Elemente legislative in transporturile aeriene – partea I.d

Alte Conventii Internationale asupra Aviatiei Civile

Conventia de la Tokyo – 1963 – Aceasta specifica faptul ca Statul de Inmatriculare a aeronavei respective are competenta exercitarii jurisdictiei impotriva actelor ilicite savarsite la bord. Scopul este ca indiferent unde se produce actul de incalcare a legii, acesta sa nu treaca nepedepsit. Deoarece unele fapte petrecute la bordul unei aeronave pot pune in pericol siguranta zborului, a pasagerilor sau pot produce pagube materiale, ori pot prejudicia ordinea si disciplina la bord, comandantul aeronavei sau membrii echipajului delegati de catre acesta pot preveni astfel de evenimente luand masura debarcarii persoanei / persoanelor in cauza.

In situatia anticiparii sau chiar a petrecerii unui act de preluare ilicita a controlului unei aeronave, statele semnatare ale Conventiei sunt obligate sa adopte toate masurile pentru a restaura ordinea si a reda controlul aeronavei comandantului.

Conventia de la Haga – 1970 – Urmare a unor actiuni teroriste de deturnare a unor zboruri in anii 60, s-au stabilit pe plan international masuri comune ce vizau in mod clar modul de actiune in cazul preluarii neautorizate a controlului unei aeronave. De asemenea, s-au stabilit pedepsele pentru savirsirea acestei fapte, procedura luarii in custodie a suspectilor, extradarea s.a.m.d.

Conventia de la Montreal – 1971 – Evident ca textul negociat la Haga era incomplet, referindu-se doar la deturnarea unei aeronave, iar la Tokyo nu s-a reusit surprinderea detaliata a actelor de tip terorist sau de indisciplina la bordul aeronavelor de transport public. Conventia de la Montreal este corect denumita Conventia de Prevenire a Actiunilor Ilicite Orientate asupra Sigurantei Aviatiei Civile si detaliaza foarte precis toate faptele savirsite sau intentia, in mod direct sau prin complicitate, procedurile pentru punerea sub acuzare a celor vinovati sau suspectati de :

  1. Acte de violenta la bord care pun in pericol viata pasagerilor sau integritatea aeronavei sau/si a bunurilor materiale.

  2. Distrugerea partiala sau totala a unei aeronave in serviciu, cauzarea de stricaciuni care ii afecteaza siguranta in exploatare sau care nu-i mai permit utilizarea pentru zbor.

  3. Plasarea la bordul aeronavei a oricarui tip de dispozitiv capabil sa produca distrugeri sau defectiuni aeronavei sau sa o excluda de la zbor.

  4. Distrugerea sau defectarea oricarui mijloc de navigatie aeriana sau interferarea cu corecta functionare a acestuia.

  5. Comunicarea de informatii cu buna stiinta false, astfel incat sa fie pusa in pericol siguranta aeronavei in zbor.

Protocolul suplimentar al Conventiei de la Montreal – In anul 1988, s-au completat prevederile specificate anterior ca fiind acte de interventie ilicita, acestea extinzandu-se asupra aeroporturilor ce deservesc aviatia civila internationala, constiutindu-se astfel in acte de violenta si :

  • Uzul intentionat si ilicit de arma / substanta / dispozitiv asupra unei persoane pe teritoriul unui aeroport international care sa cauzeze sau sa poata cauza ranirea sau decesul acesteia.

  • Utilizarea oricarui dispozitiv, substante sau folosirea oricarei arme in scopul distrugerii partiale sau totale a unei facilitati aeroportuare, a unei aeronave stationate si aflata in afara serviciului sau perturbarea serviciilor din cadrul unui aeroport.

Toate aceste masuri si prevederi au rolul de a procedura actiunile de interventie ale statelor membre in cazul unor acte de terorism. Din nefericire, ele sunt rodul experientelor, deoarece intreaga omenire a asistat inmarmurita la numeroase atacuri lansate asupra aviatiei civile de-a lungul scurtei sale istorii moderne.

Acesta a fost cazul in septembrie 1970 cind un grup inarmat de militanti palestinieni au deturnat 5 zboruri internationale in Jordania, pe un aerodrom parasit din desert, la 30 mile de Amman. Dupa citeva zile de sechestrare a celor aproximativ 300 de persoane cand s-au organizat chiar si conferinte de presa in desertul Jordanian la fata locului, teroristii au aruncat in aer aeronavele dupa ce in prealabil se negociase eliberarea ostatecilor si debarcarea lor.

About George Zaharia

Nascut in anul 1968, autorul a cunoscut o evolutie profesionala mai degraba surprinzatoare decat atent planificata, in sensul contemporan familial. Credem insa ca acesta este cazul a tot mai numerosi cititori, tinand cont de multiplele schimbari din vietile noastre, reformele educationale din tara noastra si restructurarile sectoarelor economice. Debutand ca un simplu muncitor in fabrica (1987) la varsta de 18 ani, un an mai tarziu Dl George Zaharia devenea membru intr-un colectiv de cercetare-proiectare, avansand in grad, pe masura ce era si student in cadrul Politehnicii. Anul 1989 a adus in vietile tuturor schimbari importante, iar in cazul de fata, a dus la schimbarea locului de munca si transferul in cadrul transporturilor feroviare. Absolvind Facultatea de Economie, sectia Management in anul 1998, urmeaza incadrarea in R.A. Aeroportul Iasi, unde ceva timp mai tarziu ocupa functia de coordonator al serviciilor operationale aeroportuare iar ulterior functia de director adjunct. In prezent, autorul este reprezentantul companiei Austrian Airlines in Iasi. In toti anii de cand a lucrat in aviatie, autorul, a participat si coordonat un mare numar de proiecte de dezvoltare in domeniul transporturilor aeriene, pornind de la promovarea serviciilor de transport aerian sau modernizarea activitatilor operationale pana la proiecte de finantare europeana pentru dezvoltarea infrastructurii aeroportuare.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *