Elemente legislative in transporturile aeriene – partea I.a

De la primul avion cu propulsie proprie si pina la naveta cosmica au trecut 100 de ani, rastimp in care aviatia s-a dovedit domeniul cel mai inovator din punct de vedere tehnic, cu cea mai rapida crestere economica, daca tinem cont de celelalte forme de transporturi si, invariabil, domeniul cel mai intens reglementat, ajustat, dezbatut, actualizat.

Sa retinem faptul ca anual, jumatate din populatia globului pamintesc efectueaza cel putin o calatorie cu avionul. Adica aproximativ 3 miliarde de oameni aloca o parte din veniturile personale acestei industrii, a carei contributii in PIB-ul mondial este de 8 % !

Daca in medie, conform datelor statistice ale AEA, aproximativ 5 milioane de oameni calatoresc zilnic cu avionul, populatia Romaniei ar putea fi stramutata in 4-5 zile, iar cea a Judetului Iasi in aproximativ 50-60 minute ( bineinteles, daca Iasul ar fi capabil sa dezvolte un aeroport la dimensiuni normale).

Daca se iau in considerare multi-culturalitatea si diversitatea teritoriala presupusa de operatiunile de transport aerian international, conditiile legislative diverse, restrictiile si reglementarile specifice, vom intelege lesne necesitatea unei riguroase ordonari legislative, trasatura care de altfel, este foarte importanta in industria noastra.

Organizatia Aviatiei Civile Internationale

In anul 1944, 52 de state participante la intrunirea de la Chicago sub egida ONU, au dezbatut timp de 5 saptamani aspecte importante ale transporturilor aeriene comerciale internationale. Desi aeronautica civila mai cunoscuse incercari de consens la nivel mondial ( Paris 1919, Varsovia 1929) inca persistau divergentele cu privire la monedele de decontare a operatiunilor, regimul trecerii frontierelor de stat, reglementarile vamale, contigentarile, practicile protectioniste de tot felul, slaba cooperare reciproca interstatala, traficul comercial de pasageri si marfa scazut in diversele teritorii nationale. De aceea s-a simtit nevoia unei armonizari legislative, o unifomizare procedurala care sa serveasca pe de o parte, intereselor comerciale comune, dar sa prezerve suveranitatea statala pe de alta parte.

About George Zaharia

Nascut in anul 1968, autorul a cunoscut o evolutie profesionala mai degraba surprinzatoare decat atent planificata, in sensul contemporan familial. Credem insa ca acesta este cazul a tot mai numerosi cititori, tinand cont de multiplele schimbari din vietile noastre, reformele educationale din tara noastra si restructurarile sectoarelor economice. Debutand ca un simplu muncitor in fabrica (1987) la varsta de 18 ani, un an mai tarziu Dl George Zaharia devenea membru intr-un colectiv de cercetare-proiectare, avansand in grad, pe masura ce era si student in cadrul Politehnicii. Anul 1989 a adus in vietile tuturor schimbari importante, iar in cazul de fata, a dus la schimbarea locului de munca si transferul in cadrul transporturilor feroviare. Absolvind Facultatea de Economie, sectia Management in anul 1998, urmeaza incadrarea in R.A. Aeroportul Iasi, unde ceva timp mai tarziu ocupa functia de coordonator al serviciilor operationale aeroportuare iar ulterior functia de director adjunct. In prezent, autorul este reprezentantul companiei Austrian Airlines in Iasi. In toti anii de cand a lucrat in aviatie, autorul, a participat si coordonat un mare numar de proiecte de dezvoltare in domeniul transporturilor aeriene, pornind de la promovarea serviciilor de transport aerian sau modernizarea activitatilor operationale pana la proiecte de finantare europeana pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *