Elemente legislative in transporturile aeriene – partea I.c

La 21 de ani dupa Conventia de la Chicago, Romania devine stat membru cu drepturi si obligatii depline, contractant ICAO, prin Decretul nr. 194 din 26 Aprilie 1965.

In acest fel, tara noastra se bucura, alaturi de celelalte tari, de “Libertatile Aerului”, acorduri bilaterale incheiate prin negociere directa intre state, urmarindu-se facilitarea transporturilor aeriene la nivel global, acordarea reciproca de privilegii si drepturi. Varietatea discrepantelor intre statele implicate in operatiunile de transport aerian, au facut ca “Libertatile Aerului” sa fie grupate in citeva domenii :

Libertatile Tehnice” – reglementand survolul teritorial si aterizarea in conditii de urgenta sau din motive tehnice ( non-comerciale).

Libertatile Comerciale” – adoptarea de acorduri reciproce cu privire la drepturile de operare comerciala, punctele de operare, nationalitatea transportatorilor care se bucura de aceste drepturi. Se adopta si unele masuri potectioniste cum ar fi interzicerea cabotajului.

Libertatile Moderne” – rezultate din cele de mai sus si ca o consecinta fireasca a dezvoltarii traficului, determinand incheierea de acorduri de tip “code sharing” ,sau la nivel macro, acorduri de tip “open skies”.

Asadar, ICAO este organismul legislativ cel mai important din aviatie, urmarind in mod oficial dezvoltarea relatiilor comerciale intre state prin intermediul transporturilor aeriene, precum si prevenirea utilizarii abuzive a acestora.

In ciuda eforturilor de prietenie si cooperare, in citeva situatii notabile, transportul public aerian de pasageri se confrunta cu acte teroriste, chiar inca din anii 60-70.

Dificultatile juridice intampinate de statele implicate in evenimentele de aceasta natura, au determinat intoarcerea la masa negocierilor pentru a procedura in mod mai clar si mai precis responsabilitatile, drepturile si obligatiile partilor implicate.

About George Zaharia

Nascut in anul 1968, autorul a cunoscut o evolutie profesionala mai degraba surprinzatoare decat atent planificata, in sensul contemporan familial. Credem insa ca acesta este cazul a tot mai numerosi cititori, tinand cont de multiplele schimbari din vietile noastre, reformele educationale din tara noastra si restructurarile sectoarelor economice. Debutand ca un simplu muncitor in fabrica (1987) la varsta de 18 ani, un an mai tarziu Dl George Zaharia devenea membru intr-un colectiv de cercetare-proiectare, avansand in grad, pe masura ce era si student in cadrul Politehnicii. Anul 1989 a adus in vietile tuturor schimbari importante, iar in cazul de fata, a dus la schimbarea locului de munca si transferul in cadrul transporturilor feroviare. Absolvind Facultatea de Economie, sectia Management in anul 1998, urmeaza incadrarea in R.A. Aeroportul Iasi, unde ceva timp mai tarziu ocupa functia de coordonator al serviciilor operationale aeroportuare iar ulterior functia de director adjunct. In prezent, autorul este reprezentantul companiei Austrian Airlines in Iasi. In toti anii de cand a lucrat in aviatie, autorul, a participat si coordonat un mare numar de proiecte de dezvoltare in domeniul transporturilor aeriene, pornind de la promovarea serviciilor de transport aerian sau modernizarea activitatilor operationale pana la proiecte de finantare europeana pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *