Gratian Mihailescu: Scrisoare deschisa catre premierul Ponta si ministrul Teodorovici (II)

Ponta_Teodorovici.jpg

Gratian MihailescuAceasta scrisoare reprezinta a doua parte din pozitia publica pe care am avut-o in urma declaratiilor d-lui Ponta si ale d-lui Teodorovici  in cadrul conferintei privind viitorul fondurilor europene in Romania. Prima parte a scrisorii o puteti gasi aici.

Daca in prima parte a scrisorii am vorbit despre administratia publica locala si regionala din perspectiva experientei mele, in cea de-a doua parte a scrisorii voi incerca sa combat cu argumente unele din declaratiile premierului si ale ministrului fondurilor europene. 

Stimate domnule premier Ponta, stimate domnule ministru Teodorovici

Am urmarit minuta conferintei si declaratiile pe care le-ati avut in data de 4 februarie, la sedinta Comitetului Interinstitutional pentru Acordul de Parteneriat 2014-2020. Unele dintre ele au facut trimitere directa la analizele pe care le-am publicat in luna ianuarie: „Viitorul nu suna bine: despre regionalizare si fonduri europene” si „Fondurile europene-o himera pentru Romania„. As dori sa adaug cateva comentarii pentru unele din afirmatiile dumneavoastra din cadrul conferintei.

D-le Ponta, ati afirmat urmatoarele:  „Acea impresie initiala, altfel corecta, va vorbim despre fonduri europene pe care oricum nu suntem in stare sa le cheltuim este o impresie care, din fericire, anul trecut s-a dovedit a fi neadevarata. Gradul de absorbtie, de la 7% la 33. Cat mai e domnul ministru? Eugen Teodorovici: 34

Gresite cifre d-le premier si d-le ministru: Cand ati preluat guvernarea in Decembrie 2012, gradul de absorbtie  era undeva de 21% conform organizatiei germane pentru cooperare internationala Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) care a preluat datele Comisiei Europene. Pe acelasi site gasim un infografic cu situatia absorbtiei in data de 13 iunie 2013, unde Romania avea 26%. Este posibil ca din iunie 2013 situatia sa se mai fi imbunatatit, insa e greu de crezut ca s-a ajuns la 34%. Probabil cheltuielile transmise la Bruxelles s-au ridicat la acest procent, dar acei bani nu pot fi trecuti in procentul de absorbtie. Conform Euractiv : „Procentual, rata efectiva de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune, in termeni de rambursari de la CE, ajunge la 26,49%, in perioada 1 ianuarie 2007- 31 ianuarie 2014, in timp ce totalul declaratiilor de cheltuieli transmise la Bruxelles acopera 36,65% din suma alocata Romaniei in aceasta perioada.”

D-le Ponta ati afirmat ca  „In 2013 am fost pe primul loc la cresterea gradului de absorbtie fata de toate celelalte tari din UE„. Mi-e teama ca e inca greu sa facem asemenea declaratii, chiar daca ele sunt facute cu scopuri politice. Haideti sa asteptam raportul Comisiei Europene pentru anul 2013, sa vedem daca a fost chiar asa. 

D-le Ponta ati declarat ca „Al doilea lucru este ca pentru 2014-2020 avem foarte putini bani„. Sunt total de acord cu dumneavoastra, insa acesti bani putini s-au datorat din cauza coruptiei si politizarii excesive a administratiei publice locale, regionale si nationale, incompetentei administratiei publice romanesti si a lipsei de lobby la Bruxelles. Ce argumente sa aiba euroaparlamentarii romani cand situatia in Romania a fost dezastruoasa in domeniul fondurilor europene? La Bruxelles, Romania a dobandit reputatia unei tari marcata de instabilitate politica, care in plus este incapabila in a utiliza fondurile UE.

D-l Teodorovici ati afirmat ca: „Un element extrem de important este acela ca nu va trebui sa asteptam aprobarea acestor documente de catre Comisia Europeana pentru a putea finanta proiectele in acest nou cadru financiar.”  Nu sunt un specialist insa ƒnu inteleg un lucru: cum se vor deschide linii de finantare din cadrul unor PO-uri, daca documentul principal, Acordul de Parteneriat, nu va fi aprobat de Comisie? E greu de crezut ca liniile de finantare se vor  deschide, inainte ca acest document sa fie aprobat de Comisie.” 

D-l Ponta ati declarat ca „Romania trebuie sa se uite spre o tara ca Polonia, ca model de dezvoltare si de folosire a fondurilor europene, fara sa uitam insa ca pentru 2014-2020 Polonia are 72 de miliarde alocate, noi avem 21″

Romania, conform Comisiei Europene, a primit 23 de miliarde si nu 21. Reiau ideile pe care le-am expus intr-un articol anterior „Mitul polonez e adevarat: o spune Comisia Europeana”. Am petrecut 18 luni din 2010 pana in 2012 studiind modelul lor de dezvoltare prin fondurile europene. Dupa 18 luni am ajuns la concluzia ca tot ce au realizat ei s-a datorat urmatoarelor motive: stabilitatea, vointa politica si guvernarea eficienta. Ei au facut regionalizare in doua etape, in 1992 si 1999, functionand descentralizat aproape 10 ani, pana in 2006 cand regiunile au inceput sa gestioneze singure banii europeni, noi in 2014 avem decizia CCR privind neconstitutionalitatea legii descentralizarii. La ei, s-a creat o competitie intre administratiile locale si regionale pentru absorbtia de fonduri, stimulate de masuri legislative, la noi mai mult din jumatatea localitatilor (municipii sau comune) sunt falimentare, neavand bani sa-si plateasca angajatii. La ei guvernanta pe mai multe nivele functioneaza, noi din pacate nici nu intelegem termenul. Ei folosesc intens PPP (parteneriatele publice-private), voievodatele (cele 16 regiuni de dezvoltare) sunt implicate direct in managementul programelor regionale, iar fiecare regiune are propriul ei program de dezvoltare in functie de nevoile specifice regiunii respective, noi ne certam unde sa punem capitala de regiune (intr-o viitoare regiune care habar n-avem cum va arata). Ei au creat un program special de fonduri europene, pentru Estul Poloniei, partea mai slab dezvoltata a tarii, noi mergem in continuare cu fondurile centralizate la Minister, dar ne chinuim sa facem regionalizare. Ei sunt activi la Bruxelles, au vizibilitate si negociaza de pe o pozitie puternica orice document legislativ care ar avea un impact asupra lor in timp ce noi ne chinuim inca sa intram in Schengen sau nu suntem in stare sa negociem in cadrul acordului CETA (acordul UE-Canada), pentru ridicarea vizelor.

D-le Teodorovici ati afirmat despre Acordul de Parteneriat ca  „pana in prezent Comisia Europeana nu a aprobat niciunui stat membru acest document de programare. Si sunt multe alte state membre care nici macar pana in prezent nu au trimis un astfel de document nici macar intr-o faza, sa spunem asa, incipienta.Pe siteul Comisiei Europene se arata ca National Strategic Reference Framework al Croatiei, pentru 2014-2016 a fost aprobat inca din August 2013. Conform unui raport al Comisiei de Dezvoltare Regionala din cadrul Parlamentului European autoritatile poloneze au finalizat Acordul de Parteneriat in data de 23 octombrie, in curand definitivand cele 15 Programe Operationale regionale si 6 nationale, variantele de proiect fiind deja publicate. Franta, Polonia si Letonia au trimis deja Acordul de Parteneriat spre Comsie, la sfarsitul lui ianuarie. Intr-adevar Romania se incadreaza in programul impus de Comisie si este in fata anumitor state. Problemele noastre, dupa cum bine observa colega mea Raluca, sunt insa legate de transparenta in procesul de consultare al Acordului si al PO-urilor cu viitorii beneficiari si cu societatea civila.

D-l Ponta a prezentat cifrele indicative care vor fi oferite beneficiarilor, iar suma de „300 de milioane de euro, e pentru IMM-uri”; mi se pare mica pentru stimularea activitatilor de dezvoltare a IMM-urilor. Totusi economia unui stat este sustinuta de aceste IMM-uri, iar 300 de milioane din cele 23 de miliarde e cam putin.

Romania se va incadra in programul impus de Comisie, insa beneficiarii de fonduri vor trebui probabil sa astepte pana dupa septembrie sa acceseze fondurile 2014-2020. Rugamintea mea ar fi ca in cadrul consultarilor pentru PO-uri sa dati dovada de transparenta, si sa luati in considerare unele propuneri ale viitorilor beneficiari, deoarece ei stiu cel mai bine care le sunt nevoile. Sa nu faceti ce a facut d-l Dragnea cu legea descentralizarii! Si sa speram ca pe viitoarea perioada sa nu mai existe problemele legate de achizitiile publice, de comunicare intre AM-uri si OI-uri si de transparenta in gestionarea fondurilor.

Cu stima

Gratian Mihailescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *