Portul de Est se afla in crestere

 

Context

Insula Reunion este un teritoriu francez de peste mare, in Oceanul Indian, intr-o parte a lumii aflata in dezvoltare (Madagascar, Comores, Mauritius). Schimbul de bunuri cu lumea de afara este realizat, in principal, pe mare (3.5 milioane tone in 2003) si foarte putin pe calea aerului (20.000 tone). Portul Reunion este in nord-vestul insulei, unde sunt localizate majoritatea afacerilor din sectorul industrial, comercial si logistic.

Este singurul port comercial al insulei. Are doua zone: Portul de Vest istoric, in centrul orasului, din zona Le Port si Portul de Est, creat in 1986, de-a lungul zonei industriale in apropiere de La Possession. Din moment ce poate primi un numar de trei ori mai mare de nave decat Portul de Vest, cel de Est se confrunta cu 90% din traficul total: containere, produse de lux, carbune, ciment, cereale, zgura, vehicule, diverse marfuri si pasageri (legaturile cu Mauritius si cruziere).

Absorbind cresterea in trafic si volum

Incepand cu septembrie 2004, modernizarea Portului de Est are 4 tinte:
– crearea de noi capacitati pentru absorbirea traficului prevazut pana in 2015 (cu o crestere situata intre 50.000 si 100.000 tone per an);
– reducerea timpului de asteptare;
– cresterea calitatii serviciilor;
– crearea de noi depozite cu capacitati mai mari.

Lucrarile sunt concentrate pe: cresterea zonei de manevra pentru nave si largirea canalului de acces; construirea si echiparea a 649 m de debarcader pentru a putea primi nave de 280.000 tone; modernizarea depozitelor si rutelor de acces; curatarea zonei inconjuratoare si eliminarea deseurilor; furnizarea depozitarii temporare a materialelor dragate si excavate, astfel incat, in loc sa fie aruncate inapoi in mare, vor fi utilizate in constructii si lucrari publice, in conditiile in care materialul devine din ce in ce mai rar pe insula.

Rezultate

Extensia portului permite primirea unor nave de marime apropiata ca volumul de trafic curent sau intermediar. Acest lucru inseamna ca pozitionarea la debarcadere pot fi grupate pe terminale, fiecare specializat pe anumite tipuri de marfuri si/sau manevrare, astfel incat sa ofere servicii mai bune la un pret mai bun. Crearea unui stoc de carbuni si pregatirea de noi terenuri ofera de asemenea oportunitatea pentru stabilirea unei statii de putere in vecinatate.

Transferul de activitati aproape complet catre est presupune ca orasul Le Port isi poate continua planificarea proiectelor urbane (crearea unui port pentru iahturi, transformarea fabricilor in spatii a sectorului trei).

Proiectul a contribuit la o scadare intre 5 si 7% a costurilor importurilor pe rutele maritime de bunuri solide si lichide. Abilitatea de a da vasele „panamax” pentru zgura (intre 50.000 si 80.000 tone) ajuta la sustinerea transformarii locate a produsului in ciment (o activitate ce furnizeaza aproximativ 30 de noi slujbe).

Transferul produselor de lux permite manipularea la containerul terminal, pentru a se pozitiona mai favorabil fata de piata. Cresterea capacitatii de depozitare a cerealelor si a manacarea din carne intareste reteaua insulei de carne si o ajuta sa concureze cu alte piete de import (in diviziunea curenta, 50% este carne importata si 50% produsa local).

Trasferul de uleiuri vegetale in alte parti ale portului va intari aceasta industrie prin cresterea productivitatii. In final, scaderea utilizarii anumitor porturi, cresc sansele de creare a unui port permanent pentru linii mai mari de croaziera.

Cost total: 75,000,000 euro
Contributia UE: 30,000,000 euro

Contact
Agence de Gestion des Initiatives Locales en matiere Europeenne (AGILE)
Cellule Europe
3 rue Felix Guyon
F-97400, Saint-Denis (Reunion)
France
Directeur
Serge, Joseph
Tel.: +33.262.901080
Fax: +33.262.219072
E-Mail: [email protected]

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top