Economia Digitala – introducere

Nu putem ignora faptul că modul în care se derulează afacerile se schimbă. Literatura vorbeşte despre aceste schimbări folosind superlative precum schimbări tehnologice, transformări revoluţionare, o nouă paradigmă, un tsunami al transformărilor etc. Evident că aceste transformări se manifestă şi la nivelul organizaţiei.
Tapscott a realizat o trecere în revistă a expresiilor folosite în literatură în vederea descrierii acestei noi organizaţii: astfel,
– Peter Drucker vorbeşte despre organizaţie în reţea (networked organization),
– Peter Senge despre organizaţia ce învaţă (learning organization),
– Davidow şi Malone vorbesc despre corporaţie virtuală (virtual corporation),
– Peter Keene despre organizaţia ce relaţionează (relational organization),
– Tom Peters despre organizaţia dementă (crazy organization),
– D. Quinn Mills despre organizaţia ciorchine (cluster organization),
– Charles Savage despre interacţiune şi formarea unei reţele umane (human networking),
– Russell Ackoff despre corporaţii democratice (democratic corporation),
– James Brian Quinn despre întreprinderea inteligentă (intelligent enterprise), iar
– Michael Hammer şi James Champy despre corporaţii ce se reinventează (reenginered corporation).
Indiferent de ce nume se alege, schimbările fundamentale sunt esenţiale. Aşa cum observă şi Scarlat economia digitală, prin intermediul unor medii precum intranet şi internetului, a creat noi modele de afaceri cum ar fi: e-business, e-banking, e-Government etc.
Evident, lista nu este închisă. De altfel, această lume a „e-” este practic interminabilă. Trăim într-o vreme în care aproape orice activitate umană poate fi transpusă în format electronic. Lista nu poate fi închisă din cel puţin două motive, zicem noi: odată, pentru că mediul de comunicare tinde să treacă de la electronic la cel mobil şi de aici observăm deja apariţia de noi modalităţi de derulare a afacerilor, dar şi a activităţilor uzuale, zilnice; iar a doua oară, pentru că asistăm la o dezvoltare incredibilă a tehnologiei în general, fapt care va duce desigur la apariţia unor activităţi sau moduri de derulare a acestora la care în prezent nici măcar nu ne putem gândi.

Valentin Mazareanu

Valentin Mazareanu

Valentin P. Mazăreanu, doctor în economie. Subiecte de interes: managementul riscului, securitatea informaţională, managementul proiectelor. Ocupaţii în prezent: project manager al www.managementul-riscurilor.ro, Co-Regional Director of PRMIA Bucharest Chapter, Director General al Paideia Consulting SRL Iasi, Expert IT în proiecte cu finanţare nerambursabilă. Studii: liceu militar, facultate de drept, master în Sisteme Informaţionale pentru Afaceri, studii doctorale în economie. Dezvoltare profesională: stagiu de cercetare în Franţa, Poitiers (subiect: managementul riscului); şcoală de vară în Finlanda, Jyvaskyla (subiect: managementul riscului, dreptul de proprietate intectuală, knowledge management); training internaţional Slovenia, Ljubljana (subiect: managementul proiectelor internaţionale); training naţional Romania, Iaşi (subiect: antreprenoriat, Analiză Tranzacţională, NLP, Comunicare şi Negociere).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top