La 21 de ani dupa Conventia de la Chicago, Romania devine stat membru cu drepturi si obligatii depline, contractant ICAO, prin Decretul nr. 194 din 26 Aprilie 1965.
In acest fel, tara noastra se bucura, alaturi de celelalte tari, de “Libertatile Aerului”, acorduri bilaterale incheiate prin negociere directa intre state, urmarindu-se facilitarea transporturilor aeriene la nivel global, acordarea reciproca de privilegii si drepturi. Varietatea discrepantelor intre statele implicate in operatiunile de transport aerian, au facut ca “Libertatile Aerului” sa fie grupate in citeva domenii :
“Libertatile Tehnice” – reglementand survolul teritorial si aterizarea in conditii de urgenta sau din motive tehnice ( non-comerciale).
“Libertatile Comerciale” – adoptarea de acorduri reciproce cu privire la drepturile de operare comerciala, punctele de operare, nationalitatea transportatorilor care se bucura de aceste drepturi. Se adopta si unele masuri potectioniste cum ar fi interzicerea cabotajului.
“Libertatile Moderne” – rezultate din cele de mai sus si ca o consecinta fireasca a dezvoltarii traficului, determinand incheierea de acorduri de tip “code sharing” ,sau la nivel macro, acorduri de tip “open skies”.
Asadar, ICAO este organismul legislativ cel mai important din aviatie, urmarind in mod oficial dezvoltarea relatiilor comerciale intre state prin intermediul transporturilor aeriene, precum si prevenirea utilizarii abuzive a acestora.
In ciuda eforturilor de prietenie si cooperare, in citeva situatii notabile, transportul public aerian de pasageri se confrunta cu acte teroriste, chiar inca din anii 60-70.
Dificultatile juridice intampinate de statele implicate in evenimentele de aceasta natura, au determinat intoarcerea la masa negocierilor pentru a procedura in mod mai clar si mai precis responsabilitatile, drepturile si obligatiile partilor implicate.