Testarea celulelor de combustibil

 

Context

Celulele de combustibil sunt mijloace promitatoare pentru producerea unei energii curate, folosind resurse regenerabile. Marii producatori de automobile sunt interesati de aceasta solutie si unii dintre ei au prezentat una sau mai multe vehicule de demonstratie.

Dar aceasta tehnologie inca mai necesita dezvoltare, pentru a putea fi folosita la scara industriala si comercializarea la scara larga a acestor vehicule, ramane, pentru moment, un obiectiv pe termen lung.

In 1999, activitatea de cercetare in nordul Franche-Comte concentrata pe transportul terestru si energie, doua domenii care sunt legate de zona industriala locala unde Peugeot (PSA) joaca un rol predominant. In februarie 2000, Consiliul General a Zonei Belfort a propus construirea unei platforme pentru teste.

Cateva luni mai tarziu, ministrul francez pentru cercetare si tehnologie a inaugurat Centrul National pentru Cercetare Tehnologica (CNRT) la Belfort-Montbeliard-Nancy, dedicat sistemului de celule de combustibil pentru aplicatii autopropulsate.

Aceasta initiativa a fost realizata in 2002 prin crearea unui „Laborator electro-tehnic, electronic si sistem de cercetare” (L2ES) si o asociatie non-profit, „Ineva-CNRT”, care este responsabila pentru coordonarea si promovarea acestuia.

Unic in Franta

Crearea platformei de testare a celulelor de combustibil a inceput in ianuarie 2001. Constructia a fost completa in octombrie 2002. Cladirea de 1 186 mp contine:
– 3 camere de testare a celulelor, create special pentru a opera cu hidrogen si distribuirea fluidelor centralizate (oxigen, nitrogen, hidrogen, etc). Echipamentul poate testa celulele pana la 200 kW. Pe langa testele de presurizare si ventilatie fortata, aceste premise gazduiesc de asemenea o platforma vibranta si o camera climatizata, pentru a permite ca testele sa fie realizate in conditii de transport.
– 6 zone sunt desemnate pentru instalatiile technice si stiintifice, in special electrice.
– 2 etaje cu birouri ofera facilitati pentru echipele de cercetare (aproximativ patruzeci de profesori, cercetatori si doctoranzi).

Accesibil atat clientilor industriali si academici, din domeniu, platforma este unica in Franta, in termeni de capacitate (sistemul testeaza in conditii care reproduc operarea unui vehicol de transport terestru, ciclul utilizarii, mediul atmosferic si vibratiile, etc).

Proiectul a fost implementat rapid si eficient. Cladirea in care testele se desfasoara, impreuna cu echipamentul de baza, a fost acceptat la sfarsitul anului 2002, echipamentul specific pentru aplicatia de transport (masa vibranta, camera climatica) au fost instalate la sfarsitul anului 2003.

Dimpotriva, faza de lansare a platformei, terminata la sfarsitul anului 2005, a durat mai mult decat era preconizat, viteza sunetului la care tehnologia celulelor de combustibil, insasi, a evoluat, era mai mica decat prevazuta, chiar si in tari a caror cercetari sunt mult mai avansate, conduse de SUA si Japonia.

A doua faza a inceput cu crearea institutului „FCLab”, in ianuarie 2006. Acest nou laborator are ca scop dezvoltarea capacitatii cercetarilor asupra hidrogenului si celulelor de combustibil, la o scara noua, in special locala.

Rezultate

Platforma de testare a celulelor de combustibil este un proiect care a fost realizat in avans fata de orice aplicatie industriala. Nu putem inca vorbi de repercursiuni in termeni de locuri de munca.

Sponsorii proiectului doresc sa genereze interes printre afacerile care sunt prezente in regiune, astfel incat Franche-Comte sa joace un rol major in revenirea, din urmatorii 20 de ani, a sectorului industrial legat de celulele de combustibil pentru transport.

Partenerii proiectului industrial local sunt PSA si in proportii mai mici, Faurecia si GEEPE (General Electric). Un numar aflat in crestere de jucatori industriali nationali si internationali (Renault, Delphi, etc) lucreaza cu platforma.

Capacitatea platformei, in termeni de facilitati disponibile, in special pentru proiecte nationale si europene, deja ating punctul de saturatie. De aceea, planuri de extindere sunt, momentan, examinate.

Cost total: 2,411,268 euro
Contributia UE: 964,507 euro

Contact:
Belfort-Montbeliard University of Technology
Universite Technologique de Belfort-Montbeliard
Batiment F, rue Thierry Mieg
F-90010, Belfort CEDEX
France
Directeur Ineva / Responsable de la mise en place du FCLab
Florent, Petit
Tel.: +33 3 84 58 36 02
Fax: +33 3 84 58 36 36
E-Mail: [email protected]

Sursa: Comisia Europeana

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *