”, cuprinzind 381 milioane lei (salarii, materiale, utilitati), executia e destul de echilibrata, la „Sectiunea pentru dezvoltare” (investitii) e prapad.

Aici s-au prevazut pompos venituri de 514 milioane lei pe an si 242,6 milioane lei pe semestrul I. De incasat, s-au incasat insa doar 22% fata de prevederile anuale si 46,5% fata de cele semestriale. Din fonduri europene de pilda, mult trimbitate in promisiuni, s-au incasat doar 20% din prevederile anuale si 38,8% din cele semestriale. Principala cauza: intirzierile inregistrate in realizarea proiectelor. Sumele ramase necheltuite din anii precedenti (20,9 milioane lei) au ramas in continuare neatinse.

La cheltuieli insa, unde suma prevazuta pentru dezvoltare este de 539,3 milioane lei, realizarile sunt catastrofale: doar 7,3% fata de bugetul anual si 14,8% fata de cel semestrial. Pe capitole, la „Transporturi”, unde situatia este atit de grea, s-au cheltuit doar 9,9% din prevederile perioadei, la „Combustibil si energie” – 4,6%, „Protectia mediului” – 0%, „Asigurari si asistenta sociala” – 11%, „Cultura, recreere, religie” – 0,6%, „Sanatate” – 0%, „Invatamint” -18% etc.

Mai dezastruos inca mi se pare faptul ca din creditele interne contractate pentru dezvoltare, de 56,6 milioane lei, s-au cheltuit doar 23%. Or, se stie ca pentru sumele puse la dispozitie de banci si necheltuite se platesc comisioane suplimentare. Iarasi, pe capitole realizarile pe 6 luni in cheltuirea acestor credite sunt de 0% la „Asigurari si asistenta sociala”, 4,5% la „Locuinte, servicii si dezvoltare publica”, 12,9% la „Transporturi” s.a.m.d. Se vede treaba ca Iasul nu mai are saraci, nu mai are nevoie de locuinte, de transport public etc.

Nici institutiile din subordinea Primariei nu stau mai bine la acest capitol, veniturile lor incasate pe 6 luni pentru dezvoltare variind intre 0% si 28,7%. La rindul lor, cheltuielile realizate variaza intre 0% si 54,1% din prevederile perioadei.

Ce demonstreaza aceste „realizari”. Intii faptul ca primaria s-a aruncat deodata in foarte multe proiecte de investitii, cu surse de finantare multiple (resurse proprii, resurse guvernamentale, credite, fonduri europene), dar nu reuseste sa tina pasul, respectiv sa mentina un acord intre graficele de executie si cele de finantare, ca sta prost in materie de pregatire a investitiilor, de la documentatia tehnico-economica si pina la contractare si monitorizare lucrari, ca are, in domeniul tehnic si urbanistic in special, o echipa extrem de slaba si a carei coordonare este extrem de deficitara, ca sa nu spun incompetenta, pina la nivelul cel mai inalt.

E usor sa faci un buget umflat, de ochii lumii. Dar sa nu cheltui aproape 400 milioane lei din el, adica aproximativ 40%, cum estimam ca se va intimpla pina la sfirsitul anului, este foarte grav. Iar cind nerealizarile vizeaza zone sensibile din buget, cum sunt investitiile, creditele, fondurile europene s.a. atunci trebuie sa-ti pui intrebari existentiale, gen: „Ce caut eu in aceasta functie?” .

In aceste conditii si in acest ritm, orasul va sta inca ani grei in transee, pentru ca mai toate termenele sunt depasite, iar banii necheltuiti. Nu mai vorbesc despre eficienta economico-sociala a acestor lucrari, despre calitatea lor, despre risipa, despre sutele de milioane datorii, despre birocratie si coruptie, despre indepartarea oricarui investitor strain care s-ar incumeta pe aceste meleaguri, despre plecarea spre alte zari a cca 60.000 de ieseni datorita lipsei oricarei perspective aici, sau despre raminerea crasa in urma in raport cu alte orase de talia noastra.

Schimbarile trebuie sa fie radicale si rapide, altfel bataia de joc de la RATP, CET, b-dul Stefan cel Mare si Sfint, Ciric, etc. se va multiplica, slutind si saracind un oras alta data frumos. Vrea cineva sa bage intreg orasul in insolventa ?

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-ansi-language:EN-US;
mso-fareast-language:EN-US;}

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *