Evaluatorii proiectelor de fonduri UE – functionari publici, profesionisti privati in slujba Statului sau consultanti ratati ?

Evaluatorii proiectelor de fonduri UE

– functionari publici, profesionisti privati in slujba Statului sau consultanti ratati ?

A aparut la noi o noua struto-camila, in buna traditie a lui Dimitrie Cantemir, din care rareori evadam spre originalitate sau normalitate.

E vorba de evaluatorii “independenti”, care nu sunt angajati ai Statului sau ai agentiilor ce se ocupa cu managementul si implementarea fondurilor UE, ci sunt specialisti privati platiti de acestea pentru serviciile lor. Acestia ar trebui sa ajute agentiile in evaluarea si selectarea proiectelor cele mai bune, care sunt bine concepute, scrise si care indeplinesc cel mai bine obiectivele fondurilor europene.

Faptul ca a gresi e uman, ca oamenii nu sunt perfecti, asadar nici procesul de evaluare a proiectelor depuse nu poate fi perfect sau lipsit de incidente, e un dat. Comunitatea de afaceri, consultantii, bancile si alti “stakeholderi” direct interesati nu asteapta lucruri ideale, ci lucruri decente si perfectibile.

Problema insa se iveste atunci cand se ajunge la abuzuri, la subiectivism grosolan si chiar la rea-vointa din partea acestor “specialisti independenti”. Cautand mai adanc in interiorul sintagmei descoperim “coada la pruna”: acesti oameni sunt prea rar specialisti si foarte rar independenti. Majoritatea lor provine chiar din consultanta. E clar ca un consultant care nu a rezistat pe piata si a apelat la aceasta “solutie de avarie” nu poate fi dintre cei mai buni. Daca vreunul indeplineste amblele roluri “in paralel” – de consultant pentru unii si de evaluator “independent” pentru Stat – atunci avem deja un conflict de interese si in functie de circumstante se poate ajunge la limita DNA-ului. Daca nu exista acest conflict de interese, ramane prima varianta, avem de-a face cu consultanti ‘faliti’ care si-au gasit un job de refugiu. Aici insa, ei au posibilitatea sa isi refuleze anumite nemultumiri mai vechi, indreptandu-si vechile frustrari impotriva celor ce au ramas in consultanta, sau chiar impotriva afaceristilor ce nu le-au recunoscut valoarea pe cand se aflau pe partea privata a baricadei.

In plus, si geografia (economica si culturala) a Romaniei ne poate juca feste. E usor si tentant pentru un evaluator “independent” dintr-un oras mic, in care de-abia trece trenul si nu exista nicio universitate, sa fie “rau” cu dosarele elaborate de catre consultanti din marile centre universitare. Si mai ales fata de “’miticii’ aia ingamfati din Bucuresti”. „…firme din Bucuresti care va iau atatia bani, domnilor (viitori) beneficiari… de ce nu apelati la noi?”. Nu am pus ghilimelele aiurea, am citat din gandirea acestor oameni. Pardon, rectific, acest ultim dialog a fost purtat chiar de catre personalul local al unei agentii care pana mai ieri se numea SAPARD (si cred vom dota cu microfon / reportofon clientii de acum incolo pentru a incepe o colaborare si cu DNA).

In finalul acestui pamflet (?) nereusit, vreau sa intreb managerii publici ai ACIS, MEF si tuturor ministerelor si agentiilor implicate: cand veti publica GRILELE de evaluare, cu transparenta si promptitudine, in asa fel incat mediul de afaceri, IMM si antreprenori, plus consultantii acestora, sa nu mai poata fi calcati in picioare de catre acei evaluatori (speram – o minoritate) fara pregatire adecvata, care au esuat recent intr-un domeniu asupra caruia dobandesc de acum putere de decizie?

Radu Limpede – Decembrie 2008

About Radu Limpede

Economist cu experienta de 14 ani pe piata financiara din Romania. 7 ani pe Piata de Capital si de 7 ani pe Finantari Nerambursabile pt IMM + Bancare + M&A, Venture Capital / Private Equity

5 thoughts on “Evaluatorii proiectelor de fonduri UE – functionari publici, profesionisti privati in slujba Statului sau consultanti ratati ?”

  1. carmen dobromir spune:

    cum poti devenii evaluator al proiectelor europene ?
    ce conditii trebuie sa indeplinesti /

  2. Mihaila Raul spune:

    Problema este de a crea un mecanism pentru corectarea potentialelor abuzuri ale comisiilor de evaluare. Acum , daca ai de facut o reclamatie, reclami la cei care te-au judecat prima data. Eu cred ca poate fi creat un mecanism independent de solutionare a contestatiilor. Ca in justitie, o instanta suprema la care sa ai dreptul sa faci recurs.
    Eu personal am fost evaluator si sunt acum persoana care elaboreaza proiecte. M-am confruntat si cu situatii in care m-au judecat unii cu mai putina expertiza si au dat decizii neplacute pentru mine. Nu pot spune ca a fost intentionat, dar nici ca neintentionat. Problema este una politica, cum bine a vazut cineva. Fiind vorba de bani multi de distribuit, pozitiile la evaluare sunt foarte cautate si putini au acces. Evaluatorul independent este unul dintre cei 5 membri ai unei comisii (cum a fost cazul meu). Restul sunt angajti ai organismului de implementare, care au si ei un sef, care la randul lui e numit de cineva, etc. Inca mai cred ca e posibil de facut un mecanism de reducere a abuzurilor. Cunosc cazuri in care s-a creat o adevarata mafie in jurul unor unitati de implementare. Fosti angajati ai acestora si-au facut firme de consultanta si proiectele lor intra fara probleme datorita relatiilor pe care le au. Banii se ruleaza si ajung si la sefii de la unitatile de implementare. Ce face un consultant independent? Joaca cum i se canta pentru ca altfel nu mai prinde slujba.
    As ridica o alta problema. Toata lumea spune de absorbtia fondurilor europene, insa pe nimeni nu intereseaza cum se face aceasta absorbtie. S-a ajuns in situatia in care se face extindere retea alimentare cu apa in comuna X desi la reteaua existenta de 3 ani nu s-a abonat nici un consumator; sau se asfalteaza drum comunal pe coclauri pe unde nu trec decat masini forestiere care il degradeaza in 6 luni. Este o risipa imensa si nu exista un mecanism de autocontrol. Acesti bani europeni ar trebui sa creeze bunastare, dar eu cred ca doar 10% se cheltuie in mod real cu folos.

  3. Antonela spune:

    uite, vezi, deja apar semnale 🙂
    Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP) pune la dispoziţia publicului, începând cu data de 5 ianuarie 2009, un număr de telefon gratuit pentru semnalarea problemelor şi dificultăţilor în accesarea şi derularea fondurilor nerambursabile acordate prin Programului Naţional pentru Dezvoltare Rurală. Numărul gratuit 0-800-800-644, de tip TelVerde, este disponibil oricărei persoane interesate, de Luni şi până Vineri, între orele 8:30 şi 16:30.
    Acuma, sincer, parerea mea este ca trebuie sa fie o directie speciala pentru asemenea probleme dar nu in cadul APDRP ci la Corpul de Control al Primului Ministru sau la ACIS, nu mi se pare normal sa se controleze colegii intre ei.

  4. balici mihai spune:

    ceea ce descrieti dvs este perfect adevarat in multe cazuri .
    am avut un caz concret cand am incercat sa depunem un proiect SAPARD TARGOVISTE ,SI AM INTRAT PE MANA UNEI DOAMNE ,CARE NE-A FRECAT PANA A REUSIT SA NU MAI DEPUNEM PROIECTUL .
    IN PRIMUL RAND ERA 10-15 AUGUST SI CU TOATE CA NOILE FORMULARE ERAU VALABILE DUPA 1 SEPT ,NE-A INTORS INAPOI SA REFACEM TOT PROIECTUL
    APOI NE-A INDICAT CA AVEM VOIE DIN CELE 10 CAMERE SA FIE 4 CU DOUA CAMERE ,DUPA CARE AM REFACUT PROIECTUL SI NU A MAI RECUNOSCUT ,A ZIS CA NU ESTE VOIE ,SA MICSORAM LA DOUA .
    AM SESIZAT SAPARDUL CENTRAL SI NE-A COMUNICAT CA NE PRIMESTE , APOI A GASIT NU MAI STIU CE ALTA NECORELATIE (CEVA CU VALOAREA EURO ETC )
    AM INCERCAT SA AFLU CE STUDII ARE ACEASTA DOAMNA ,CARE STIA SI ARHITECTURA ,ECONOMIST ETC ,SA AFLU CA ARE STUDII DE AGRONOM FACUTE DUPA 1995 .
    SUBSEMNATUL AVAND FAC DE CONSTRUCTII DIN 1969 SI FAC DE MATEMATICA 1978 SI A REUSIT CA UN PROIECT FOARTE BUN UTIL IN ZONA ORASULUI OLTENITA SA FIE RATAT ,BENEFICIARUL FACANDUI-SE LEHAMITE DE CELE 4-5 DRUMURI LA TARGOVISTE .
    CULMEA ESTE CA IN ALTE ZONE SE PRIMEAU DOSARELE ,SE FACEAU PE LOC CORECTURILE ,NUMAI SA SE ACCESEZE FONDURILE
    AM CONSULTAT O STATISTICA SI AM CONSTATAT CA ZONA ACEASTA DE SAPARD CU DEPUNERE LA TARGOVISTE ESTE PE ULTIMUL LOC CA VOLUM DE FONDURI ACCESATE ,IN ACELASI TIMP FIIND SI CEA MAI SARACA .
    NU INTELEG DE CE ORGANELE LOCALE JUDETENE CAND CONSTATA CA IN ZONA LOR NU VIN FONDURI ,DE CE NU DA AFARA ACESTI FUNCTIONARI SI SA-I INLOCUIASCA ,PENTRU CA INDIRECT TOT LOR VIN EFECTELE NEGATIVE (SOMAJ RIDICAT ,BUGET LOCAL MIC ,TAXE SI IMPOZITE MICI ETC )
    COL(r)ing
    BALICI MIHAI

  5. Iulian spune:

    Domnule Radu,

    Ati atins un punct sensibil. Apreciez curajul dvs de a arata problema din sistem. Din ceea ce eu stiu, DNA-ul a luat demult urma unora dar din motive „necunoscute” s-a pus batista pe tambal. Tare ma tem ca e o chestiune politica care tine de interesele economice ale Romaniei: atragerea cu orice pret/compromis a banilor de la UE fara a face scandal si nefiind prea multa competenta in sistem, sunt mii de cazuri de aberatii trecute cu vederea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *