Pe urmele lui Jules Verne: energie la bord

 

Context

Casa adoptiva a lui Jules Verne, unde autorul Calatoriilor Extraordinare a fost pentru mult timp consilier local, orasul principal al Picardie a fost de asemenea plasat pentru a gazdui un proiect de cercetare in legatura cu transportul viitorului.

Aceasta este o problema majora, cu toate ca acolo este o crestere permanenta a cererii pentru transport, solicitand 30% din energia consumata din intreaga lume. De la poluare atmosferica pana la incalzirea globala, impactul sau asupra mediului este alarmant.

Astfel a devenit urgenta dezvoltarea unei solutii inovative pentru a furniza electricitate pentru vehicule cu „energie de bord” si astfel marind autonomia lor. Mai general, in afara de transport, o prioritate pentru decada urmatoare va fi dezvoltarea mai eficienta a sistemului de depozitare a energiei si combinarea lor cu resurse cu energie regenerabila.

Un laborator in centrul retelei

Laboratorul de Reactivitate si Chimie a Solidelor (LRCS) este o unitate comuna a Centrului National pentru Cercetare Stiintifica (CNRS) si Universitatea Pircardie Jules Verne din Amiens. Scopul LRCS este de a studia materialele si aplicatiile lor industriale, in care a dezvoltat o expertiza particulara prin inventarea unui nou tip de baterie, folosind nanomateriale.

Intr-un domeniu atat de complex, in care costul tehnologiei e ridicat, se merita impartasirea cunostintelor si uneltelor. LRCS a pus de asemenea la dispozitia retelei integrate de laboratoare specializate, din toata Europa, care lucreaza pe depoztarea energiei, toata expertiza si echipamentul sau.

De la „viata” privata a bateriilor pana la piata transportului global

Cu sprijinul ERDF, Consiliului Regional si a ajutorului de stat, LRCS a putut pune la comun toate fondurile necesare pentru a achizitiona echipament high-tech: echipament pentru studierea bateriilor, utilizand raze X si microscoape electronice pentru a analiza „viata” privata a nanomaterialelor.

Totul a fost realizat pentru a permite cercetatorilor de la laboratoare din alte locatii sa observe monstrele pe internet. A implicat intelegerea evolutiei a pudrei nanometrice, care a fost subiectul ciclurilor de incarcare-descarcare si imbunatatirea performantelor.

Cercetarile intreprinse in prezent par promitatoare, cu o noua generatie de baterii litiu-ion ce vor aparea curand, si vor imbunatati gradul de fiabilitate a retelelor electrice, rationaliza utilizarea energiei si dezvoltarea unui transport mai curat.

Mediul nu este singura problema implicata. Daca depozitarea energiei a devenit un subiect crucial in fabricarea masinilor, este de asemenea datorita unei probleme economice majore, cand luam in calcul piete precum cea din China.

Lucrari recente au descoperit ca un salt tehnologic ar putea fi crucial pentru pozitionarea Europei in schimbarea transportului mondial.

Rezultate

Platforma stiintifica si tehnologica stabilita in jurul LRCS, include momentan 16 laboratoare de universitati si institutii de cercetare din 10 tari: Franta, Spania, Italia, Slovenia, Germania, Polonia, Suedia, Olanda, UK si Elvetia. A sprijinit in 2004, crearea retelei Alistore pentru excelenta academica, ce este coordonata de echipa LRCS si organizeaza scoala de vara.

Activitatile Alistore au permis crearea cursurilor de master european „Materiale pentru depozitarea si conversia energiei”, prin intermediul programului Comisiei Europene Erasmus Mundus, al carui scop este promovarea pregatirii academice in EU, prin intermediul intregii lumi.

In timpul intalnirilor Alistore din octombrie 2005, producatorii de baterii si-au manifestat interesul asupra experientei LRCS si lucreaza acum cu laboratoarele din sectorul public, in retea. Astfel, exista posibilitatea de a trece de la orizonturi pur academice catre perspectivele industriale, impreuna cu realizarea visului care au fost impartasite, fara indoiala, de catre Jules Verne.

Cost total: 830,000 euro
Constributia UE: 332,000 euro

Contact
LRCS
33, Rue Saint Leu
F-80039, Amiens Cedex 1
France
Director
Jean-Marie, Tarascon
Tel.: +33 3 22 82 75 71
Fax: +33 3 22 82 75 90
E-Mail: [email protected]

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *