Elemente legislative in transporturile aeriene – partea I.b

Rezultatele Conventiei de la Chicago au fost multiple si benefice pentru dezvoltarea economica si sociala a tuturor partilor implicate. Astfel, sunt adoptate principiile cooperarii internationale in domeniul transporturilor aeriene comerciale prin textul conventiei, structurat in 96 de articole

Statele participante isi recunosc formal reciproc suveranitatea asupra spatiului aerian si teritoriului national, mentionand ca nici un zbor regulat nu poate opera in acest cadru fara aprobare prealabila. Principiile convenite vizau in special :

  1. Reglementarea unifoma a navigatiei aeriene

  2. Instalarea si administrarea mijloacelor de navigatie aeriana.

  3. Facilitarea transporturilor aeriene, reducand formalitatile vamale si de trecere a frontierei.

De asemenea, statele semnatare ale Conventiei convin sa adopte la nivel national prin promulgarea de legi si reglementari, toate hotaririle adoptate in cadrul dezbaterilor comune, purtand astfel denumirea de “state contractante”.

Se infiinteaza un organism permanent – ICAO (International Civil Aviation Organisation) – insarcinat cu administrarea principiilor cooperarii pe termen lung, abilitat sa emita Standarde si Practici Recomandate ( SARP) specificate, in ceea ce astazi sunt denumite “anexele ICAO” – texte anexa a Conventiei. Anexele ICAO, mentioneaza toate standardele internationale cu privire la :

Anexa 1 – Licentierea personalului aeronautic

Anexa 2 – Regulile Aerului

Anexa 3 – Serviciile Meteorologice in Navigatia Aeriana Internationala

Anexa 4 – Hartile Aeronautice

Anexa 5 – Unitatile de masura utilizate in operatiunile aeriene si de sol

Anexa 6 – Operarea Aeronavelor

Anexa 7 – Nationalitatea si Inmatricularea Aeronavelor

Anexa 8 – Navigabilitatea aeronavelor

Anexa 9 – Facilitati

Anexa 10 – Telecomunicatiile Aeronautice

Anexa 11 – Serviciile de Trafic Aerian

Anexa 12 – Cautarea si Salvarea

Anexa 13 – Investigarea Accidentelor Aeronautice

Anexa 14  – Aerodromuri

Anexa 15 – Serviciile de Informare Aeronautica

Anexa 16 – Protectia Mediului

Anexa 17 – Securitatea Aeronautica – Prevenirea Actelor de Interventie Ilicita asupra Aviatiei Civile

Anexa 18 – Transportul Aerian al Bunurilor Periculoase

 In cadrul acestora, intr-o abordare tematica extinsa, standardele si recomandarile practice functioneaza ca adevarate linii directoare pentru specialistii din industria aeronautica la nivelul fiecarei tari membre unde, normele interne ( nationale ) se elaboreaza si sunt adoptate prin mecanismul legislativ ( parlamentar, prezidential…etc). Una dintre obligatiile asumate de tarile participante in cadrul Adunarii Generale este sa adopte intocmai hotaririle comune ale ICAO, existand totusi posibilitatea tehnica de indeplinire partiala a cerintelor, urmare a unor particularitati ce vizeaza tara respectiva ( cum ar fi marginirea teritoriala pe apa sau uscat, relief muntos sau de ses, conditii climaterice deosebite etc). In acest caz tara respectiva se obliga sa notifice ICAO si sa publice in AIP-ul sau diferentele ori abaterile de la standardele internationale. ( A.I.P. – Aeronautical Information Publication – Publicatia de Informare Aeronautica – Obligatorie pentru orice tara membra, in cadrul careia vom gasi toate regulile specifice traficului aerian la nivel national).

George Zaharia

George Zaharia

Nascut in anul 1968, autorul a cunoscut o evolutie profesionala mai degraba surprinzatoare decat atent planificata, in sensul contemporan familial. Credem insa ca acesta este cazul a tot mai numerosi cititori, tinand cont de multiplele schimbari din vietile noastre, reformele educationale din tara noastra si restructurarile sectoarelor economice. Debutand ca un simplu muncitor in fabrica (1987) la varsta de 18 ani, un an mai tarziu Dl George Zaharia devenea membru intr-un colectiv de cercetare-proiectare, avansand in grad, pe masura ce era si student in cadrul Politehnicii. Anul 1989 a adus in vietile tuturor schimbari importante, iar in cazul de fata, a dus la schimbarea locului de munca si transferul in cadrul transporturilor feroviare. Absolvind Facultatea de Economie, sectia Management in anul 1998, urmeaza incadrarea in R.A. Aeroportul Iasi, unde ceva timp mai tarziu ocupa functia de coordonator al serviciilor operationale aeroportuare iar ulterior functia de director adjunct. In prezent, autorul este reprezentantul companiei Austrian Airlines in Iasi. In toti anii de cand a lucrat in aviatie, autorul, a participat si coordonat un mare numar de proiecte de dezvoltare in domeniul transporturilor aeriene, pornind de la promovarea serviciilor de transport aerian sau modernizarea activitatilor operationale pana la proiecte de finantare europeana pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top