Gestionarea eficienta a timpului – Time Management

Gestionare-timp.png

timeAveti convingerea ca puteti face mai mult, insa, totodata, timpul pare ca nu este de partea voastra. Cu toate acestea va doriti sa fiti mai eficienti si prezenti in mijlocul actiunii, atat in familie, cat si la locul de munca.

Vi se intampla adesea sa ajungeti intr-un impas, determinat de lipsa timpului, in finalizarea unui task, sau sa ratati o intalnire care se dovedeste a fi importanta pentru proiectele personale sau profesionale?

Daca raspunsul este DA, atunci veti avea ocazia sa parcurgeti mai jos o expunere a ceea ce ne aduce in fata unor astfel de provocari.

Modalitatea in care alegem sa ne gestionam timpul este influentata in mod semnificativ de acumularile dobandite prin prisma experientelor anterioare.

Auzim frecvent expresia lupta cu timpul. Timpul este o resursa si totodata un reper pentru evolutia noastra. Plasarea in antiteza cu acesta va atrage dupa sine nesiguranta si va genera un dezechilibru, determinand situatii care favorizeaza conditiile de stres.

Unul dintre aspectele caracteristice managementului timpului, din perspectiva unui proces dinamic, ale carui elemente principale sunt omul si timpul, este echilibrul – mai exact echilibrul dinamic.

Expresia de echilibru dinamic este utilizata pentru a sublinia intensitatea derularii proceselor care se supun unui management al timpului, sau, cel putin, asa ar fi normal sa se intample.

Fiecare dintre noi suntem responsabili de modul in care intelegem sa ne gestionam timpul si totodata, fiecare dintre noi avem cel putin doua roluri. In fiecare zi avem calitatea de parinti si angajati, suntem soti si intreprinzatori, avem sarcini, responsabilitati si obligatii dintre cele mai diverse si mai numeroase. Daca la toate acestea adaugam pasiunuile/hobby-urile, initiativele care ne motiveaza, devine tot mai provocator sa excelam, desi este de mentionat ca in numeroase situatii viata bate filmul.

Daca aruncam o privire asupra rolurilor, am observat (cel putin eu) ca familia si locul de munca sunt cele doua elemente care ma preocupa din punct de vedere al echilibrului.

Cum obtinem echilibrul?
– Identificarea rolurilor – atunci cand derulam activitati zilnice care ne solicita prezenta si de al caror rezultate suntem responsabili, acest lucru presupune asumarea unui rol. De cele mai multe ori un rol descris nu este similar cu cel asumat.
Rolul nu este o povara, este un cumul de comportamente si abilitati care ne ofera o ratiune si o motivatie in tot ceea ce facem. Totodata, rolulurile ne definesc si ne ofera energia necesara evolutiei.

De asemenea, nu trebuie sa cadem in capcana de a alerga dupa un rol, deoarece poate aparea riscul ca acesta sa nu ni se potriveasca.

Uneori ati citit o carte si apoi ati vizionat ecranizarea sau invers. In astfel de situatii constatam ca exista unele diferente clare intre parcurgerea unei carti si vizionarea filmului. Continuand analogia consider ca parcurgerea unei carti culinare nu ma va face obligatoriu Masterchef, asa cum nici parcurgerea unei retete de slabit nu ma va ajuta sa ajung la silueta dorita.

Experientele proprii fac mai usoara asumarea unui rol.

– Stabilirea proceselor – actiunile pe care le intreprindem si masurile adoptate prin prisma rolurilor detinute, sunt parte a unui proces care ne solicita in special timp. Modul cum alocam timpul pentru activitatile derulate ne defineste ca fiind persoane responsabile pentru timpul nostru si al celor din jur. Astfel cel mai important este sa ne stabilim directia si reperele, in lipsa carora nu vom stii niciodata incotro sa ne indreptam si cum sa actionam. Fiecare rol are specificul sau, spre exemplu cel de angajat (caracterizat prin task-uri, deadline-uri, intalniri prelungite si decizii rapide), este parte a programului de dezvoltare profesionala si nu exclude rolul de membru al unei familii sau comunitati (caracterizat prin liniste, energie, echilibru) prin care ne propunem sa ne dezvoltam in plan personal.

In aceasta etapa se contureaza doua aspecte definitorii, care trebuie armonizate. Familia contribuie la acumularea de energie necesara atingerii obiectivelor, in timp ce jobul ofera resursele pentru asigurarea unor conditii optime evolutiei ulterioare.

Optimizarea intensitatii – calibrare eronata a intensitatii proceselor la care participam prin prisma rolurilor asumate va atrage dupa sine risipa de energie si va determina aparitia stresului, prin prisma criticilor venite din jur, dar si a autocriticii.

Pentru toate acestea avem nevoie de echilibru dinamic si nu de unul static. Lipsa pasiunii si a motivatiei de a avea un management riguros al timpului, poate genera dezechilibru in ambele planuri, cel personal si cel familial.

Totodata, nu trebuie omis nici echilibrul dintre interior si exterior. Manifestarea acestui proces este determinata de modul in care intelegem sa gestionam provocarile cotidiene prin prisma potentialului de care dispunem fiecare dintre noi.

Un management riguros al timpului va poate aduce o serie de avantaje in plan personal si profesional astfel:
– reusiti sa va mentineti un echilibru (evitati dezechilibrul);
– luati marje de timp (pentru situatiile neprevazute);
– cultivati energia (veti avea nevoie in situatiile limita);
– dezvoltati abilitati pentru a face mai mult (sunteti eficieti);

Rezultatele echilibrului dinamic:
armonie nu agonie – echilibrul asigura armonia in viata cotidiana;
stabilitate in plan personal si profesional – nu este doar o aspiratie, este un obiectiv ce poate fi realizat prin trasarea unei linii clare de demarcare si prin fixarea unor repere de la care nu ne vom abate in parcursul nostru.

Suntem diferiti, iar rezultatul acestui proces dinamic este perceput diferit de noi si de cei din jurul nostrum.

Perseverenta este calitatea care sta la baza marilor realizari, aceasta calitate ne permite sa ne decidem asupra modului in care ne repartizam timpul si asupra valorificarii acestuia.

Modul in care gestionam aceasta resursa este influentat de comportamentul nostru, cu efecte la nivel individual si organizational.

Ati descoperit echilibrul si beneficiile acestuia?

„Mihai Florin Dinca – Expert elaborare si implementare proiecte”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

scroll to top