Fonduri europene pentru eficientizarea consumurilor si reducerea emisiilor poluante atat la cladirile de locuinte cat si in domeniul mobilitatii urbane

Foto1.jpg

Peste 100 de milioane euro fonduri nerambursabile sunt disponibile la nivelul Regiunii Centru pentru finantarea proiectelor ce urmaresc cresterea eficientei energetice in cladirile rezidentiale (blocuri de locuinte), indeosebi a celor care inregistreaza consumuri energetice mari, precum si pentru imbunatatirea mobilitatii urbane, prin reducerea consumurilor si a emisiilor poluante. Este vorba despre doua apeluri de proiecte finantabile cu fonduri europene prin POR 2014-2020, care urmaresc eficientizarea consumurilor si transformarea municipiilor si oraselor in zone mai putin poluante.

Prioritatea de Investitii 3.1A a fost lansata in martie 2016 si, pentru ca nu a fost contractat decat un singur proiect, in judetul Harghita, a fost lansat un nou apel de proiecte la nivelul Regiunii Centru, cu o alocare financiara de 60,66 milioane euro, din FEDR si Bugetul de Stat. Cererile de finantare pe acest apel al prioritatii pentru reabilitarea termica a blocurilor, se vor depune de catre Unitatile Administrativ Teritoriale (UAT) din mediul urban, respectiv primariile de orase si municipii, fiind elaborate in parteneriat cu Asociatiile de proprietari. O cerere de finantare depusa poate solicita minim 100.000 euro, iar valoarea maxima eligibila a unui proiect nu poate depasi valoarea de 5 milioane euro.

Din valoarea totala a proiectului, prin POR 2014-2020 se vor finanta 60% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului, diferenta de 40% fiind asigurata de catre primarii si Asociatiile de proprietari beneficiare. O cerere de finantare poate include un numar maxim de 10 blocuri, fiecare dintre acestea constituind o „componenta” in cadrul proiectului, dar o primarie care se incadreaza in conditiile de eligibilitate prevazute in prezentul ghid, poate depune mai multe cereri de finantare. Sunt eligibile blocurile de locuinte construite intre 1950 si 1990, iar proiectele trebuie sa urmareasca reducerea consumului de agent termic si, in final, a poluarii urbane.

Prin Prioritatea de Investitii 3.2 din cadrul POR 2014-2020 se urmareste reducerea emisiilor de carbon in zonele urbane, prin pregatirea si implementarea unor Planuri de Mobilitate Urbana Durabila. Obiectivul specific al acestei prioritati este de a sprijini acele proiecte integrate care dovedesc ca au un impact pozitiv direct asupra reducerii poluarii urbane, a emisiilor de echivalent CO2, generate de transportul rutier motorizat de la nivelul municipiilor/oraselor si al zonelor functionale ale acestora.

La nivel regional este alocata suma de peste 43,9 milioane euro pentru pregatirea acestor proiecte, in conditiile in care o cerere de finantare depusa va avea o valoare de minim 500.000 euro. Pe aceasta prioritate valoarea maxima eligibila a unui proiect nu poate depasi valoarea de 5 milioane euro pentru orasele/municipiile cu o populatie sub 20.000 de locuitori si respectiv 10 milioane euro pentru orasele/municipiile cu o populatie de peste 20.000 de locuitori. Rata de cofinantare asigurata de beneficiarii acestor proiecte este de 2%.

Punctul de plecare in identificarea acestor proiecte se va regasi in analizele pe care UAT trebuie sa le pregateasca si sa le includa in Planurile de Mobilitate Urbana Durabila ale municipiilor si oraselor, sau elaborate la nivel de zone periurbane/metropolitane. PMUD reprezinta o strategie de transport in cadrul careia pot fi pregatite pachete integrate de proiecte finantabile din diverse surse.

Solicitantii care se incadreaza in conditiile de conformitate si eligibilitate prevazute in ghidul de finantare lansat azi la Hotel Parc din Alba Iulia pot depune mai multe cereri de finantare integrate in cadrul acestei prioritati. Investitiile propuse prin proiecte de mobilitate urbana ar trebui sa vizeze arealele din orase/municipii cu niveluri de emisii de echivalent CO2 ridicate, generate de transportul rutier de la nivel urban, inclusiv zonele cu trafic aglomerat si sa determine, in principal, imbunatatirea transportului public de calatori, inclusiv cu moduri nemotorizate de transport, reducerea traficului rutier si a emisiilor de gaze cu efect de sera din aceste areale, prin descurajarea utilizarii autoturismelor personale.

Astfel, se va avea in vedere ca participantilor la traficul rutier initial cu automobilul privat sa li se creeze conditiile adecvate pentru a se orienta catre transportul public urban de calatori si/sau catre modurile nemotorizate de transport (mersul cu bicicleta si pe jos), devenite mai atractive/eficiente prin masurile/activitatile implementate prin proiect/proiecte complementare.

Sursa: ADR CENTRU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *