Greseli de evitat intr-o campanie de crowdfunding

crowdfunding.jpg

TinTag este un startup clujean, care produce dispozitive electronice mici (asemanatoare unor brelocuri), ce pot fi conectate la telefonul mobil atasate la chei, portmoneu sau genti si care te anunta in cazul in care ti-ai pierdut aceste obiecte. Pentru a putea aduce produsul pe piata, firma a lansat o campanie de strangere de fonduri pe una dintre cele mai mari platforme online de finantare participativa. Iata ce au avut de invatat din aceasta experienta fondatorii ei si ce ar trebui sa stie orice startup apeleaza la crowdfunding.

Alexandru Chis si Andrei Vig lansau, anul trecut, pe Indiegogo, una dintre cele mai mari platforme de crowdfunding din lume, o campanie prin care sperau sa aduce 72.000 de dolari pentru a putea incepe productia in serie a micilor dispozitive TinTag. Si au reusit. Ba, mai mult, campania inca se deruleaza si au obtinut pana acum 109.000 de dolari.

TinTag este un dispozitiv de localizare de mici dimensiuni, care poate fi atasat la chei, prtofele, genti si te ajuta sa le localizezi si sa nu le mai pierzi. Ideea a pornit, in urma cu doi ani, de la un dispozitiv care sa previna furtul de biciclete, dar acela avea alte dimensiuni si era mult mai scump. Nu ne-am permis la momentul respectiv sa continuam cu proiectul respectiv asa ca ne-am restrans pe cateva obiecte dintr-o gama similara”, povesteste Alexandru Chis.

Au ales sa isi lanseze proiectul pe o platforma de crowdfunding in primul rand pentru ca aveau nevoie de bani, dupa cum marturiseste co-fondatorul TinTag, dar si pentru ca au considerat ca este o buna modalitate de a-si valida produsul. “Si am ales Indiegogo si nu Kickstarter, care este numarul unu in acest domeniu, pentru ca acesta din urma nu permitea campanii care vin de la firme din Romania. Pe Kickstarter se poate doar din US, UK si Australia, din Romania nu se putea, la momentul respectiv si nu am vrut sa riscam sa infiintam o companie in State si sa ne trezim apoi ca avem fondurile blocate”, spune Chis.

Realizarea primelor prototipuri de produse si a intregii campanii i-au costat peste 35.000 de dolari, bani din economii proprii.

Costul unui dispozitiv este de 29 de euro (sau 32 de dolari). Acestea sunt produse in proprotie de 90% in Romania, intr-o fabrica din Iasi.

“Din afara (din China) aducem doar carcasa de plastic si bobinele folosite la reincarcarea dispozitivului, in rest toate elementele de asamblare sunt facute la fabrica din Iasi, iar apoi acestea sunt trimise la Cluj, unde sunt asamblate si de unde sunt trimise catre utilizatori”, declara Alexandru Chis.

De la finele anului trecut si pana acum au vandut circa 1.600 de dispozitive, pe langa cele vandute deja pe Idiegogo – circa 7.000 de bucati din care au reusit sa livreze 5.000.

Nu este singurul produs de acest fel, de pe piata, dar clujenii spun ca pordusul lor este singurul care vine si cu o solutie de reincarcare a bateriei. Autonomia tracker-ului este de 4 luni, dupa care acumulatorul poate fi reincarcat.

“Vrem sa ajungem in acest an sa producem circa 1.000 de unitati pe luna. Momentan, finalizam comenzile din campania de pe Indiegogo, iar in paralel il comercializam la noi pe site si o parte pe eMAG. In ceea ce priveste planurile pentru acest an, vrem sa crestem vanzarile, vrem sa ajungem pe Amazon si sa incepem colaborarea cu producatori de genti si portmonee, sa integram dispozitvitul in aceste accesorii”, explica fondatorul startupului.

Din noiembrie anul trecut au inceput livrarea produselor in Romania. „Am incheiat livrarea in Europa, iar acum suntem in proces de a finaliza livrarea in Statele Unite, Canada si America de Sud, urmand, ca apoi, sa atacam si alte piete precum Asia si Australia – sa livram si acolo.”

Provocarile unei campanii pe o platforma de crowdfunding:

  • stabilirea campaniei
  • filmarea video-ului
  • stabilirea contributiilor
  • si cel mai dificil, stabilirea pretului pe care sa il cerem utilizatorilor, explica reprezentantul TinTag

Am gresit in mai multe locuri, in primul rand nu am avut o comunicare foarte buna cu sustinatorii nostri. Nu am fost destul de promti in a raspunde si a comunica etapele dezvoltarii produsului, de asemenea, in stabilirea costurilor de livrare am gresit mult si in stabilirea costului dispozitivului pentru ca a suferit cateva modificari pe parcurs, ceea ce a dus la o crestere a pretului final. Dar, cel mai mare regret tine de comunicarea cu sustinatorii nostri, n-am fost la nivelul la care trebuia sa fim”, spune Alexandru Chis.

“Costul final de livrare a fost aproape dublu fata de cel pe care l-am publicat la noi pe campanie. Iar greselile de comunicare ‘s-au materializat’ prin unele returnari de dispozitive sau reactii negative pe diferite canale de social media”, a mai adaugat el.

Costul initial de livrare a fost stabilit la 6 euro, dar acesta a ajuns in cele de urma la 13 euro/dispozitiv.

De ce trebuie sa tii cont cand iti lansezi produdul pe o platforma de crowdfunding

  • cei care vor sa lanseze o campanie pe o astfel de platforma trebuie sa isi faca bine temele, spune fondatorul TinTag;
  • sa studieze si alte campanii – sa vada ce a functionat la altii, din domenii asemanatoare;
  • sa aiba foarte mult timp liber in perioada campaniei astfel incat sa se poata ocupa full-time de proiect in perioada campaniei;
  • ca sa functioneze trebuie sa vorbeesti cu sustinatorii sa ai descrieri bine facute, sa promovezi tu in media, social media si alte canale. Faptul ca esti pe Indiegogo, Kickstarter sau alte platforme te ajuta doar prin renumele platformelor, promovarea finala tot tu trebuie sa o faci.

Crowdfundingul este o forma de strangere de fonduri care se realizeaza online, pe platforme speciale, acreditate, unde antreprenorii isi listeaza proiectele (produse sau servicii). Aceste proiecte sunt finantate apoi de utilizatorii platformei, care pot fi atat persoane fizice cat si juridice, care doresc sa contribuie la punerea in practica a acelor proiecte. Fiecare platforma are propriul regulament de functionare.

Sursa: Startupcafe

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *