Rezultatele Conventiei de la Chicago au fost multiple si benefice pentru dezvoltarea economica si sociala a tuturor partilor implicate. Astfel, sunt adoptate principiile cooperarii internationale in domeniul transporturilor aeriene comerciale prin textul conventiei, structurat in 96 de articole
Statele participante isi recunosc formal reciproc suveranitatea asupra spatiului aerian si teritoriului national, mentionand ca nici un zbor regulat nu poate opera in acest cadru fara aprobare prealabila. Principiile convenite vizau in special :
-
Reglementarea unifoma a navigatiei aeriene
-
Instalarea si administrarea mijloacelor de navigatie aeriana.
-
Facilitarea transporturilor aeriene, reducand formalitatile vamale si de trecere a frontierei.
De asemenea, statele semnatare ale Conventiei convin sa adopte la nivel national prin promulgarea de legi si reglementari, toate hotaririle adoptate in cadrul dezbaterilor comune, purtand astfel denumirea de “state contractante”.
Se infiinteaza un organism permanent – ICAO (International Civil Aviation Organisation) – insarcinat cu administrarea principiilor cooperarii pe termen lung, abilitat sa emita Standarde si Practici Recomandate ( SARP) specificate, in ceea ce astazi sunt denumite “anexele ICAO” – texte anexa a Conventiei. Anexele ICAO, mentioneaza toate standardele internationale cu privire la :
Anexa 1 – Licentierea personalului aeronautic
Anexa 2 – Regulile Aerului
Anexa 3 – Serviciile Meteorologice in Navigatia Aeriana Internationala
Anexa 4 – Hartile Aeronautice
Anexa 5 – Unitatile de masura utilizate in operatiunile aeriene si de sol
Anexa 6 – Operarea Aeronavelor
Anexa 7 – Nationalitatea si Inmatricularea Aeronavelor
Anexa 8 – Navigabilitatea aeronavelor
Anexa 9 – Facilitati
Anexa 10 – Telecomunicatiile Aeronautice
Anexa 11 – Serviciile de Trafic Aerian
Anexa 12 – Cautarea si Salvarea
Anexa 13 – Investigarea Accidentelor Aeronautice
Anexa 14 – Aerodromuri
Anexa 15 – Serviciile de Informare Aeronautica
Anexa 16 – Protectia Mediului
Anexa 17 – Securitatea Aeronautica – Prevenirea Actelor de Interventie Ilicita asupra Aviatiei Civile
Anexa 18 – Transportul Aerian al Bunurilor Periculoase
In cadrul acestora, intr-o abordare tematica extinsa, standardele si recomandarile practice functioneaza ca adevarate linii directoare pentru specialistii din industria aeronautica la nivelul fiecarei tari membre unde, normele interne ( nationale ) se elaboreaza si sunt adoptate prin mecanismul legislativ ( parlamentar, prezidential…etc). Una dintre obligatiile asumate de tarile participante in cadrul Adunarii Generale este sa adopte intocmai hotaririle comune ale ICAO, existand totusi posibilitatea tehnica de indeplinire partiala a cerintelor, urmare a unor particularitati ce vizeaza tara respectiva ( cum ar fi marginirea teritoriala pe apa sau uscat, relief muntos sau de ses, conditii climaterice deosebite etc). In acest caz tara respectiva se obliga sa notifice ICAO si sa publice in AIP-ul sau diferentele ori abaterile de la standardele internationale. ( A.I.P. – Aeronautical Information Publication – Publicatia de Informare Aeronautica – Obligatorie pentru orice tara membra, in cadrul careia vom gasi toate regulile specifice traficului aerian la nivel national).